Hugo_Hardnuts Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hei. Sitter og leker med tanken om å bygge en HTPC. Har satt opp et foreløbig oppsett, men er usikker og trenger innspill ift. det meste av innmaten. Tenker da spesielt på om det er mulig å få et helt vifteløst oppsett (med unntak av kabinettviftene) med grei ytelse innenfor mitt budsjett. Bruksområdet er avspilling av film og musikk, ikke noe mer avansert enn det. OS blir Win7 x64 Ultimate. Kommer primært til å streame video fra NAS, men må ha en HDD til ripping av BR siden NASen ikke takler streaming av 1080p uten at det blir hakking i ny og ne. Her er det foreløbige oppsettet: http://prisguide.tek.no/liste/124220 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hei. Sitter og leker med tanken om å bygge en HTPC. Har satt opp et foreløbig oppsett, men er usikker og trenger innspill ift. det meste av innmaten. Tenker da spesielt på om det er mulig å få et helt vifteløst oppsett (med unntak av kabinettviftene) med grei ytelse innenfor mitt budsjett. Bruksområdet er avspilling av film og musikk, ikke noe mer avansert enn det. OS blir Win7 x64 Ultimate. Kommer primært til å streame video fra NAS, men må ha en HDD til ripping av BR siden NASen ikke takler streaming av 1080p uten at det blir hakking i ny og ne. Her er det foreløbige oppsettet: http://prisguide.tek.no/liste/124220 Jeg ville sett på en av de billigste Intel prosessorene i stedet om du prøver å eliminere støy helt. Intel CPUene er bedre på strømforbruk generellt, og spesiellt et godt steg bedre på idle strømforbruk. IGPen for hardware decoding av video er også meget bra for strømeffektivt HTPC bruk. i3 2100 er et godt valg i kombo med et rimelig H67 hovedkort. Du kan sikkert komme unna med å la en slik kjøler være passiv gitt at CPUen hovedsakelig står idle uansett eller bare bruker noen få prosent kapasitet (som den gjør ved IGP decoding av HD video). Prosessoren hadde sikkert blitt rimelig varm, men det gjør jo ingenting så lenge det ikke er over safe-limits. Jeg mistenker dog at en slik kjøler som du har linket har en pumpe som sikkert lager minst like mye lyd som en stille vifte - om ikke betydelig mer. Det spørs om det ikke er en like grei løsning å bare bruk standard intel kjøleren og sørge for at du enabler PWM styring av viften på hvoedkortet. Den vil da i praksis alltid kjøre på minimum RPM - og da er disse kjølerene faktisk veldig stille - til det punkt at du vil ha store problemer med å merke at de står på i det hele tatt så lenge du sitter en meter unna. Hvis du vil ha en enda stillere løsning så tror jeg ihvertfall at du kan få en bedre egnet kjøler som er luftbasert for de sammme pengene. Pumper kan variere mye i støy. Jeg har ingen erfaring med pumpen på produktet du linker, men jeg har enda til gode å høre en helt lydløs en ihvertfall. Bare ikke ta det for gitt. Jeg tro ruansett at det ivlle blitt et problem å mounte den radiatoren der på noen bra måte på utsiden av et så kompakt kabinett. Et helt annet alternativ er å gå for en atom-basert maskin med ION2 chipset. ION2 tar seg av så og si alt av video på en effektiv måte, og atom prosessoren kan fint passivt kjøles pg.a den bare trekker maks et par watt. Da kan maskinen (utenom å spille av alt av video) ikke gjøre stort mer krevende ting enn en netbook dog - så det spørs litt om du BARE skal spille av video og gjøre andre veldig enkle ting på den eller om du vil ha noe som er litt mer fleksibelt. -Stigma Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Takk for et utfyllende svar Jeg hadde håpet å kunne holde meg til AM3 pga. mulighet for feilsøking mellom HTPC og den stasjonære. Men skal ta en titt på intel også. Å gå ned på Atom blir nok uaktuelt siden jeg gjerne vil ha litt slingringsmon ytelsesmessig. Men jeg begynner å tenke at passiv kjøling blir urealistisk. PCen vil bli stående over recieveren som produserer mye varme. Og du har uansett et godt poeng mtp. kjøleren. Har gjort noen endringer nå. Byttet kjøler, lagt til Noctua-vifter, gått hakket ned på CPU, fant et billigere HK og tror jeg skal ta meg råd til en passiv PSU. Edit: Kan det virkelig stemme at prisguiden ikke har lagt in Intel H67?!! Prisjakt here we go... Edit2: LGA1155 blir noe dyrere. Spørs om jeg ikke heller mest til AM3 her nå mtp. pris og muligheten for swappe deler med min stasjonære til feilsøking o.l... Endret 19. juni 2011 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå