Gå til innhold

Noen som kan svare meg på hva dette er ?


Anbefalte innlegg

Lurer fælt på om denne delen er en del som kan byttes ut eller om det er noe særegent med maskinen den kom i.

 

Jeg har absolutt ingen peil på dette, men håper noen der ute kan svare meg på

om dette er et komponent som kan byttes ut.

 

Vet ikke om skriften kan gi noe hint.

 

Selv aner jeg ikke !

post-247528-0-54606100-1308554292_thumb.jpg

Endret av Vintage_Gamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er en 22micro fahrad kondensator, X2.. Tror X2 er serienX2 er klassen den tilhører..

Den kan fint byttes ut og er ikke en spesiell komponent.

 

Ser det ikke står noen spenningsverdi på den, dette må du vite. Eventuellt ser du an hva slags krets den står i (kan se ut som et power?) og setter inn en kondis på kanskje 230V og 22mF, dette vil gjøre susen (så lenge spenningsverdien på kondisen er større enn spenningen den vil bli utsatt for)

 

 

EDIT: The definition for "X" capacitor application is: "where damage to the capacitor will not lead to the danger of electrical shock". The X classification, is divided into three sub-classifications, X1, X2, X3 as defined by IEC664 categories I, II III.

 

EDIT2: Her feks. http://parts.digikey.com/1/parts/86328-cap-22uf-275vac-inter-supp-x2-ecq-u2a224mg.html

 

Merk at du kan være avhengig av fysiske dimensjoner på komponenten så sjekk dette før du slår ut håret og kjøper noe.

Endret av nemo81
Lenke til kommentar

Joda, det er en 22micro fahrad kondensator, X2.. Tror X2 er serienX2 er klassen den tilhører..

Den kan fint byttes ut og er ikke en spesiell komponent.

 

Ser det ikke står noen spenningsverdi på den, dette må du vite. Eventuellt ser du an hva slags krets den står i (kan se ut som et power?) og setter inn en kondis på kanskje 230V og 22mF, dette vil gjøre susen (så lenge spenningsverdien på kondisen er større enn spenningen den vil bli utsatt for)

 

 

EDIT: The definition for "X" capacitor application is: "where damage to the capacitor will not lead to the danger of electrical shock". The X classification, is divided into three sub-classifications, X1, X2, X3 as defined by IEC664 categories I, II III.

 

Oisann, tusen takk for raskt svar, som sagt har jeg ikke peilig på dette, men har en meget sjelden og kostbar Nintendo M82 og vil gjerne få byttet ut denne da jeg tror at det kanskje er den som kan gjøre at maskinen ikke helt virker som den skal.

 

Den sitter på det komponentbrettet til der den strømcoilen og sånn er... eller hva det heter om det kan hjelpe deg noe vidre på vei.

 

Hvor kan jeg henvende meg hen for å få tak i en slik sak da ? vet du det ?

post-247528-0-33681400-1308555104_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Joda, det er en 22micro fahrad kondensator, X2.. Tror X2 er serienX2 er klassen den tilhører..

Den kan fint byttes ut og er ikke en spesiell komponent.

 

Ser det ikke står noen spenningsverdi på den, dette må du vite. Eventuellt ser du an hva slags krets den står i (kan se ut som et power?) og setter inn en kondis på kanskje 230V og 22mF, dette vil gjøre susen (så lenge spenningsverdien på kondisen er større enn spenningen den vil bli utsatt for)

 

 

EDIT: The definition for "X" capacitor application is: "where damage to the capacitor will not lead to the danger of electrical shock". The X classification, is divided into three sub-classifications, X1, X2, X3 as defined by IEC664 categories I, II III.

 

EDIT2: Her feks. http://parts.digikey.com/1/parts/86328-cap-22uf-275vac-inter-supp-x2-ecq-u2a224mg.html

 

Merk at du kan være avhengig av fysiske dimensjoner på komponenten så sjekk dette før du slår ut håret og kjøper noe.

 

 

La meg også spøre, Om denne kondensatoren er helt brent og ødelagt, ville jeg da kunne slå på maskinen? for maskinen fungerer, men bildet som kommer opp på tv'en er helt forvrengt og ikke som det skal, men lyd og alt annet fungerer bra.

Lenke til kommentar

Hm, nå er ikke jeg noe elektronisk geni, men for å svare konkret på ditt spm så vil den nok ikke ha fungert hvis denne kondisen var defekt.

 

Det kan tyde på at du har en annen feil også, det at bildet er vrengt eller ruller kan være andre kondensatorer som har tørket ut.

 

Kondensatorer har en viss levetid og kondensatorer i eldre elektronikk kan tørke ut over tid, noe som igjen fører til at de ikke fungerer som de skal.

Dette løses ved å bytte de ut... :)

 

Jeg la ved en link til digikey der de selger den kondensatoren du trenger (sannsynligvis). Jeg sjekket også www.elfa.se men de hadde ikke 22uF X2 kondensatorer i sortimanget.

 

 

Andre steder du kan få tak i komponenter:

 

http://www.ebay.co.uk/

http://www.farnell.com/

http://no.rs-online.com/web/

 

 

Hvis du ikke har noe erfaring med elektronikk eller lodding ville det kanskje vært best om du fikk tak i noen med erfaring på det området.

Det er jo endel entusiaster rundt om kring når det gjelder gamle konsoller så du kan jo prøve å spørre på noen litt mer relevante forum eller eventuellt prøve å google.

 

Hadde jeg kunne hjulpet deg videre skulle jeg gjort det, men som sagt har jeg ikke så mye kompetanse på dette området :\

 

EDIT: bare for å presisere litt: Den kondensatoren du har tatt bilde av er IKKE friskmeldt. Den bør byttes før bruk eller så kan du risikere at den kortslutter og da kan det ta med seg andre komponenter osv.

Endret av nemo81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...