Gå til innhold

Noen spørsmål rundt musiker-linje

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer og søke meg inn på musikk linja , jeg spiller piano.

Jeg lurer på om jeg må kunne noter for det , jeg kunne før når jeg spillte saksofon men har glemmt det av og har ikke tatt meg tid til og lære det igjen..

Det vil ikke si at jeg ikke kan spille piano , jeg driver for det meste med egen komponering.

Jeg bare lurer ved siden av om musikalske ferdigheter er nødvendig for og komme inn på musikk linja .. om man må ha veldig talent eller kunne spille Mozart's vanskligste stykker..

Del gjerne erfaringer om Musikk linja med meg om du angrer eller ikke , eventuellt hvorfor.

Takk for hjelpen -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør definitivt ha et visst nivå i notelesing for å henge med på musikklinja. Enkelte kan være noe dårligere enn andre til å lese noter (f.eks. kan en sanger typisk være endel dårligere enn en klassisk skolert pianist), men da jeg gikk musikklinja var det ingen som mer eller mindre ikke kunne lese noter i det hele tatt. De aller fleste jeg gikk med hadde også et forholdsvis høyt nivå på sine hovedinstrumenter. Vanskelig å definere nøyaktig hva det vil si, men alle hadde vel spilt/ sunget i minimum fire-fem år med lærer før de begynte.

Hvordan er notelesingsnivået ditt? Kunne du spilt et enkelt pianostykke fra bladet (gjennomspilling uten øving først, spille direkte fra notene med begge hender), ville du brukt tid på å finne ut av noter med bare g-nøkkel, eller husker du mer eller mindre ingenting av det? Dersom du ikke spiller etter noter, kan du f.eks. lese og spille etter besifring i stedet? Hvilken skole skal du søke på? Har du undersøkt om det er opptaksprøver, og hva disse eventuelt går ut på? Det kan gi en god indikasjon.

Hvis du ser på Utdanningsdirektoratets nettsider om Musikk, dans og drama-linja, er det det første året et grunnleggende fag som heter musikk (se læreplan i høyre kolonne). Her er et av kompetansemålene å kunne lese og bruke noter på ulike måter. Du kommer altså til å lære om noter på musikklinja, men du må regne med at mer eller mindre alle kan noter fra før av. Noter er heller ikke noe man lærer uten videre gjennom å få tavleundervisning eller gjennom å lese om dem i en bok. Noter må læres gjennom å brukes. Hvis ikke du skal søke før om et år eller to, kan du jo bruke denne tiden på å forbedre noteferdighetene dine.

Lykke til!

Edit: Et av kompetansemålene i musikk-faget, første året på musikk, dans og drama:

Anvendt musikklære

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

* beherske noteskrift, besifringsnotasjon og vanlige musikkuttrykk

* gjenkjenne og bruke skalaer og tonearter og spille/synge innenfor dem

* høre, skrive og synge enkle melodier og rytmer

* beskrive oppbygningen av dur- og mollakkorder

* sette akkorder til enkle melodier

* kjenne igjen og notere forespilte treklanger og enkle akkordrekker

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...