Hufsekongen Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Av og til blir jeg mektig lei av alle "hvilket kamera skal jeg kjøpe" trådene. Men når det kommer til stykket er jeg ikke noe bedre selv, å velge nytt kamera er ikke lett... Jeg har heldigvis klart å eliminere meg ned til tre kameraer. Canon 7D, Canon 60D og Pentax K5. Både Nikon, Sony, Olympus med flere har gode kamera, men grunnen til min lile liste er for meg enkel. Jeg har hatt Canon tidligere, og "vet hva jeg får", og K5 fordi det har noen plussider jeg liker, og fordi det hadde vært litt stilig å hatt et kamera som ikke dukner blant Canikon. Kamerakjøp er vel som alt annet, man kjøper både med følelser og hjerte. Samtidig er det mye penger, og på mange måter "binder" man seg til et system for mange år. Min situasjon nå, er at jeg starter på skratch, og ikke har noe utstyr å ta hensyn til. Så til listen. Canon 7D fordi det på mange måter kanskje er det beste cropkamera på markedet nå. Værtetting og byggkvalitet er et pluss. Samtidig synes jeg det er overpriset alderen tatt i betraktning, spesielt siden det har vært solgt til under 10 lakser tidligere. Har også sett det til under 9000,- en kort periode. Canon 60D fordi det er greit priset. Mangler værtetting og er ikke like solid som 7D, men kommer jeg til å savne det? Filming blir det lite av, men uansett ser jeg at "snurreskjermen" kan være nyttig av og til. Pentax K5 pga. størrelse, byggkvalitet og værtetting. Kompabiliteten med eldre objektiver er også et pluss. Samt at det ikke er så vanlig som Canikon. Har også planer om å erverve to objektiver ved kjøp av kamerahus. For Canon blir det isåfall 17-55mm 2.8. og 85mm 1.8. 17-55mm har jeg hatt tidligere og var storfornøyd med, 85mm har jeg hørt mange rosende ord om. Blir det Pentax ender jeg kanskje opp med 16-50mm 2.8 og DA 70mm Limited. Men... 16-50mm har fått mye pepper både i tester og blant bruker. Noen skryter den opp i skyene, men andre er misfornøyd selv etter å ha byttet flere ganger. Det kan virke som objektivet hadde en dårlig start, men kom seg i senere produksjoner. Problemet er at tester av utstyr som regel kommer med det samme det er på markedet, så alle testene jeg har lest har vært fra enten 2008 eller 2009. Hadde satt pris på å høre hva brukere her inne sier. Hvordan er Pentax 16-50mm 2.8 i forhold til Canon 17-55mm 2.8? Et annet minus for Pentax er mangelen på en 70-200... Har tidligere hatt både Canon 70-200 f.4 og f2.8 IS. Kongeobjektiv begge to. Pentax har riktignok 60-250, men tviler på at den kan matche Canons 70-200 objektiver i kvalitet. Sigma kom vel for ikke så lenge siden med en ny versjon av sin 70-200 2.8, men... Noe håp om at Pentax vil komme med en 70-200 2.8 i skikkelig kvalitetsutførelse? Det er vel bare Pentax som vet, men de har jo økt sin markedsandel de siste årene, og det er jo et populært objektiv hos de andre merkene. Håper noen der ute har noen tanker, erfaringer og råd å komme med. Dette var vanskeligere enn jeg trodde... Takk! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) 7D: Veldig god autofokus, skuddtakt og bedre værtetting (Edit: værtetting i forhold til 60D). 60D: Vippbar skjerm, billigere enn 7D. Har du ikke bruk for skuddtakt, spesielt god autofokus og bedre værtetting, så er det ikke noe poeng med 7D foran 60D. Sensoren er forøvrig den samme. K-5: Spesielt god sensor (Sony-sensoren fra D7000 m.fl.) Kjenn på husene og lytt til hjerte og magefølelse. Endret 20. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Så til listen.Canon 7D fordi det på mange måter kanskje er det beste cropkamera på markedet nå. Værtetting og byggkvalitet er et pluss. EOS 7d er ikke værtettet. Sjekk opp trådene på foto.no om dette. Pentax har riktignok 60-250, men tviler på at den kan matche Canons 70-200 objektiver i kvalitet. Noe håp om at Pentax vil komme med en 70-200 2.8 i skikkelig kvalitetsutførelse? Hvorfor tviler du på det? DA*60-250/4 er noe av det beste som finnes. Photozone.de gir den "highly recommended" 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 EOS 7d er ikke værtettet. Sjekk opp trådene på foto.no om dette. Mer værtettet enn 60D. Mindre værtettet enn K5. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Verkstedet til Canon sier "den tåler så mye regn som det den blir utsatt for i tiden det tar å pakke det ned i sekken". Det høres lite værtettet ut...... Jeg gadd ikke søke opp tråden på foto.no. Interesserte kan jo gjøre det selv. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 K-5: Spesielt god sensor (Sony-sensoren fra D7000 m.fl.) Jeg har hatt anledning til å studere filene fra EOS 7D og Pentax K-5 og mengden støy i skyggeområder er dramatisk mye lavere på K-5. Det er mulig å øke eksponeringen i skyggene flere trinn mer med K-5 enn med 7D før støy blir synlig. Men det blir samtidig mer eller mindre av akademisk interesse. EOS 7D er på alle måter et bra kamera. For min del er det litt for stort og tung til å dra på en hel dag, men det er smak og behag. Lenke til kommentar
Hufsekongen Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Takk for gode svar. - "EOS 7d er ikke værtettet. Sjekk opp trådene på foto.no om dette". Her har jeg tydeligvis blingset, innbilte meg at 7D var værtett. My bad. - "Hvorfor tviler du på det? DA*60-250/4 er noe av det beste som finnes. Photozone.de gir den "highly recommended". Er klar over at objektivet er bra, men tror fortsatt ikke det kan matche Canons 70-200 objektiver. Skal prøve å ta meg en "nevle" runde på de forskjellige kamerane i dag. Til syvende og sist er det uansett fotografen det kommer an på (dessverre for meg...), men uansett greit å ha et kamera man føler seg mest mulig komfortabel med. Håper noen har synspunter på Pentax 16-50 2.8 vs Canon 17-55 2.8 eller har forslag til andre objektiv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Verkstedet til Canon sier "den tåler så mye regn som det den blir utsatt for i tiden det tar å pakke det ned i sekken". Det høres lite værtettet ut...... 7D er bedre værtettet enn 60D. Er værtetting viktig for deg, så vurder 7D framfor 60D eller eventuelle andre ikke-pro digitale Canon-kamerahus. Canon garanterer ikke hva den skal kunne tåle, men den er bedre værtettet enn de andre digitale husene som ikke er i 1D/1Ds-seriene. Endret 20. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Håper noen har synspunter på Pentax 16-50 2.8 vs Canon 17-55 2.8 eller har forslag til andre objektiv. Jeg kjenner ikke så godt til Canon sin 17-55, men har brukt den såvidt. Likte _ikke_ at den gled utover på zoom'en når en rettet kamera nedover. Pentax sin 16-50 har jeg selv. Optisk er den omtrent som de fleste andre, vil jeg tro. Svakt punkt er 50mm og blender f/2,8. Der er den grei i senter, men taper seg i hjørnene. Men det er til typisk portrett en bruker den brennvidden og blenderåpning så i praksis går det greit. På blender f/5,6 er den ekstremt skarp på alle brennvidder. Da kan den til og med konkurrere med objektiver med fast brennvidde i skarphet. Mekanisk er den bra. Jeg har brukt min mye i regn uten at det ser ut til å ha plaget den. Det var mye problem med fokusmotoren på disse da den kom for noen år siden, men det er sjelden at en hører om problemer med den nå. Men jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en slik brukt. Et annet pluss er at den på korteste brennvidde tilsvarer 24mm på film. Canon sin tilsvarer 28mm og forskjellen er godt synlig. Lenke til kommentar
Hufsekongen Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Høres bra ut FOTORALF. Har nilest tester og erfaringer om 16-50. Kan virke som at de første par årene var objektivet en del plaget me småfeil. Dårlig produksjon? Hastverk? Som nevnt tidligere er omtrent alle testene fra 2007 eller 2008, så objektivet ble anmeldt under den dårligste perioden. Flere sier også at det var spesielt på K10 objektivet slet, men når det kom på en K20 eller nyere var bildekvaliteten mye bedre, og objektivet fokuserte rasker, og fungerte generelt sett bedre. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det, men... Snakket også med Fovi, og de sa det samme, at de første produksjonsårene var ikke de beste, men at objektiver fre de siste par årene var gode. På den annen side er de nesten programforpliktet til å si det. De lever tross alt av å selge Pentax... Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Høres bra ut FOTORALF. Har nilest tester og erfaringer om 16-50. Kan virke som at de første par årene var objektivet en del plaget me småfeil. Dårlig produksjon? Hastverk? Som nevnt tidligere er omtrent alle testene fra 2007 eller 2008, så objektivet ble anmeldt under den dårligste perioden. Flere sier også at det var spesielt på K10 objektivet slet, men når det kom på en K20 eller nyere var bildekvaliteten mye bedre, og objektivet fokuserte rasker, og fungerte generelt sett bedre. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det, men... Snakket også med Fovi, og de sa det samme, at de første produksjonsårene var ikke de beste, men at objektiver fre de siste par årene var gode. På den annen side er de nesten programforpliktet til å si det. De lever tross alt av å selge Pentax... Kan bekrefte problemene med K10D. Det er den modellen jeg opplevde mest frustrasjon med når det gjaldt autofokus. Jeg har også 1. utgave av DA16-50. Jeg fikk byttet motor i det etter et par år og det ble tre ganger raskere å fokusere så det er helt klart et eller annet muffens med de tidligste produksjonseksemplarene. Lenke til kommentar
langevidar Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 EOS 7d er ikke værtettet. Sjekk opp trådene på foto.no om dette. Mer værtettet enn 60D. Mindre værtettet enn K5. Her tror jeg du underdriver værtettingen på 60D. Akam teste denne og fant, "Værtettingen er imidlertid bra, og etter alle solemerker helt på høyde med Canons dyrere modeller, som 7D og 5D Mark II. " se testen http://www.akam.no/artikler/canon_eos_60d/79006/2 Bruker du sunn fornuft er værtettingen god nok, bare husk at objektivet må være værtettet også. mvh. Vidar Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Her tror jeg du underdriver værtettingen på 60D. Akam teste denne og fant, "Værtettingen er imidlertid bra, og etter alle solemerker helt på høyde med Canons dyrere modeller, som 7D og 5D Mark II. " se testen http://www.akam.no/artikler/canon_eos_60d/79006/2 Bruker du sunn fornuft er værtettingen god nok, bare husk at objektivet må være værtettet også. mvh. Vidar Dpreview rapporterer følgende om 7D: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos7d/page4.asp In keeping with its XD designation, the 7D shares the same extensively-sealed magnesium construction as the 5D Mark II. Canon again claims the same degree of moisture and dust resilience as the EOS-1N pro-level film SLR from the 1990s. 7D er rapportert bedre enn x0D-serien, og værtettingen var også markedsført som et av punktene som skilte den fra 50D. Bob Atkins rapporterer følgende om 60D: http://photo.net/equipment/canon/60D/review/ The weathersealing is somewhere between that of the T2i (550D) and the EOS 7D. It’s not super weather sealed, and it’s not designed to be used in heavy rain, but it shouldn’t quit if it sees a little drizzle! Endret 20. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Diskusjoner om værtetting blir ofte lite fruktbare straks man drar eksempler ut over normalt gjennomsnitt. F.eks glemte jeg mitt 7D igjen ute på terrassen og det ble stående på et bord i ca en time med rimelig heavy regn. Ut med batteriet og tørket av utvendig og satte batteriet inn igjen. Det funket som normalt med en gang og har ikke sviktet i ettertid heller (nesten nøyaktig det samme opplevde jeg en gang med 50D, men det funket og som normalt rett etterpå). Hva kan man så dra ut av den? Jo, ikke annet enn at jeg var heldig og har i tillegg fått et eksemplar av 7D som er tett der det bør være tett etter spesifikasjonene. Men langt i fra at det skal være en standard at man kan trygt sette kameraet en time under dusjen. Og, det vil alltid være slik (dessverre) at noen har fått et eksemplar av et eller annet kamera hvor en eller flere pakninger ikke er korrekt montert. Uansett kameramerke kan det skje. Og i mitt tilfelle tror jeg neppe Canon (eller andre fabrikanter) mener at det er ok at jeg "glemmer" kameraet ute under slike forhold. Som med vannskadde mobiler er det nok og enkelte som aldri vil innrømme at de f.eks har glemt kameraet igjen ute som meg, eller har mistet det i en eller annen dam ol. Dermed skylder de standhaftig på mobilen/kameraet som knapt selvsagt ikke har fått nevneverdig kontakt med fuktighet. Hvorfor er jo lett å forstå, garantien dekker neppe et bad. Derfor mener jeg man må ha et nøkternt forhold til denne problematikken, og ikke la et hylekor av noen få sette standarden, ei heller de som frivillig utsetter sitt utstyr for stunt det ikke er ment for. Ellers mener jeg at stort sett er værtettingemnet overdrevent i de fleste tilfeller. Man ser sjeldnere slike diskusjoner angående optikken - det burde være motsatt for jeg tipper den ofte tåler fuktighet/regn osv dårligere enn huset. Og får man fuktighet inn i objektivet kan dette lett og forplante seg videre til selve huset. Tor Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hva er værtett??? Er det å bade med kamera? Er det at det skal tåle normal bruk i ruskevær, eller er det at det kunn tåler overskyet vær ??? Personelig erfaring med 7D er iallefall at det tåler utrolig mye, det er brukt i storm og stille , i minus 25 grader på svalbard og i Nord Norsk plaskregn og kuling uten noen form for besktyyelse . Og vet dere hva, det har funket perfekt hele tiden og gjør det fortsatt Lenke til kommentar
Hufsekongen Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Da har jeg fått befølt K5 og 60D. Ingen 7D å finne her i byen. Jeg liker K5, byggekvaliteten, værtetting og ideen bak kameraet, samt at det hadde vært ok å hatt noe som skilte seg ut blant Canikon. Dessverre så likte jeg ikke knappeplasseringen, det er selvsagt både en smakssak og vanesak... Størrelsen til K5 har jeg sansen for, men siden objektivene til Pentax, med unntak av noen fastobjektiv, er like store som de andre merkene, blir størrelsen på huset av mindre betydning... 60D føltes greit, men innbiller meg at byggkvaliteten på mitt 40D var bedre. Likte plasseringen av knappene, og følte meg mer hjemme. 7D synes jeg er overpriset for tiden. Ingen avgjørelse er tatt, men det ligger an til en 60D, ev en brukt 50D, for så heller gå for 7D mkII (eller hva det blir hetende), når prisene har roet seg. 7D ser ut til å funke utmerket i skralt vær, likte spesielt det siste bildet... http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/ Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Jeg liker K5, byggekvaliteten, værtetting og ideen bak kameraet, samt at det hadde vært ok å hatt noe som skilte seg ut blant Canikon. Sats heller på bilder som skiller seg ut du Lenke til kommentar
Itw Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Er nok vanesak det med knappene. Jeg får spader når jeg bruker ett canon kamera, kan ikke skjønne plasseringen der. Men k-5 er perfekt enkel justering av blender, iso, lukketid. Kanon og kunne lage egne oppsett alt ettersom hvilket scenario man bruker kameraet i. Værtettingen til pentax har jeg aldri hatt problemer med, og vil nok ikke kalle meg nøye, om det regner så går jeg ikke inn, jeg fortsetter. Har det ofte med ut i båt i sjøsprøyt osv, tørker bare av det etterpå. Ute på fjellet i -30 aaldri noen som helst problemer. Er som du sier mye bra gammel objektiv og kjøpe, kjekt med stabilisering på alle type objektiver. Virkelig god behandling av iso som nevnt lengre opp. Om jeg skal finne noen minus med kameraet må det være viedo delen, den liker jeg ikke, men har ikke kjøpt det for video. Slet litt med fokus på sigma 17-50 objektivet, men ser ut til at forrige fw oppdatering fikset det. Men ta dette for det det er, har ikke lekt mye med verken canon eller nikon så..... Lenke til kommentar
Hufsekongen Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 - Sats heller på bilder som skiller seg ut du". Sant, er jo det som teller når alt kommer til alt. Itw: Skal se om jeg ikke får tatt en lengre titt på K5 før jeg bestemmer meg. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) For Canon blir det isåfall 17-55mm 2.8. og 85mm 1.8. Jeg har 7D, 17-55 f/2.8 og 85mm f/1.8. Både 7D og 17-55 er relativt store og tunge. Noe å tenke på både for turbruk og på steder hvor man ikke vil skille seg ut ("her kommer proff-fotografen, nå må vi slutte med det vi gjorde og stille oss pent opp", "her kommer en Europeisk riking, la oss robbe ham"). Jeg synes at denne trioen "funker". AF er rask og presis, også når motivet er mørkt og beveger seg. Få (negative) overraskelser. Søkeren er vesentlig mer behagelig enn mitt gamle 350D. -k Endret 21. juni 2011 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå