Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om denne er plassert riktig, men jeg tror spørsmålet mitt er mer generelt.

Først vil jeg bare si at jeg ikke kan JavaScript, men har god kjennskap til Java, Python og C++

Det jeg lurer på er hvorfor JavaScript er blitt så populært i det siste.

Jeg kommer fra en OSS bakgrunn så dette gjelder jo ikke alt forløpig, men jeg ser at flere og flere begynner å foretrekke JavaScript på desktopen. Gnome 3 bruker nesten bare JavaScript til alt som har med utseende og gjøre, mens KDE har lagt mye vekt på at Plasmoids kan/bør konstrueres i JavaScipt. Det virker nå også som dette er veien som Windows 8 har tenkt til å ta link, dog dette er bare rykter forløpig.

Jeg lurer på hvorfor det har seg sånn, er det noe teknisk bak denne besluttningen, jeg har inntrykk at JavaScript er av de raskere scripting språkene spesielt etter at WebKit og Chrome tok av, men er det alt? Eller har det seg sånn at JavaScript gjør noen ting veldig smart sånn at det er effektivt og lett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sikker på at jeg har svaret, men JavaScript har noen egenskaper som skiller seg ut. Som ett av ganske få språk har det prototype-basert objektorientering - det er ganske behagelig å jobbe med faktisk. JavaScript har også ganske elegante funksjoner og closures, som gjør det til et greit all-round språk "optimalisert" for asynkron programmering.

På tross av at JavaScript var et dårlig designet hastverksarbeid så er det et bra språk når det brukes på riktig måte. Det har fått stor utbredelse, og det har blitt jobbet mye med å optimalisere runtimen. JavaScript posisjonerer seg i dag til å kunne bli et av de viktigste programmeirngsspråkene i årene som kommer, ikke bare i browseren, men på mobilen, desktopen, serveren, som embedded scriptspråk i andre apper og systemer osv.

Men det finnes mange språk som kunne hatt denne posisjonen. Som så ofte ellers er det nok mye tilfeldigheter som spiller inn her. JavaScript var på riktig sted til riktig tid for å si det sånn.

Vel, det var bare noen tanker egentlig.., kanskje noen andre er mer reflekterte..?

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Takk for en grundig forklaring.

Du skriver at JS var på riktig tid og riktig sted, men sånn jeg ser det så er(eller var?) Python, Ruby og Perl på samme sted, bare at disse har hatt større fokus på desktop og etter det du sier om at JS var et hastearbeid, noe jeg ikke har inntrykk av at noen av disse språkene er så er jeg fortsatt litt undrende.

Jeg vil også si at jeg har samme inntrykk som deg at JS kommer til å bli et viktig programmeringsspråk for fremtiden og det er også derfor jeg undrer på hvorfor akkurat JS "har blitt valgt".

Lenke til kommentar

For å være ærlig, så er det vel pga koden trenger ikke kompileres, fungerer optimalt mellom forskjellige operativsystemer, fått masse støtte fra store selskaper, folk kan språket pga nettet, apple har pushet på javascript og html5 som en konkurrent til flash, node.js og mange flere grunner som jeg ikke kommer på nå.

Lenke til kommentar

For å være ærlig, så er det vel pga koden trenger ikke kompileres, fungerer optimalt mellom forskjellige operativsystemer, fått masse støtte fra store selskaper, folk kan språket pga nettet, apple har pushet på javascript og html5 som en konkurrent til flash, node.js og mange flere grunner som jeg ikke kommer på nå.

Men er ikke Python, Perl og Ruby i akkurat samme båten, bare at disse er brukt mer "profesjonelt" på desktop før JavaScript ble populært på desktop.

Lenke til kommentar

Grunnen til at JavaScript tar av i popularitet, vil jeg tro er pga. de enorme fremskrittene som er gjort i eksekveringshastighet, som et resultat av "browser wars". Som en følge av dette er det også laget mange implementasjoner, flere av dem open source.

JavaScript har kommet til et punkt hvor det yter godt som et mer generelt programmeringsspråk, som også kan benyttes utenfor nettleseren.

Man har jo også prosjekter som Node.js

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Takk for en grundig forklaring.

Du skriver at JS var på riktig tid og riktig sted, men sånn jeg ser det så er(eller var?) Python, Ruby og Perl på samme sted, bare at disse har hatt større fokus på desktop og etter det du sier om at JS var et hastearbeid, noe jeg ikke har inntrykk av at noen av disse språkene er så er jeg fortsatt litt undrende.

Jeg vil også si at jeg har samme inntrykk som deg at JS kommer til å bli et viktig programmeringsspråk for fremtiden og det er også derfor jeg undrer på hvorfor akkurat JS "har blitt valgt".

JavaScript ble valgt fordi Netscape laget det til sin browser, som den var veldig utbredt på den tiden. Det er blitt de-facto standard gjennom det. JavaScript surfer på nettlesernes, og webens popularitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg har JavaScript til tider vært en forbannelse. Jeg har jobbet mye med løsninger basert på rammeverket Apache Cocoon. I Cocoon skriver man kontrollerkoden i JavaScript. I en ideell verden er dette genialt, uten at jeg skal begi meg inn på å forklare hvorfor. De som er interessert kan lese mer om Cocoon. Men verden er IKKE ideell, og debugging av serverside JavaScript er vanskelig, for ikke å snakke om veldig upraktisk. Og det finnes ingen IDE som gjør livet lettere heller, for Cocoon-utviklere.

Så har vi prosjekter som node.js, som gjør at jeg har fått tilbake troen på serverside javascript.

Men de aller fleste som jobber med JavaScript, jobber med kode som skal kjøres i alskens nettlesere. Og her har det, historisk sett, vært et minefelt uten sidestykke, kanskje mest fordi de forskjellige nettleserleverandørene satt på hvert sitt nes, og forholdt seg til hver sin tolkning av standarden. Dette har heldigvis blitt bedre med årene.

Man kan vel si at jeg liker JavaScript bedre i dag, enn jeg gjorde for, la oss si, 5 år siden.

---

BalleB

Lenke til kommentar

Har ikke svaret men js brer om seg tydeligvis: node.js coming to Windows, Azure with official Microsoft support.

Microsoft, Joyent, and project lead Ryan Dahl today announced that they would be working together to bring node.js to Windows. node.js is a high-performance asynchronous environment for building network servers. It combines the V8 JavaScript engine created by Google for its Chrome browser with an event-driven system for handling requests.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver at JS var på riktig tid og riktig sted, men sånn jeg ser det så er(eller var?) Python, Ruby og Perl på samme sted, bare at disse har hatt større fokus på desktop...

Desktop er definitivt et annet sted enn den første webbrowseren som slo gjennom (som andre har påpekt).

Men vi snakker jo om hvorfor JS begynner å bli så populært på desktop hvor Python osv. har hatt sitt fokus siden før JS, sånn som jeg ser det.

For meg blir det litt for enkelt å si at JS begynner å "ta over" på dekstop fordi det er enkelt og mange kjenner til språket. Det er selvsagt kraftige argumenter, men jeg tror at Python har samme status, som man kan se i form av alle steder hvor Python brukes som scripting språk.

Lenke til kommentar

Jeg ser sånn på det: Javascript har allerede den unike posisjonen at det kjører i alle browsere. Denne banen kan ikke f.eks. Python komme seg inn på. Javascript kan derimot lett komme seg inn på Python's banehalvdeler - desktopen og serveren. På desktopen kan javascript + HTML brukes til å lage platformuavhengige apps, og mange ser på dette som native app's død.

Med "riktig sted til riktig tid" refererer jeg altså til javascript unnfangelse, som første til at det ble språket for klientside webfunksjonalitet. Denne posisjonen er nå et solid beachhead for å erobre andre arenaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...