Gå til innhold

Allround objektiv nikon D5100/7000?

Anbefalte innlegg

16-85 er konge. Du får ikke skarpere zoomer til Nikkor med det brennviddeomfanget. :)

Det skader ikke at du får den som kitobjektiv heller - og dermed til redusert pris. (Selv om du skrev i førsteposten at kitobjektiv var uaktuelt. ;) )

Kitobjektiver er satt sammen med kameraer som matcher. De billigste kameraene har de billigste objektivene som kitobjektiv - de spesielt gode kameraene fås tilsvarende med de gode objektivene som kitobjektiv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner ikke noe som er bedre og billigere samtidig :tease: Man har 18-105mm VR, som er halve prisen og et kompetent objektiv, hvis du vil spare penger. Eller 17-55 2.8 hvis du vil åpne lommeboka skikkelig. Men jeg tror 16-85 alt i alt er en bedre deal. Man skal myse temmelig hardt for å se forskjellen i skarphet. Når noen her sier at det er kjempeforskjell i skarphet mellom linser, så mener de at de kan se en knøttliten forskjell når de setter mikroskopet på 1000x forstørrelse ;)

Lenke til kommentar

Jeg stemmer også for 16-85 VR.

Har brukt dette mye som allroundobjektiv på både D300s og de siste par månedene på D5100 i tillegg.

Fungerer suverent og jeg oppfatter det som merkbart skarpere enn 18-200 som jeg har hatt tidligere.

Og med VR (såsant du tar bilde av nogenlunde stillestående motiv) kan du fint ta bilder under mørkere forhold enn du kan med et 2.8-objektiv uten VR.

Lenke til kommentar

Når noen her sier at det er kjempeforskjell i skarphet mellom linser, så mener de at de kan se en knøttliten forskjell når de setter mikroskopet på 1000x forstørrelse ;)

Mens andre mener de kan se forskjeller på en 13x18-kopi - det er noen av det "morsomme" med foto-forum. Man vet som regel ikke nok om personen som svarer til å bedømme hvor relevant svaret er i forhold til egne kvalitetskrav. Et typisk eksemper er superzoomlinser som 18-200 og lignende som alltid slaktes av noen mens andre skryter av bildekvaliteten til samme linse.

Forøvrig enig med andre her har Nikon 16-85 VR er en meget bra linse når man ser på pris/ytelse og et veldig anvendelig zoomområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...