Kisaragi Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Bestemte meg nylig for å bytte ut lagringsdiskene mine med 3TB disker. Valget falt etter mye frem og tilbake på 3 stykk Western Digital Caviar Green disker, i mangel på Black 3 TB. Det første problemet dukket opp ganske fort: hverken windows eller BIOS fant diskene når jeg først kobla en til, og til slutt fant jeg dermed ut at BIOS ikke finner diskene som er koblet til SATA port 5 & 6. Har prøvd å oppdatere BIOS, lastet inn nye drivere for kontrollere, og de skal såvidt jeg husker være kobla på hovedkortet. Forslag til løsning? Problem 2: Da jeg først kobla til en av diskene i samme port jeg hadde hatt en disk tidligere, funka den fint, og på den tida brukte jeg en WD Velociraptor som systemdisk. Et par dager senere, bytta jeg ut raptoren med en SSD; Intel SSD 320 Series 160GB. Kort tid etter dette byttet, begynte jeg først å merke at Windows kjørte checkdisk på ene partisjonen på 3 TB disken hver gang jeg boota, og når jeg forsøker å gå inn på partisjonen, sier Windows: "Partisjonen er ikke tilgjenglig. Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses". Den andre partisjonen på disken funker derimot helt fint. Mistenker logisk nok at det her er snakk om en form for havari, selv om disken skal være helt ny. Noe jeg kan gjøre for i det minste å redde ut filer fra partisjonen? Maskin ellers: Kabinett: Lian Li PC-X2000FB, Fulltower, i hvertfall i samme serie. Hovedkort: Asus P6T Deluxe V2 RAM: Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 GPU: Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5 CPU kjøling: Corsair H50 Hydro Series CPU Cooler OS disk: Intel® SSD 320 Series 160GB 2,5", 25nm data disk: WD Caviar Black 2TB Endret 19. juni 2011 av Kisaragi Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det første jeg hadde kontrollert er: -kople tilbake raptor disken og bekrefte at disken (den med problemer) er i orden. Hvis ja, kople den fra hvis du skal kople den SSD igjen. Kontrollere at du har oppdaterte intel drivere installert, og bios. I tillegg det hadde vært greit å kontrollere at diskene du kjøpte er ny modeler, dvs med 4 KB sectors, eller de med 4 KB/512e ( model ? leser du på disken) Det er en del problemer som er knyttet med å ta i bruk de diskene du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå