Gå til innhold

benytte et bilde til å laste opp et bilde?

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om jeg kan gjemme selve input-feltet og heller la brukeren se et bilde som de kan klikke på for å legge ved et profibilde samt at bildet brukeren klikket på blir byttet ut med en forhåndsvisning av valgt bilde før de submitter formen?

Heh... mener å huske jeg så en side som hadde noe slikt ein gang, men klarer ikke finnen den igjen så jeg kan få vist dere...

Noen som kjenner til om dette er mulig på et sett å vis?

Ville tippet at input-feltet måtte gjemmes for så at javascript kopierte filbanen til bildet inn i formen i bakgrunden eller no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe á slik du tenker på? Under "pre-innstallerte avatarer" kan du velge "basegalleri". Her er det brukt et form med input type="radio".

Deretter er det å legge på et javascript som sjekker onChange, henter hva som er valgt og legger det til et element i HTMLen om jeg forstod deg rett.

Lenke til kommentar

hmmm... ikke akkurat heilt...

Vanskelig å forklare, men prøver en gang til.

La oss si at jeg har en form seende slik ut: (se vedlagt bilde)

Helt nederst der er et helt vanlig fil-felt merket "Logo" - sant?

> 1 - Det jeg ønsker er å eks. gjemme det feltet og heller benytte et bilde av f.eks denne typen : blank_avatar.gif, som lar brukeren klikke på det for å åpne utforskeren og velge sin fil.

Jeg ville da tippe at man kunne benytte javascript eller lignende til å utføre en slik kommando.

> 2 - I tillegg til dette ville jeg sendt en forhåndsvisning av bildet brukeren valgte tilbake der brukeren klikket. Altså erstattet blank_avatar.gif med bildet brukeren valgte fortløpende før brukeren submitet formen.

Men en ting av gangen... Førstnevnte klarer jeg ikke å finne igjen noe stedd, men jeg har sett steder hvor man får en slik preview fortløpende når man har valgt et bilde. Men jeg klarer ikke å få det til å fungere i Opera, Chrome og Safari - Kun i Mozilla (i IE vet jeg ikke da jeg herjer lokalt på Mac (MAMP)).

Var det mer forståelig?

Hvis, vet du eller noen andre hvordan jeg kan gå frem for å oppnå noe lignende?

#2 der vil jeg vel si at er det viktigste for meg... #1 er litt mer sånn for moroskyld - litt sånn, er det mulig hadde det jo vert moro å prøvd å få til...

post-96585-0-46776300-1308591115_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...