Gå til innhold

Tanker omkring RAW og Lightroom

Anbefalte innlegg

Etter att jeg endelig begynte å ta bilder i .raw fatter jeg ikke hva jeg har gjort de siste åra. Det er stor forskjell fra et kompaktkamera til speilrefleks, men det er større forskjell fra speilrefleks i .jpg og til speilrefleks i .raw. Har du rett fokus og ingen annen uskarphet kan sgs alt fikses etterpå. Enten i kameraets medfølgende programvare eller naturligvis i Lightroom 3. Etter bare å ha testet dette programmet litt forsiktig (mens jeg prøver å lære) kan jeg ikke begripe hvordan man kan klare seg uten. Vel, dette var dagens reklame, men mitt nye fotoliv begynner nå. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raw er best, med god margin. Selv bruker jeg raw+jpeg for tiden, fordi jeg ikke har noen passende rawkonverter. Heldigvis er kameraet en god rawkonverter, så når jeg har bommet kan jeg ta ut en bedre jpeg fra rawfila. :yes:

De som ikke bruker raw enda, bør i det minste vurdere å skyte raw+jpeg og ta vare på raw-filene fra a) bilder som ble veldig bra, og b) bilder de virkelig skulle ønske hadde blitt bra - det er godt mulig man ønsker og kan gjøre noe med dem om et par år. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...