AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hei! Er nå i starten av høysesongen for min kjære mor sin ferie - og hun pleier og feriere med sin kjære frihets-kompis, kong alkohol ute på terrassen. Hun har i tillegg til alkoholproblemene diagnosen post-traumatisk stress. Dette er svært tyngende på meg og mine andre søsken, da spesielt de som fortsatt bor hjemme. Minstemann er 14 år. Det hender at hun er barnevakt for barnebarna, og da skjer det at hun drikker etter at de har lagt seg. Hun tar godt vare på barna ellers, og er ikke full i nærheten av de, men drikker da altså på kvelden. Dette skjer forøvrig aldri dersom det ikke er noen, som for eksempel min søster som passer på ungene, men etter mitt syn er dette ikke akseptabelt på noen som helst slags måte. Tingen er at det er svært vanskelig og komme igjennom, og ha en rasjonell samtale om dette. Det eneste det ender opp med er gjerne at hun trekker seg tilbake, og gjerne at hun drikker. Min far er også inne i bildet, og har et mer naturlig forhold til alkohol - men det er klart at han ikke tar ansvar i situasjonen, og jeg føler at jeg i stor grad er nødt til å gjøre noe her før noe går rett til helvete. Jeg er 20 år og skal reise bort på studie i en annen by, og jeg vil nødig at mine to yngre søsken skal oppleve det ansvaret og presset jeg har gjort til nå. Det vi kommer ned til er at det sannsynligvis må skje noe drastisk - hun er klart en tikkende bombe som vil "klikke" når som helst. Dette skjedde i går og det er svært tyngende for oss. Jeg bare venter på at noe ekstraordinær vil skje så hun må bli tvangsinnlagt. Takker på forhånd for gode svar, og ikke nøl med å spørre. Postet av anonym: dc5b5f42198a48fdb52b51b4ef7665a4 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Hei! Er nå i starten av høysesongen for min kjære mor sin ferie - og hun pleier og feriere med sin kjære frihets-kompis, kong alkohol ute på terrassen. Hun har i tillegg til alkoholproblemene diagnosen post-traumatisk stress. Dette er svært tyngende på meg og mine andre søsken, da spesielt de som fortsatt bor hjemme. Minstemann er 14 år. Det hender at hun er barnevakt for barnebarna, og da skjer det at hun drikker etter at de har lagt seg. Hun tar godt vare på barna ellers, og er ikke full i nærheten av de, men drikker da altså på kvelden. Dette skjer forøvrig aldri dersom det ikke er noen, som for eksempel min søster som passer på ungene, men etter mitt syn er dette ikke akseptabelt på noen som helst slags måte. Tingen er at det er svært vanskelig og komme igjennom, og ha en rasjonell samtale om dette. Det eneste det ender opp med er gjerne at hun trekker seg tilbake, og gjerne at hun drikker. Min far er også inne i bildet, og har et mer naturlig forhold til alkohol - men det er klart at han ikke tar ansvar i situasjonen, og jeg føler at jeg i stor grad er nødt til å gjøre noe her før noe går rett til helvete. Jeg er 20 år og skal reise bort på studie i en annen by, og jeg vil nødig at mine to yngre søsken skal oppleve det ansvaret og presset jeg har gjort til nå. Det vi kommer ned til er at det sannsynligvis må skje noe drastisk - hun er klart en tikkende bombe som vil "klikke" når som helst. Dette skjedde i går og det er svært tyngende for oss. Jeg bare venter på at noe ekstraordinær vil skje så hun må bli tvangsinnlagt. Takker på forhånd for gode svar, og ikke nøl med å spørre. Postet av anonym: dc5b5f42198a48fdb52b51b4ef7665a4 Post Traumatisk Stress,eller PTSD som det heter,Post Traumatisk Stress Disorder,er en sinnslidelse.Må ikke forveksles med det å være "gal".PTSD kan man få/får med feks overgrep,vold,voldtekt og andre traumer som krig osv.PTSD ble oppdaget som en ettervirkning av krigen i Vietnam.Dette kan du slå opp på nett om for mer utfyllende forklaring.Det er helt vanlig at mennesker som har PTSD,selvmedisiner seg selv for å slippe flashbacks osv.Det er viktig du ikke tvinger din mor til å slutte å drikke,da dette kan oppleves som att du er imot henne.Det som hjelper er terapi og atter terapi.Men ikke tvang.Prøv å snakke med henne om hun kunne tenke seg å prate med noen.Viktig å ikke overreager å bli sint om hun skulle si nei,men heller myke henne opp over tid,så hun kan få det inn litt etter litt,att kanskje det er veien å gå.De fleste Kommuner har ett hjelpe apparat til dette,hvor du ikke betaler dyre dommer for en time,men en egenandel,som gir henne frikort etterhvert.Ta kontakt med Kommunen der du bor,for så og få vite hva slags tilbud de har til nettopp din mor. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå