rolfmm Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Etter att jeg endelig begynte å ta bilder i .raw fatter jeg ikke hva jeg har gjort de siste åra. Det er stor forskjell fra et kompaktkamera til speilrefleks, men det er større forskjell fra speilrefleks i .jpg og til speilrefleks i .raw. Har du rett fokus og ingen annen uskarphet kan sgs alt fikses etterpå. Enten i kameraets medfølgende programvare eller naturligvis i Lightroom 3. Etter bare å ha testet dette programmet litt forsiktig (mens jeg prøver å lære) kan jeg ikke begripe hvordan man kan klare seg uten. Vel, dette var dagens reklame, men mitt nye fotoliv begynner nå. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Skyter nå selv bare i Raw. Ser meg ikke tilbake. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Aldri brukt noe annet enn RAW Lenke til kommentar
kaian Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Raw er best, med god margin. Selv bruker jeg raw+jpeg for tiden, fordi jeg ikke har noen passende rawkonverter. Heldigvis er kameraet en god rawkonverter, så når jeg har bommet kan jeg ta ut en bedre jpeg fra rawfila. De som ikke bruker raw enda, bør i det minste vurdere å skyte raw+jpeg og ta vare på raw-filene fra a) bilder som ble veldig bra, og b) bilder de virkelig skulle ønske hadde blitt bra - det er godt mulig man ønsker og kan gjøre noe med dem om et par år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå