Gå til innhold

Skal motta betaling for å selge en vare, er PayPal trygt?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen!

 

Jeg er i ferd med å motta kr 2500,- for en vare som jeg skal selge, men kunden vil bruke PayPal, så jeg registrerte meg der. Kunden er utenlandsk.

 

Hun vil vite min PayPal email, slik at hun kan overføre pengene til meg via deres database.

 

Hvordan fungerer PayPal sin ordning om salg og kjøp på Internett mellom privatpersoner? Jeg må vite svakhetene, slik at ikke jeg sender varen, så kansellerer hun betalingen slik at hun beholder både pengene og varen.

 

Eller at hun nekter for at hun har fått varen osv. Eller faren om at hun bruker et stjålet kredittkort noe som resulterer at min konto blir fryst, og at jeg mister pengene, og hun får varen gratis, siden hun betalte med stjålet kredittkort.

 

Er det gratis å overføre penger fra PayPal til mitt vanlige VISA kort? Leste noe om at det var veldig dyrt osv.

 

Noen som kan svare på dette?

 

Mvh Tricell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann...

 

Jeg bruker selv Paypal mye, når jeg handler på nettet fra utlandet og når noen betaler meg. Jeg har koblet opp mitt visa kort til min Paypal Konto og har ikke noe problemer med

det i det hele tatt.

 

Selv syns jeg dette er en meget mye bedre måte og handle enn å måtte gi fra meg

kortnummer på visakortet i hytt og pine.

 

Hva det koster og overføre pengene til kontoen din ? om du har norsk bank, så er det gratis.

Det er hvertfall hva det står på paypal sine sider.

 

Jeg stoer Fullt og helt på Paypal og tror jeg trygt kan anbefale deg det også.

 

Lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for svar.

 

Grunnen til at jeg er skeptisk er at jeg ble kontaktet av en dame i Storbritannia, og hun ville ha min vare, der jeg skulle sende den til hennes sønn i Nigeria.

 

Varen selges for 2500,- og jeg innrømmer at den er noe overpriset. Hun ga helt frivillig 3200,- slik at de ekstra 700kr skulle dekke shipping. Jeg fikk en bekreftelse fra Paypal på at det beløpet var sendt inn til PayPal, men ikke til min konto.

 

Merkelig at hun tar så lett på dette her, og har ikke en gang forsøkt å prute ned prisen. Dessuten så må sønnen komme til Norge for å kunne bruke varen.

 

Hun sier at jeg må oppgi noe informasjon om shipping til PayPal så vil de sende pengene fra den "kontoen" til meg, så skal det bli overført til mitt VISA kort. Jeg er redd for at hun kanskje kommer til å avbryte transaksjonen rett etter at jeg har sendt varen, på den måten får hun varen gratis, og beholder pengene. Så selger hun sikkert varen videre dyrt.

 

Kan noen bekrefte at man sender betalingen til PayPal, som et mellomledd, så sender PayPal pengene videre til meg når de har fått informasjonen om shipping slik at de kan bekrefte at varen er på vei til henne? og at hun ikke kan trekke betalingen når som helst? Noen som er kjent med denne ordningen, eller om at ordningen eksisterer i det hele tatt?

 

Takker for flere svar...

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Herlighet!

 

Når ting er for gode til å være sant så er de ofte det.

 

Dette er en av de vanligste svindelmetodene som finnes på Internett.

 

Typisk et menneske som er bosatt en plass i Europa med integritet, men varen skal sendes til Nigeria eller et annet Afrikansk land.

 

Hun byr deg nesten 1000kr mer enn du vil ha, og varen kan ikke engang brukes andre passer en i Norge?

 

Hvor naiv er det mulig å bli da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Herlighet!

 

Når ting er for gode til å være sant så er de ofte det.

 

Dette er en av de vanligste svindelmetodene som finnes på Internett.

 

Typisk et menneske som er bosatt en plass i Europa med integritet, men varen skal sendes til Nigeria eller et annet Afrikansk land.

 

Hun byr deg nesten 1000kr mer enn du vil ha, og varen kan ikke engang brukes andre passer en i Norge?

 

Hvor naiv er det mulig å bli da...

 

Jeg er på en måte dum eller blind, dette er fordi jeg handler aldri etter spekulasjon, men jeg trenger derimot solide tegn.

 

Jeg kan innrømme at markedsprisen er ca. kr 1000+- på denne varen, men jeg nevnte 2500,- der jeg ville ha vært villig til å prute ned litt.

 

Hun går rett på sak uten å prute, og hun er hele tiden online på Gmail. Det virker som om hun er hekta på å få svar, jeg sa at jeg skulle begynne idag, og jeg hadde allerede fått en epost i ti tiden imorges, om at jeg skulle informere henne om shipping side jeg "hadde lovet det".

 

Kan dere fremstille ett scenario for meg dersom jeg sender varen, og overleverer shipping til PayPal og henne. Hva vil skje deretter, hva gjør hun for å svindle meg?

Lenke til kommentar

Hun kan eksempelvis si at du feilmarkerte esken, og at dermed pakken ble stoppet i tollen. Hun kan be deg overføre x antall kroner (lavere beløp enn disse 3200) for å få pakken videre. Presse deg hardt på dette.

 

Nei, send for all del varen din - men ikke før du har fått betalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva med å si at du har sendt pakken å se hva som skjer?

 

Kan ikke det, fordi jeg har ikke shipping informasjon, og hun vil heller ikke få en eventuell bekreftelse fra PayPal om at de har mottatt shipping informasjon, dersom det stemme at Paypal krever denne informasjonen for å sende pengene videre til meg.

Lenke til kommentar

Heisann igjen...

 

Det er bra du har avvist handlene med denne "damen", for dette er noe som

kalles "nigeria-svindel" og disse er meget dyktige mennesker som kan

svindle deg for masse penger før man nesten vet ordet av det.

 

Tommelfinger regel på nettet og handel :

 

Er det for godt til og være sant, så er det som oftest det !

 

Jeg har nesten gått i fella der selv en gang jeg skulle selge en bærbar pc på qxl.

Moren bodde i usa og ville jeg skulle sende denne pcen til afrika og så skulle hun betale 2000 krroner mer enn hva jeg skulle ha for den.

 

Syns det hørtes veldig bra ut til jeg tenkte meg om to ganger og kontaktet QXL.... de fortalte om denne svindelen som foregår.

 

Glad det gikk bra for deg... Håper du får solgt gjenstanden uansett på en trygg måte. ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...