Gå til innhold

Software raid på Filserver?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har satt opp en ny server som jeg har tenkt å kjøre software raid på.

 

Serveren kjører Windows Server (Ja, jeg vet at ubuntu er bedre men nå kjører jeg windows :p )

 

Det jeg lurer på er at hvis jeg setter opp raid på feks disk D: og E: slik at det blir en disk og systemet krasjer og må re-installere windows blir det da krasj me raidet eller finner den "nye windowsen" det gamle raidet?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takk :)

 

Men jeg vet hvordan RAID fyngerer. Det jeg er ute etter om Windows kjenner igjen raidet etter en systemkrasj. Alså...

 

Windows1 kjører software raid

Windows1 Krasjer

Må installere Windows på ny. Windows2

 

Kjenner da windows2 det gamle software raidet igjen eller er det KUN på hardware raid windows kjenner igjen gamle raid system?

Lenke til kommentar

På hardware/fake raid vil ikke Windows kjenne igjen disker, men det vil den stort sett på software raid. Oppsettet av diskene vil da være lagret på selve harddisken (MBR?), slik at om du reinstallerer eller rykker ut diskene og setter de inn i en helt annen windowsmaskin, vil denne kunne kjøre raidet uten noe trøbbel med drivere og diskkontroller.

Nå er jeg ikke sikker på hvilke versjoner av win som støtter vilke versjoner av raidoppsett, men raid 0 kan flyttes fra xp pro til win 2003 i hvert fall. Vil anta det gjelder for 0, 1 og 5.

Lenke til kommentar

Blir vel 2TB raid5 + 2TB Raid0 eller 1TB Raid1. Beste er i så fall å sette 2TB diskene i Raid1 og beholde 1TB disken utenom.

Nå har jeg skiftet til BIOS-raid (Intel ich9 hovedkort), men da jeg la om fra 2x2TB raid1 (2TB) til 3x2TB raid5 (4TB) kunne jeg gjøre dette uten å miste data. Vet ikke om det er mulig i softwareraid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...