Langbein Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Har et litt snodig problem her. En bekjent av meg bruker visst fortsatt et "operativsystemet" ved navn Windows 98. Når man skal aksessere en shared folder på en annen maskin eller mappe katalogen som network drive, får man bare frem spørsmål om passord. I Win2000/XP blir det nemlig spurt etter både brukernavn OG passord som er mer praktisk. Windows 98 tvinger deg tilsynelatende til å logge på med samme brukernavn som man har på sin egen maskin. Må man virkelig opprette en ny lokal bruker med passende brukernavn for å komme inn på serveren? Setter stor pris på om noen vet om noen triks (hvis det finnes) for å logge på med egenvalgt brukernavn. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Du trenger ikke brukernavn, bare passordet som er definert under "Passord for full tilgang". Alle andre felt lar du være blanke Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Du trenger ikke brukernavn, bare passordet som er definert under "Passord for full tilgang". Alle andre felt lar du være blanke Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Det er altså en Windows 98-maskin som skal aksessere filer på en Win2000-server. For å komme inn må man jo ha gyldig brukernavn/passord på serveren. For en bruker som normalt ikke bruker denne serveren burde det derfor kunne gå an å f.eks få frem et login-vindu ala Windows 2000/XP hvor man kan spesifisere både brukernavn og passord, så slipper man å opprette en passende ny bruker på 98-maskinen bare for å komme inn på serveren. Eks: Erik har en laptop med win98 som bare har brukeren 'erik' Serveren til Knut som kjører win2000 har brukeren 'knut' Sett at Knut bruker laptopen til Erik og ønsker å hente ned noen filer fra serveren sin. Han er da logget inn i win98 som 'erik'. Er det noen mulighet for å spesifisere at han vil logge på serveren som 'knut' uten å måtte opprette en ny bruker bare til dette formål. Dette kan enkelt gjøres fra en 2000/XP klient, men jeg har altså ikke funnet ut om/hvordan det kan gjøres i Win98 Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Ok, da mistforsto jeg 8) Det skulle jo fungere å bruke "Koble til nettverksressurs" eller noe sånt i explorer, da får du jo opp en boks med brukernavn/passord. Men det er ikke alltid det fungerer dersom en ikke koblet opp mot et domene. Kan være at det er satt restriktive settings i Group Policy som ikke tillater eldre klienter å koble seg opp. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Det skulle jo fungere å bruke "Koble til nettverksressurs" eller noe sånt i explorer, da får du jo opp en boks med brukernavn/passord. - I Win2000/XP får du opp en boks med brukernavn/passord. - I Win98 får du bare spørsmål om passord, for den antar nemlig at brukernavn er det samme som man er logget inn som i Win98. Problemet er altså at dette ikke nødvendigvis er tilfelle. Jeg mener ihvertfall at det burde gå an å spesifisere et annet brukernavn. PS. Alt dette er selvfølgelig hvis man ikke har samsvar mellom brukernavn/passord på klient og server. Hvis man derimot har det, kommer man rett inn på serveren uten noe passord. Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Mjapp, i win98 går den ut ifra at du vil logge på med samme brukernavn som du har i win. Du må altså rename brukeren din i win til hva du nå enn skal logge på som.. praktisk? Neppe Og, jeg har ikke sett noen bra løsninger på dette. hvis det fins er jeg også veldig interessert i å få høre noe.. Driver og tipser brukere daglig om hvordan de skal klare å mappe opp forskjellige nettverksstasjoner, og det er litt plagsomt når de bruker w98.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 praktisk? Neppe Enig! Men vi snakker jo tross alt om et selskap som har for vane å bevisst lage drittprodukter slik at man senere må oppgradere til en nyere versjon hvor det er "fikset", selv om det selvsagt burde vært sånn helt fra starten av Derfor bruker jeg bare MS-produkter når jeg ikke har noen andre alternativer. Og, jeg har ikke sett noen bra løsninger på dette. hvis det fins er jeg også veldig interessert i å få høre noe.. Driver og tipser brukere daglig om hvordan de skal klare å mappe opp forskjellige nettverksstasjoner, og det er litt plagsomt når de bruker w98.. Skal si fra hvis jeg finner på noe, men jeg har ikke så store forhåpninger. Måtte bare spørre her i tilfelle det var noe helt opplagt jeg hadde oversett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå