Bhd Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Har noen opplevd at spylevesken kan forårsake brudd i el kabel i bil? Jeg fikk denne tilbakemelding sist uke da olje lampen ikke ville slukke og verkstedet sjekket problemet. Er dette mulig (det blir en dyr reperasjon)? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Nei. Ledningsbrudd skjer på grunn av at den blir utsatt for slag, støt, gnikking, blir dratt i eller noko sånt. Spylervæske kan ikkje løyse opp isolasjon og kopar. At det er ledningsbrot kan godt være, men ikkje på grunn av spylervæske. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Korleis kan det bli ein dyr reperasjon dersom kabelen er broten? Tenker du på kortslutning? Lenke til kommentar
Bhd Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Korleis kan det bli ein dyr reperasjon dersom kabelen er broten? Tenker du på kortslutning? Reperasjon av kabel kommer på 10-15000 sier verksted. Lenke til kommentar
Persn Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg ville dratt på ett annet verksted for å høre om de sier det samme, det er noe som låter litt merkelig med det de har fortalt deg. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Ja, få bilen på et annet verksted. 15000 for å bytte en kabel er veldig urimelig. En kabel som det er brudd i er noe veldig mange kan ordne uten å ha noe god peiling på bil.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Det spørs hva som regnes som å "foråsake brudd". Spylevæske er følgende: Vann, Etanol, isopropanol, hvor de to sistnevnte tilsammen er 30-40% av. Det spylevæske kan skade er gummi, men bare til en viss grad. Nedsenker man en kabel i spylevæske over tid vil gummien på ledningen sansynligvis sprekke. I tillegg kan spylevæske pga alkoholen ha en viss korrosiv effekt der det treffer metall, så treffer det i plugger og kommer inn, så kan det lage skade. Dette er av samme grunn som saltvann, det leder strøm, men forskjellen er at spylevæske fordamper, i motsetning til salt. Dette er selvsagt sterkt overdrevet i forhold til realitetene, og jeg ser ingen grunn til at dette skal skje i praksis. Ang. pris for fiksing av ledningsbrudd, så er det sikkert slik at verkstedet har en prosedyre som sier at hele eller en betydelig del av ledningsnettet skal byttes. Ledningsnettet i en bil er en hel sammenhengende pølse som strekker seg over hele bilen, og ikke enkeltdeler. Å bytte èn ledning vil da i teorien bety å bytte hele ledningsnettet ofte. Dette er selvsagt ikke noe man trenger å bry seg om om man gjør det selv, men verksteder vil kanskje ikke lete opp loddebolten med mindre instrukser fra bilprodusent sier det. Dette kan delvis forklares med at jobben de utfører krever en viss kvalitet pga kundes reklamasjonsrett, samt at mekanikere som jobber på verksted absolutt ikke er verken elektronikere eller elektrikere og ikke nødvendigvis har den erfaringen som skal til for å gjøre korrekte, holdbare, modifikasjoner på ledningsnettet uten å bytte deler som kan plugges sammen. Det du evt. kan gjøre er å finne deg et bilelektrisk verksted, dvs. et verksted som spesialiserer seg på den elektroniske/elektriske biten. De vil nødvendigvis ha den erfaringen som skal til for å kunne gjøre en slik repparasjon uten å bytte hele ledningsnettet som èn enhet. Endret 20. juni 2011 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå