Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med utrolig mye støy i bilanlegg. Bilde av oppkobling medfølger!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har for en liten stund siden koblet opp bilanlegg. Noe jeg har slitt med utrolig lenge er dynamostøy, og at når jeg bremser/bruker blinklys slår dette ut på høyttalerne mine. Først trodde jeg at det var jordingspunktet til forsterkeren, men etter å ha strukket jord direkte fra batteri, så var ikke dette problemet. Tanken min var at det går strømførende kabler til blinklys og bremselys bak, men etter å ha tatt ut signalkablene og lagt de over taket (for å komme unna strømførende kabler) tikket dette fortsatt inn. Har selvfølgelig lagt +12V og signalkablene på hver sin side.

På bildet jeg legger til, så ser dere at jeg ikke har direkte +12V gjennom en svær tjukk rød kabel med sikring på, da jeg ikke forstår hvorfor jeg trenger dette til spilleren. Det jeg derimot har gjort, er å strekke en tynn kabel fra en pluss-kilde i dashboardet, inn på +12V der spilleren skal ha det. Og jeg har ikke strukket jord fra CD-spilleren (Skal jeg koble denne til - på batteriet, og fra hvor i CD-spilleren? Skal jeg bare ta en kabelsko bak en skrue bak på CD-spilleren? Trodde jord i CD-spilleren var koblet inn i ISO-kontakten fra før av..)

Har lagt remoten sammen i lag med signalkablene, men tenker over nå, at dette kanskje ikke var lurt? Den fører vel strøm? Har også vurdert støykondensator, men tenkte å henvende meg her først.

Håper på god respons, da jeg hater støyen som er i høyttalerne mine.

MVH Espen Fevåg

post-99049-0-33846600-1308515965_thumb.jpg

Endret av EspenFe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert 200+ poster om samme problem her inne, og en gjennganger er jording. Spilleren din er jordet gjennom den svarte ladningen i isokontakten, men det kan godt være den jordingen ikke er bra nok, så du kan prøve å jorde den rett på batteriet.

Når det gjelder jord til forsterkeren, så er det som oftest der folk bommer, og har den vært alt for dårlig, så henter spilleren jord gjennom signalkablene, og da ryker jordbanene i spilleren, dette KAN ha skjedd i det du skrudde på spilleren første gang. Prøv å jorde ytterste delen av signalkabelen og se om det gjør noen forskjell...

Remote sammen med signal går bra.

Har du jordet forsterkeren direkte til batteriet nå, med tykk kabel??

Lenke til kommentar

Det er sikkert 200+ poster om samme problem her inne, og en gjennganger er jording. Spilleren din er jordet gjennom den svarte ladningen i isokontakten, men det kan godt være den jordingen ikke er bra nok, så du kan prøve å jorde den rett på batteriet.

Når det gjelder jord til forsterkeren, så er det som oftest der folk bommer, og har den vært alt for dårlig, så henter spilleren jord gjennom signalkablene, og da ryker jordbanene i spilleren, dette KAN ha skjedd i det du skrudde på spilleren første gang. Prøv å jorde ytterste delen av signalkabelen og se om det gjør noen forskjell...

Remote sammen med signal går bra.

Har du jordet forsterkeren direkte til batteriet nå, med tykk kabel??

Forsterkeren er jordet rett i batteri med en tjukk kabel, ja ;) Har du noe forslag til hvordan jeg kan jorde skjermen på signalkabelen?

Lenke til kommentar

I første omgang så kan du bare surre/holde en ledning innat, eller få ledningen i klem når du setter inn signalkabelen i forsterkeren, så jorder du andre enden i forsterkerens jord feks.

Da har jeg prøvd dette, uten hell. Prøvde også å jorde spilleren direkte i batteri, men uten hell der også. Neste prosjekt blir å surre alle signalkablene i aluminium for å utelukke støy, hørt at dette hjelper. Trenger jeg å gjøre det samme med strømkablene også?

EDIT: Da har jeg surret alle signalkablene inn i aluminium og lagt de i kanalene i bilen. Støyen ble noe bedre, nå er det mulig å sitte inne i bilen uten å grue seg over dette, men det er ikke godkjent enda. Det neste jeg vil prøve er støykondensator, noen som vet hvor jeg får tak i dette, og hvor det skal monteres? Rett etter dynamo, eller på forsterker?

EDIT2: Har lest litt rundt nå, og så en plass at jording fra forsterker direkte til batteri ikke var det beste, da kan det bli spenningsfall osv, siden dimensjonen på kabelen blir alt for liten, for det lange strekket, er dette sant? Leste også en annen plass, at jording direkte til batteri var absolutt det beste jordingspunkt, uansett hva. Hva bør jeg høre på?

Håper på svar

Endret av EspenFe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...