Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Daewoo Nubira problemer med clutch


Anbefalte innlegg

Har en Daewoo Nubira som nettopp er kjøpt.

I dag, mens jeg kjørte, fikk jeg problemer med å skifte gir.

Selv med clutchen helt inn ville ikke spaken inn noen plass.

Svingte inn til siden, stoppet motoren og fikk satt den i gir og prøvde å starte og da "jokket" den bare framover selv med pedalen inne.

 

Clutchen skal være splitter ny, skiftet for et par mnd siden.

 

 

Noen formeninger?

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen ble levert på verksted, fikk beskjed om at clutchen hadde vandret en viss plass, samt skader på svinghjul.

Det ble skiftet clutch og svinghjulet sendt til fresing.... ferdig reparert i dag.

 

Clutchen ble som nevnt (visstnok) skiftet for 2-3 måneder siden.

 

Har noen tanker som svirrer rundt dette.

 

Er det utslitt cluthch som har forårsaket skader på svinghjul, eller omvendt?

Er det andre feil, f.eks i girkasse, som gir tendendser til at bilen "spiser" clutcher?

 

Tar gjerne i mot tips som evt kan forebygge skifte av clutch i fremtiden, da prisen er vel drøy på slikt arbeid, til å betale hver tredje måned eller slikt.

Lenke til kommentar

Det er alltid clutchlamellen som gjør skaden på svinghjulet. Enten fordi lamellen er utslitt eller pga varme som kan få lamellen til og "eksplodere". Det vil da gå metall mot metall som gir skader på svinghjulet. Det kan forsåvidt komme andre metall gjenstander inn, men det er spesielt og uvanlig.

 

Har du grove spor i svinghjulet vil kontaktflaten mellom svinghjul og ny clutchlamell bli for liten. Det lille som fortsatt har kontakt vil gå under enorm belastning og clutchlamellen går i oppløsning over tid. Derfor sliper man. Mulig det er det som er historien her.. Kanksje dem dreit i og slipe svingjulet forrige gang. Hvis det har vært bytta clutch i det hele tatt.

 

Sjelden jeg sliper svinghul selv for og spare tid, men et sted går det en grense :p

 

Andre ting kan være oljelekasjer eller elendig konstruksjon/delekvalitet. Kjøre med henger og spesielt rygge med henger kan være en clutchkiller.

 

Kanskje du kjører som ei gammal kjerring? Eller hviler foten litt vel mye på pedalen når du kjører? :D Har sett biler som har gått 400 000km og clutchen ser ubrukt ut. Det har alt med kjørestil og gjøre.

 

Hva endte prisen på?

Lenke til kommentar

Prisen ble 3 kr fra 11000... :p

 

Slurer ikke mye med clutchen og har ikke foten på pedalen annet enn når den skal trykkes inn og ut.

 

Tok over bilen på lørdag for straks to uker siden, og clutchen gikk til hel... under en liten kjøretur dagen etter.

Forrige gang ble visstnok skiftingen foretatt svart.

Overgangen fra automat til manuell har gått overraskende bra, savner bare trillingen på tomgang... ;)

 

Rygging med henger er heller ikke et problem pga en viss mangel der bak... ;)

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...