Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvem er ansvarlig for splitter og adslmodem ved skade.

Anbefalte innlegg

Fikk høyspenning inn telefonkontakten og fikk ødelagt splitter,

adslmodem , router, netverkskort + div kabel.

Router og netverkskort regner jeg med man må dekke selv.

Men det jeg er usikker på er om det er telenor som er

ansvarlig for splitter og modem. For jeg er usikker på om du kjøper

disse delene eller bare leier.

Levrandøren min er kvalito. Men jeg fikk ikke noe fornuftig svar av dem.

Noen som har vært innom dette?

P.S Årsaken til dette var fugl i trafo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bare svare for Nextgentel. Andre leverandører har sikkert andre regler.

Jeg svidde bredbåndsrouteren og splitteren min i en storm som kom overraskende på mens jeg var borte fra huset (serveren sto på i kjelleren)

Jeg snakket med NGT kundesupport, og et time senere var alt i orden igjen (jeg bor heldigvis ca 30 min fra NGT i Bergen, så jeg bare kjøre opp ogbyttet). Dette kostet meg ingenting.

Så lenge det ikke er selvforskyldt (du søler cola i routeren eller slenger den i veggen etter å tapt i counterstrike typ..) så før du gratis byttet splitter og router (hvis det er den du leier med linjen).

Er du fremdeles i tvil så er vel det beste i dette tilfellet å ringe supporten.

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke husker feil så leier man router/modem og splitter. Hvis du forårsaker skade på de to tingene er DU(/eier av linjen) ansvarlig for det. Om dette også gjelder lynnedslag osv vet jeg ikke. Siden årsaken var noe du ikke kunne noe for, så er det vel eier av den trafoen som må stå til ansvar. Fugler skal jo normalt ikke kunne lage skade på den måten.

Lenke til kommentar
hvis jeg ikke husker feil så leier man router/modem og splitter. Hvis du forårsaker skade på de to tingene er DU(/eier av linjen) ansvarlig for det. Om dette også gjelder lynnedslag osv vet jeg ikke. Siden årsaken var noe du ikke kunne noe for, så er det vel eier av den trafoen som må stå til ansvar. Fugler skal jo normalt ikke kunne lage skade på den måten.

Ikke for å kverrulere, men DU er ikke eier av linja, det er det Telenor som gjør. DU leier linja av Telenor, eller andre operatører som leier av Telenor. Men DU er nok selv ansvarlig for utstyret du leier. Men det er ikke noe problem å få nytt utstyr hvis det gamle er defekt, ikke engang hos Telenor.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Det er full diskusjon gjennom lokalavisene nå.

Om hvem som har ansvaret.

Mange hundre hus i byen er rammet av "defekte trafoer" som sprer

overskuddet til forskjellige nett.

Fikk høysp. inn på strømnettet i fjor sommer og sikret meg mot det i

år, men tror du ikke den kom via telefonkontakten i år.

Neste gang kommer den vel via antenna eller kabeltv.

Lenke til kommentar
Hvis du forårsaker skade på de to tingene er DU(/eier av linjen)

Ikke for å kverrulere, men DU er ikke eier av linja, det er det Telenor som gjør.

mvh

Pantera

ikke for å kverulere, men hvis du ser nøye etter står det en skråstrek inni der "du/eier av linja" ergo sier han ikke at det er "du" som er eier av linja

:)

Lenke til kommentar

Routeren min tok også kvelden en dag det var drittvær her. Ringte til Nextgentel, og de sendte en ny en uten andre kostnader enn at jeg måtte betale for porto fordi jeg måtte sende tilbake den ødelagte. Eneste jeg har å utsette på servicen der, er at jeg var uten internett en hel uke før den nye routeren kom.

Lenke til kommentar
Hvis mulig, be om ZyXEL modem. :) De har overspennigsvern opptil 8-10kV. Vet ikke om de andre har det.

Overspenningsvern er som regel ikke verd prisen.

Og et spenningsvern på 8-10kV er alt for lite.

Vanligvis er det spenning fra 20-30kV og oppover som kommer

ut på nettet.

Selv elektroforhandlere inrømmer at overspennigsvern ikke

er sikkert....

Selv kraftlagene har problemer. Og de har profesjonellt utstyr.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at det var en overspenningskomponent i modemet. Og det har reddet mange modem. Det er ikke mange modem som har tatt kvelden pga lyn. Nå vet jeg ikke tallene etter siste ukers lyn og tordenhelg, men det blir jo spennende og se.

Lenke til kommentar
Hvis du forårsaker skade på de to tingene er DU(/eier av linjen)

Ikke for å kverrulere, men DU er ikke eier av linja, det er det Telenor som gjør.

mvh

Pantera

ikke for å kverulere, men hvis du ser nøye etter står det en skråstrek inni der "du/eier av linja" ergo sier han ikke at det er "du" som er eier av linja

:)

Ikke for å kverulere, men hvis du ser enda nøyere etter, så skulle parantesen erstattet skråstreken. Når skråstreken er satt etter parantesen som gjort der, har skråstreken strengt tatt ikke mening.

Dessuten tror jeg ikke en skråstrek i den setningen slik den er ment der skiller mellom to ulike, bare gir to ulike eksempler på det samme.

Hvis det skulle definere to ulike, skulle det stått "eller" og ikke skråstrek eller satt i parantes.

Derfor oppfattet Pantera setningen så riktig som den gir mulighet til å gjøres uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...