Gå til innhold

Allround objektiv nikon D5100/7000?


Anbefalte innlegg

Det jeg er ute etter er den faktisk opplevde optiske kvalitetsforskjellen mellom en sigma 18-200 og nikkor 16-85 (tar ikke med nikkor sin 18-200 for den er utenfor pristaket)

Sigma sin 18-200mm ville jeg ikke ha vurdert under noen omstendigheter. Nikons 18-200mm eller Tamons 18-270mm kan gå an; men jeg hadde valgt 16-85mm foran de to andre; selv om den den har kortere rekkevidde.

 

Det er ikke alltid like lett å sammenligne optikk, da tester gjerne utføres i ideelle situasjoner, og de tar ikke alltid hensyn til et par småting som man kun merker etter lengre tids bruk. F.eks. treffrate på AF. Fargegjengivelse under varierende lysforhold er ikke alltid lett å sette fingeren på.

Har brukt 16-85 VR et år nå, og er strålende fornøyd!! Merkbart bedre kontrast, skarphet og farger enn på min 18-70 (som også var bra, men på lavere oppløsning. Hang ikke med på 12 megapixler).

Synes den er nesten like bra som min faste 50mm, og bedre enn min eldre 105mm Micro.

Flott også med VR som fungerer veldig bra. Virker også veldig solid, tålte godt en solid regnskur i helgen.

Jeg ville heller ha litt bedre vidvinkel enn mer tele. Til det har jeg heller en 70-300 VR som jeg også er veldig fornøyd med.

Hadde en 55-200 uten VR som var helt tragisk...

Så jeg synes også at 16-85 er et suverentallround objektiv på DX!

 

NB, Noen klager på litt treg autofokus, men det har jeg aldri reagert på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Har selv 16-85. Har hatt den i et halvår. Er fornøyd.

 

Selve bildekvaliteten er i klasse med kitzoomen (versjonen med VR). Den er faktisk ganske så bra.

 

Men hvorfor betale 4000 ekstra når man har kitzoom?

 

16mm - det lille ekstra kontra 18mm. Mye mer nyttig/moro en jeg hadde regnet med.

85mm - også mer brukt en jeg hadde trodd. Men har blitt overrasket over hvor kort den rekker nært på (pga "focus breathe" I guess).

Bedre byggekvalitet - får en bedre "følelse", blir litt mer moro.

VR versjon 2. Reklamen sier 4 stopp kontra 3 stopp, men i praksis så fungerer den bedre enkelt og greit.

Manual fokusoverstyring. Med dedikert knapp for autofokus på kameraet er praktisk å ha muligheten.

 

Ellers har jeg blitt overrasket over hvor bra bildekvalitet jeg har fått på litt høyere iso, usikker på om dette er tilfelle med kit-zoomen?

 

Savner av og til mer enn 85mm. Da har jeg telezoom, men ikke alltid den er med. Savner også mulighet for mindre dybdeskarphet. Da har jeg fastoptikk, men heller ikke alltid med...

 

18-200 har også såkalt "focus breathe", og det endel mer enn 16-85.

 

Har hatt sigma 17-70 OS en helg. Leverte den inn pga følgende:

Svak på 70mm @f/4.

Roterende fokusring (under AF, ikke overstyring av AF).

OS som alltid står på og bråker.

Overeksponderte titt og ofte.

Trangt å sette inn objektivet.

Leste at det vil utvikle seg "zoom creep" (vil nok skje med 18-200 også).

 

I sum følte jeg at sigmaen ikke var helt kompatibel med kameraet, valgte derfor 16-86. Men 18-200 kan sikkert også være et bra valg.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

AF-S 16-85 VR - fåes som kitobjektiv til D7000, i alle fall. :)

 

Skulle gjerne prøvd denne selv... ;)

 

Tenkte at vi kunne fotografere det "samme" motivet, med de nevnte objektivene og poste de her i tråden for lettere å kunne sammenligne resultatet?

 

Tok noen bilde-serier i dag med 18-200mm, for å se hvor langt 16-85mm rekker med sine 85mm kontra 200mm.

 

FL 18

post-226353-0-01155900-1308580494_thumb.jpg

 

 

FL 80

post-226353-0-39641600-1308580504_thumb.jpg

 

 

FL 200

post-226353-0-02084500-1308580511_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

Sigma sin har jeg erfart fra tidligere, og det jeg merket meg med den var dens til tider litt kjei AF.

 

 

Ble litt på nysgjerrig på dette....og ytelsen til 18-200mm.

 

Måtte bare teste AF med kameraet på CH, følgefokus aktivert, håndholdt og FL 200mm. Ser ut som ett bilde lider av bevegelsesuskarphet.

 

Lastebilen kjører i 80-90km/t(ca. 22 m/s), mest sannsynlig akkurat på max. lovlig hastighet.(Regner med de fleste ser hvorfor) ;)

 

post-226353-0-09238100-1308586893_thumb.jpg

 

post-226353-0-05643700-1308586903_thumb.jpg

 

post-226353-0-29398500-1308586916_thumb.jpg

 

post-226353-0-16603300-1308586923_thumb.jpg

 

post-226353-0-00529700-1308586932_thumb.jpg

 

post-226353-0-13702500-1308586939_thumb.jpg

 

post-226353-0-92244000-1308586950_thumb.jpg

 

post-226353-0-46849400-1308586958_thumb.jpg

 

post-226353-0-78955200-1308586968_thumb.jpg

 

post-226353-0-79207200-1308586977_thumb.jpg

 

post-226353-0-49954200-1308586984_thumb.jpg

 

post-226353-0-57657300-1308586991_thumb.jpg

 

post-226353-0-96669700-1308587002_thumb.jpg

 

post-226353-0-42089100-1308587019_thumb.jpg

 

post-226353-0-23848600-1308587028_thumb.jpg

 

post-226353-0-46370800-1308587035_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

For god test av autofokus - ikke bare test høykontrast-motiver i strålende dagslys - prøv motiver med lav kontrast i dårligere lys. For test av følgefokus (som vel så mye tester huset), prøv fugl i flukt.

Prøv på stor blender på korte fokusavstander så feil synes tydelig (..)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ville man ikke fortere kunne oppnå uskarpe bilder ved liten blender når man da må øke lukkertida?

Helt korrekt! Med liten blender blir det mindre lys (men mer dybdeskarphet), og så skal man kompensere for lystapet ved å gå opp i ISO (og få mer støy) og/eller å ha lenger lukkertid (men risikere bevegelsesuskarphet). :)

Lenke til kommentar

Ble litt på nysgjerrig på dette....og ytelsen til 18-200mm.

 

Måtte bare teste AF med kameraet på CH, følgefokus aktivert, håndholdt og FL 200mm. Ser ut som ett bilde lider av bevegelsesuskarphet.

 

Lastebilen kjører i 80-90km/t(ca. 22 m/s), mest sannsynlig akkurat på max. lovlig hastighet.(Regner med de fleste ser hvorfor) ;)

 

Ser jo bra ut, men dette er ideelle forhold. Husk også at på litt avstand har en 200mm en del dybdeskarphet så det er ikke så mye fokusering som skal til. Mindre motiv på kortere avstand er mer krevende.

Lenke til kommentar

Ville man ikke fortere kunne oppnå uskarpe bilder ved liten blender når man da må øke lukkertida?

Helt korrekt! Med liten blender blir det mindre lys (men mer dybdeskarphet), og så skal man kompensere for lystapet ved å gå opp i ISO (og få mer støy) og/eller å ha lenger lukkertid (men risikere bevegelsesuskarphet). :)

 

Hvordan skal man vite at man til enhver tid har riktig blender og ISO for og oppnå best mulig dybdeskarphet? Lys vil jo variere nesten fra minutt til minutt avhengig av været, såfremt man ikke fotograferer inne med jevnt fast lys.

Er det ikke kameraets lysmålers oppgave å vite hva som vil gi best resultat?

 

Finnes det noen gode guider rundt valg av blender, iso og lukkertider basert på generell basis? Sånn for de uten lysmåler og ekstremt go`greie?

Lenke til kommentar

Hvordan skal man vite at man til enhver tid har riktig blender og ISO for og oppnå best mulig dybdeskarphet? Lys vil jo variere nesten fra minutt til minutt avhengig av været, såfremt man ikke fotograferer inne med jevnt fast lys.

Er det ikke kameraets lysmålers oppgave å vite hva som vil gi best resultat?

 

Finnes det noen gode guider rundt valg av blender, iso og lukkertider basert på generell basis? Sånn for de uten lysmåler og ekstremt go`greie?

For å få riktig dybdeskarphet, så velger du blender. Les førstepost og posten min her for å forstå mer om lukker, blender og ISO.

 

Setter du kameraet i A/Av, så velger du blender selv. Så måler kameraet riktig lukkertid for deg ut fra valgt ISO. Hvis lukkertiden blir for lang/kort, så gå opp eller ned i ISO.

Easy peasy - funker på alle aktuelle speilreflekskameraer. De har nemlig innebygd lysmåler, og så bruker du dermed denne automatisk. :)

Lenke til kommentar

Hva mener du med eksponeringsjusteringen?

Kameraet måler automatisk lys og eksponerer for deg. Med eksponeringsjustering kan du be kameraet om å eksponere litt lysere eller mørkere enn det ellers ville gjort.

 

På kameraet kan du justere eksponeringen med typisk inntil +/- to trinn - det er noe du forstår og ser når du bruker kameraet.

 

Det står mye fint sånt noe i manualen som følger med når du kjøper kameraet. :)

Lenke til kommentar

Hvordan skal man vite at man til enhver tid har riktig blender og ISO for og oppnå best mulig dybdeskarphet? Lys vil jo variere nesten fra minutt til minutt avhengig av været, såfremt man ikke fotograferer inne med jevnt fast lys.

Er det ikke kameraets lysmålers oppgave å vite hva som vil gi best resultat?

For å besvare litt mer:

Jo, lyset varierer hele tiden. Men - med muligheter for å velge blender, lukker og/eller ISO selv, så kan du bestemme hva som er det viktigste for deg - kameraet kan ikke automatisk vite om du til akkurat dette bildet først og fremst vil prioritere lukkertid, ISO og/eller blender.

 

Du setter i P hvis du vil at kameraet skal bestemme for deg, eller i en av de andre modiene hvis du vil velge/overstyre noen av parametrene selv.

 

Du finner ut av det når du får deg kamera og eksperimenterer litt - hva du foretrekker av blender, lukker og alt sammen.. :)

Lenke til kommentar

En av di første tingene jeg lærte av en kjenning av meg som kunne fotografering å drev med det - sa til meg att "sett hjulet på M med en gang - Det lærer du mest av alt sa han".

Å det hadde han så meget rett i!

 

Dog det skal sies jeg leste litt som nevnt her i tråden av folk hva lukker,blender,iso,hvitbalanse var for noe så jeg hadde en liten anelse å en pekepinn. :)

 

Jeg prøvde også på di andre programmene som fikser blender,lukker og iso for deg, men lærte fort att man fikk bedre bilder å mere som man ville ha bildene. Spesielt hvist man ville ha en vri,mørkere,lysere,sløret osv.

Lenke til kommentar

Mitt hjul står nesten permanent på A (Av for Nikonister) - at jeg styrer blenderen. Jeg har fast ISO jeg har valgt selv, og så velger kameraet lukker for meg. Blir lukkeren for kort/lang, endrer jeg ISO. Skal jeg ha justering, justerer jeg på eksponeringsjusteringen - en blender eller to opp eller ned.

 

Jeg kunne gjort det samme med M - at jeg velger både blender og lukker, og så kikker jeg i stedet på eksponeringsjusteringmarkeringen - som da automatisk viser hva lysmåleren på kameraet synes om eksponeringen, i stedet for å vise valgt eksponeringsjustering.

Lenke til kommentar

Mitt hjul står nesten permanent på A (Av for Nikonister) - at jeg styrer blenderen. Jeg har fast ISO jeg har valgt selv, og så velger kameraet lukker for meg. Blir lukkeren for kort/lang, endrer jeg ISO. Skal jeg ha justering, justerer jeg på eksponeringsjusteringen - en blender eller to opp eller ned.

 

Jeg kunne gjort det samme med M - at jeg velger både blender og lukker, og så kikker jeg i stedet på eksponeringsjusteringmarkeringen - som da automatisk viser hva lysmåleren på kameraet synes om eksponeringen, i stedet for å vise valgt eksponeringsjustering.

 

Sant så sant - er ikke dumt å gjøre det sånn heller. Har prøvd en del på A også funger som regel. Er vell opp til hver person hva en liker å hva som er konfortabelt vil jeg tro. :)

Man lærer ihvertfall litt når man har på M.

 

Blir vell sikkert å teste ut på 50mm 1.8G når den kommer på fredag.

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar

Mitt hjul står nesten permanent på A (Av for Nikonister) - at jeg styrer blenderen. Jeg har fast ISO jeg har valgt selv, og så velger kameraet lukker for meg. Blir lukkeren for kort/lang, endrer jeg ISO. Skal jeg ha justering, justerer jeg på eksponeringsjusteringen - en blender eller to opp eller ned.

 

Jeg kunne gjort det samme med M - at jeg velger både blender og lukker, og så kikker jeg i stedet på eksponeringsjusteringmarkeringen - som da automatisk viser hva lysmåleren på kameraet synes om eksponeringen, i stedet for å vise valgt eksponeringsjustering.

 

Hvilken iso bruker du? Dette vil selvsagt variere, men mest brukt.

Lenke til kommentar

Hvilken iso bruker du? Dette vil selvsagt variere, men mest brukt.

Laveste kalibrerte ISO, hvis det er nok lys til det - ISO 100 i mitt tilfelle.

 

Bruk så lav ISO du kan (har lys til). Lav ISO krever mer lys, men gir mindre støy. Hvis det ikke er nok lys, eller med andre ord: ISO 100 vil gi for lang lukkertid, så går jeg opp i ISO.

Lenke til kommentar

For min del ser det ut som det vanker mot 16-85, hvis det ikke finnes direkte konkurrenter mot denne som er bedre......og billigere ;)

 

Største blender på f3,5 får gå, får bare kompensere med iso eller bedre lys i mørket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...