Gå til innhold

Stativ/monopod forbudt i botanisk hage...

Gjest Slettet+9812387491234

Anbefalte innlegg

Fikk litt lyst til å ta med meg 400mm 2.8 med D3x håndholdt riktig nok, for å sjekke responsen :)

Hm - hadde noe tilsvarende i størrelse med sist gang Akam var der - kan ikke minnes at noe vektere løp etter meg :p

edit: det var vektere som så meg der, men ingen stoppet meg - riktignok andre som stoppet å lurte fælt på hva jeg hadde i hånden da :p

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sendte en mail og spurte, og fikk til svar at vektere nå var informert om å spørre hva bildene skulle brukes til.

Det er altså ikke forbudt å bruke stativ/monopod, men hvis det skal brukes i kommersielle hensyn så vil de nok ha beskjed om det på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håndholdt? Fysj. Tror de reagerer mere på et kraftig stativ med gimbalhode. :thumbup:

..Og tre assistenter med reflektorer og diffusere.. :D

Edit: Nei - vent - denne slår alt. ;)

Lurer på om man kan ta med seg modell ditt?.. Riktig nok med reflektor. Siden de nå sier de skal spørre hva bildene skal brukes til.

TFP er vel i grunn ikke kommersielt bruk av bildene?..

Lenke til kommentar
Er denne regelen for å forhindre piratkopiering av blomster?

Sikkert. De har nok fått tips av RIAA om at de taper milliarder i omsetning på at folk piratkopierer blomster og får en komplett eksotisk botanisk opplevelse hjemme i stua uten å måtte vanne eller dra til botanisk hage. Ca 99,99% av verdens befolkning møter beviselig ikke opp i botanisk hage årlig. Ergo vanvittige tap på billettinntekter.

:p

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812387491234

Jeg sendte en mail og spurte, og fikk til svar at vektere nå var informert om å spørre hva bildene skulle brukes til.

Det er altså ikke forbudt å bruke stativ/monopod, men hvis det skal brukes i kommersielle hensyn så vil de nok ha beskjed om det på forhånd.

Jepp og flott! Det er samme svar Akam fikk også ser det ut til - og da regner jeg denne saken som ute av verden for alle oss som liker å ta bilder i botanisk hage. "Mine" vektere spurte aldri om hva bildene skulle brukes til, bare at stativ (og altså "profesjonelt utstyr" generelt) var forbudt. At profesjonelle fotografer - eller andre som vil bruke hagen og dens fasiliteter til komersiell virksomhet - må innhente tillatelse på forhånd synes jeg i grunn er helt greit. Men det er kanskje fordi det ikke gjelder meg ;)

Lenke til kommentar
--snip --

Ergo vanvittige tap på billettinntekter.

Astronomiske tap; særlig ettersom det er gratis å gå i den Botaniske hagen :D

Ennå verre! Direkte tyveri av skattebetalernes penger, med svimlende konsekvenser for botaniske hager over hele verden.

:p

Lenke til kommentar

Godt man ser et saklig innlegg :). Ellers må vel en monopod være lov så lenge man viser hensyn, det er mange som ikke klarer å holde et kamera støtt nok til å ta de bildene man ønsker av naturobjekter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Håndholdt? Fysj. Tror de reagerer mere på et kraftig stativ med gimbalhode. :thumbup:

..Og tre assistenter med reflektorer og diffusere.. :D

Edit: Nei - vent - denne slår alt. ;)

Lurer på om man kan ta med seg modell ditt?.. Riktig nok med reflektor. Siden de nå sier de skal spørre hva bildene skal brukes til.

TFP er vel i grunn ikke kommersielt bruk av bildene?..

Du må signere en kontrakt, hvis ikke blir du kastet ut :)

Den sier ganske enkelt at du må betale for evt. blomster du / modellen ødelegger osv og noen ganger har de deler som du ikke får bruke etc.

Brudepar, konfirmanter osv får du alltid lov til å fotografere der, selv om det er kommersielt. Så tfp går sikkert greit, kommer nok mere ann på om de tror på deg :=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...