Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Urettferdig skolesystem?


Anbefalte innlegg

Hei. Ville bare lage denne tråden siden jeg er så irritert på en sak jeg vil dele med dere:

 

Jeg går på VG2, og har R1-matte. Til 1. termin fikk jeg 6. 2. termin gjorde jeg en del tabber og fikk dermed 5 på 2timersprøve og 5+ på heldagsprøven. Fikk 5 i standpunkt. Det er forsåvidt greit nok, men vi hadde bare 2 vurderinger, og ingen vippeprøve eller siste prøve, siste vurdering var i midten av april!

 

Min kjære kusine går på en annen skole. Til 1. termin fikk hun 5, etter å ha først fått 4 på den første prøven, mens hun fikk 5+ på heldagsen til 1. termin. 2. termin fikk hun som meg 5 og 5+ på en 2.timersprøve og heldagsprøve, men hun hadde i tillegg 2 1.timersprøver, hvor hun fikk 6 og 6-. Siden hun totalt sett hadde fått progresjon, siden hennes første karakter var 4, og hennes siste var 6, så fikk hun 6.

 

Man kan kanskje forsvare at hun fikk 6, men ser du på hvor mange vurderinger jeg fikk til å vise meg fram, blir det litt urettferdig. I tillegg vet jo jeg at jeg er minst like god.

 

Er dere enige at det er altfor mye forskjell på lærere og slikt. Følte at en av grunnene til at vi bare fikk 2 vurderinger i 2.termin var fordi han læreren sa han ikke "orket" å rette prøver!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, slik er det, men jeg synes sekseren til kusinen din er litt vel tynn.

 

Urettferdig kommer det alltid til å være, spesielt med prøver/tentamener som er lokalgitt. En tentamen et sted kan være latterlig enkel, mens en annen kan være latterlig vanskelig. Dette problemet blir i stor grad unngått med eksamener, siden den er sentralgitt. Allikevel blir ikke det fullstendig rettferdig, da sensorer retter forskjellig. Det er allikevel så rettferdig som det kommer til å bli, med mindre vi skal begynne med maskinrettede flervalgsprøver.

Lenke til kommentar

Jepp, slik er det, men jeg synes sekseren til kusinen din er litt vel tynn.

 

Urettferdig kommer det alltid til å være, spesielt med prøver/tentamener som er lokalgitt. En tentamen et sted kan være latterlig enkel, mens en annen kan være latterlig vanskelig. Dette problemet blir i stor grad unngått med eksamener, siden den er sentralgitt. Allikevel blir ikke det fullstendig rettferdig, da sensorer retter forskjellig. Det er allikevel så rettferdig som det kommer til å bli, med mindre vi skal begynne med maskinrettede flervalgsprøver.

Jeg er enig i det du sier, men det som irriterer meg mest er at kusina mi fikk nettopp 6 siden hun hadde progresjon, ikke fordi hun kanskje var god nok for det. Jeg mener det blir helt feil av læreren.

Lenke til kommentar

Man kan kanskje forsvare at hun fikk 6, men ser du på hvor mange vurderinger jeg fikk til å vise meg fram, blir det litt urettferdig. I tillegg vet jo jeg at jeg er minst like god.

Vel, du innrømmet jo at du gjorde noen tabber ...

 

Slutt å irritere deg over at du ikke fikk seks'er. Om noen år kommer du til å irritere deg langt mer over at hundretusenvis av nordmenn har høyere lønn enn deg ...

Lenke til kommentar

Hei. Ville bare lage denne tråden siden jeg er så irritert på en sak jeg vil dele med dere:

 

Jeg går på VG2, og har R1-matte. Til 1. termin fikk jeg 6. 2. termin gjorde jeg en del tabber og fikk dermed 5 på 2timersprøve og 5+ på heldagsprøven. Fikk 5 i standpunkt. Det er forsåvidt greit nok, men vi hadde bare 2 vurderinger, og ingen vippeprøve eller siste prøve, siste vurdering var i midten av april!

 

Min kjære kusine går på en annen skole. Til 1. termin fikk hun 5, etter å ha først fått 4 på den første prøven, mens hun fikk 5+ på heldagsen til 1. termin. 2. termin fikk hun som meg 5 og 5+ på en 2.timersprøve og heldagsprøve, men hun hadde i tillegg 2 1.timersprøver, hvor hun fikk 6 og 6-. Siden hun totalt sett hadde fått progresjon, siden hennes første karakter var 4, og hennes siste var 6, så fikk hun 6.

 

Man kan kanskje forsvare at hun fikk 6, men ser du på hvor mange vurderinger jeg fikk til å vise meg fram, blir det litt urettferdig. I tillegg vet jo jeg at jeg er minst like god.

 

Er dere enige at det er altfor mye forskjell på lærere og slikt. Følte at en av grunnene til at vi bare fikk 2 vurderinger i 2.termin var fordi han læreren sa han ikke "orket" å rette prøver!

Fram til vi innfører en digital skoleværdag med automatisert retting vil det alltid være feil, derfor har vi et klagesystem.

 

Om man får 6er er veldig individulet i skolesystemet, noen lærere bruker universitetsstandardene (det er det riktige å gjøre), andre bruker elevens evner og potensialer, og noen har trynefaktor. Så er det dette med sexualle tjenester som jeg erfarte som elevrådsleder ved en stor videregående skole, at var VELDIG utbredt; mannlig enslig lærer = mange jenter med høye karakterer. Ingenting kunne bevises men det var interessant hvordan tallene fortalte en litt skummel historie. Skilte kvinner var alltid strenge på karakterene mot gutter (merkelig det der :p).

 

Så å klage er lurest, for er et urtettferdig system så lenge man har mennesker innvolvert ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Altså, i følge forskriftene så er det vurderingene fra de to siste månedene som teller. Det er sluttkompetansen som vektlegges mest.

Karakteren blir jo satt i midten av juni, slik at fra midten av april til midten av juni skal telle mest. Jeg hadde jo ingen prøver i tidsrommet, så var da litt vanskelig å få vist meg frem, er det som er problemet, irritere meg.

 

Man kan kanskje forsvare at hun fikk 6, men ser du på hvor mange vurderinger jeg fikk til å vise meg fram, blir det litt urettferdig. I tillegg vet jo jeg at jeg er minst like god.

Vel, du innrømmet jo at du gjorde noen tabber ...

 

Slutt å irritere deg over at du ikke fikk seks'er. Om noen år kommer du til å irritere deg langt mer over at hundretusenvis av nordmenn har høyere lønn enn deg ...

Vi kan snakkes om 10 år, så får vi se hvor mange hundretusener som har bedre lønn enn meg. Sier ikke at jeg er genial, men at jeg har jævla lyst til å få en høy stilling og å kjempe hardt for å få det til.

Lenke til kommentar

Synes det blir for dumt at de siste prøvene skal telle mest. Da burde det i så fall være en årsprøve som får fram kompetansen av alt mann har gått gjennom. De fleste lærerne jeg har hatt har sagt at de enkelte prøvene teller like mye, enten det er i begynnelsen eller slutten av terminen så lenge det ikke er en årsprøve da. Synes det er en fair måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Altså, i følge forskriftene så er det vurderingene fra de to siste månedene som teller. Det er sluttkompetansen som vektlegges mest.

Karakteren blir jo satt i midten av juni, slik at fra midten av april til midten av juni skal telle mest. Jeg hadde jo ingen prøver i tidsrommet, så var da litt vanskelig å få vist meg frem, er det som er problemet, irritere meg.

 

Man kan kanskje forsvare at hun fikk 6, men ser du på hvor mange vurderinger jeg fikk til å vise meg fram, blir det litt urettferdig. I tillegg vet jo jeg at jeg er minst like god.

Vel, du innrømmet jo at du gjorde noen tabber ...

 

Slutt å irritere deg over at du ikke fikk seks'er. Om noen år kommer du til å irritere deg langt mer over at hundretusenvis av nordmenn har høyere lønn enn deg ...

Vi kan snakkes om 10 år, så får vi se hvor mange hundretusener som har bedre lønn enn meg. Sier ikke at jeg er genial, men at jeg har jævla lyst til å få en høy stilling og å kjempe hardt for å få det til.

 

Det er ikke sikkert penger er gjeldende valuta om 10 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...