Danitheimbecile Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 http://www.nrk.no/urort/Artist/TheKitchenTerrorists/default.aspx Dette er bandet mitt The Kitchen Terrorists som jeg fronter og skriver sanger til, vi spiller en slags punka indierock, men er midlertidig oppløst pga flytting. http://www.nrk.no/urort/Artist/DaniTheImbecile/default.aspx Dette er det mer useriøse soloprosjektet mitt, dette er en slags akustisk blanding av garage og indie, sangene er spilt inn via mikk rett til pc'n og er bare grovredigert, begge sangene ble spilt inn og skrevet på samme dag. Håper på tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Generelt er det mye å utsette på vokalen synes jeg. Uttalen, timingen og ikke minst at det er mer enn småsurt til tider. Når det gjaldt soloprosjektet synes jeg nesten instrumentene kunne høres litt småsure ut i tillegg til vokalen. Dette ødelegger såpass mye for resten at jeg vil ikke kommentere hvordan det hadde hørtes bedre ut med bedre gjennomføring. Mulig at det er best å holde seg til songwriterrollen. Lenke til kommentar
Danitheimbecile Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg synger med den stemmen jeg har, å la noen andre synge budskapene mine hadde vært helt feil. En sprinter lar ikke en annen løpe for seg. Er bevist på at jeg ikke er noe spesielt bra vokalist for all del, men hadde aldri klart å stå i skyggen av noen som hadde frontet mine budskap. Ang. soloprosjektet så er det mer eller mindre useriøst nærmest improvisasjon. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Om soloprosjektet er useriøst så skal jeg ikke kommentere på det. Jeg ville kanskje vurdert å synge på norsk da. Synes dialekten skinner litt for mye igjennom engelsken, det er tydelig at vokalisten er vestlendingen. Musikalsk synes jeg det ellers funker bra. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Jeg synger med den stemmen jeg har, å la noen andre synge budskapene mine hadde vært helt feil. En sprinter lar ikke en annen løpe for seg. Er bevist på at jeg ikke er noe spesielt bra vokalist for all del, men hadde aldri klart å stå i skyggen av noen som hadde frontet mine budskap. Idealistisk sett et godt standpunkt, men fungerer ikke som en unnskyldning for å unngå å forbedre seg. Stemmen er et instrument, og som med alle instrumenter trengs det øving. Du hadde vel ikke plukket opp en gitar og mokket løs på den for så å si "Jeg spiller med de gitarferdighetene jeg har", vel? Når du lager melodiene kan det være lurt å virkelig lytte til hva du selv synger, syng det gjerne i halvt tempo. Jeg har i utgangspunktet dårlig tonekoordinasjon selv, og har vært sanger i mange år, det samme gjelder vokalisten jeg spiller med nå også. Både jeg og ham har brukt denne metoden, ved å høre godt etter hva vi synger, hvordan vi går inn på tonen og om vi treffer riktig. I realiteten kan du synge hvilken som helst av de 12 tonene oppimot hvilken som helst akkord. Merk deg dog at å synge en f.eks. en F når du spiller en H-moll (tritonus-avstand mellom tonene) vil skape en svært særegen stemning i musikken, og du bør unngå slike intervaller om ikke du ønsker. Det kan være lurt å spille melodiene på gitaren slik at du får alle tonene meislet inn i hjernebarken. På den måten vet du hvordan melodien høres ut og du kan selv øve på de tonesprangene du syns er vanskelige å intonere. Når du får det rent kommer neste utfordring: Artikulasjon og rytmikk. Jeg så her forleden en lengre DVD med bassmesteren Victor Wooten, hvor han holdt en bassleksjon med seks universitets-elever i jazz. Det første han tok opp var toner. Det betyr ikke en dritt hva slags toner du spiller/synger, så lenge det groover(og du såklart synger rent! mellomtoner er stygt uansett). Stemmen er et instrument, og det er veldig viktig også for vokalisten å være samspilt med resten av bandet. Husk at alle, selv de mest velutdannede musikkekspertene, kommer til å høre en eneste ting første gang de hører bandet ditt. Deg. Jeg har hørt (kan taes med en klype salt) at det i gjennomsnitt tar det 11 sekunder for en person å fatte interesse i ei låt og skape en trang til å høre mer. Det flotte med å synge på engelsk for nordmenn er at om vi artikulerer riktig skinner det ikke så lett igjennom at engelsk ikke er vårt første språk, selv om uttalen kan være litt shabby. I tillegg kan det være å markere det viktigste i budskapene dine, samt redigere tekstene slik at alle strofene er rytmisk logiske i forhold til hverandre og låta (f.eks. antall stavelser osv.). Så lytt til musikken din, og lytt til annen musikk. Hva er forskjellen? Hva gjør proffe artister riktig, som du ikke gjør? Og til slutt: Hva slags vokalister hører du på selv? Jeg kan anbefale et par som du kan undersøke nærmere om du ønsker å forbedre deg, noe jeg mistenker at du ikke gjør mtp. hva du sa tidligere. Artister jeg anbefaler at du lytter til: Cedric Bixler-Zavala i The Mars Volta Dave Matthews i Dave Matthews Band Eddie Vedder i Pearl Jam + Ben Harper Bobby McFerrin Eller bare finn noen du syns er konge selv, og lytt til dem? Endret 27. juni 2011 av Frohman 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå