Adelsmannen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Overskriften sier det meste. Vurderer å kjøpe Masahirokniv fra skarpekniver.com Er det noen som har handlet med dem og vet om de er seriøse? Mens vi først er i gang, tar jeg gjerne i mot meninger om hva slags kniv jeg burde gå for. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Vet ingen ting om firmaet. Men, hva skal du bruke kniven til? Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Vet ingen ting om firmaet. Men, hva skal du bruke kniven til? Som ordinær kokkekniv. Den er ment som en oppgradering fra Victorinox. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hei. Nesten alt er vel bedre en Victorinox stålet. I alle fall de jeg har vært "borti". Men skal du ha det til husbruk, er det ikke så nøye med stålkvaliteten. Du kommer langt med å kunne "sette opp" (skjerping) knivene. Og til grønnsaker duger det meste. Kjøttkniver er av relativt bløtt stål og der lager en en "grad" på eggen med et skjerpestål. Da er kniven skarp, så lenge graden er der. For "utbeining" og skjæring mot bein, brukes helst en kviv med hardere stål og der lages en vanlig egg, med bryne. Ca 30 grader. Personlig så benytter jeg kniver fra Solingen, til kjøtt og bein. (eller en av mine jakt kniver). Ellers er jeg ikke så nøye på det. Skal du ha knivene til profesjonelt bruk, så hør med en erfaren kokk! Hilsen jeger og friluftsmann. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Mens vi først er i gang, tar jeg gjerne i mot meninger om hva slags kniv jeg burde gå for. Jeg har ikke erfaring med skarpekniver.no, jeg har hørt om dem, men ikke noe mer. Jeg kjøpte knivene mine fra Chefknivestogo.com, de leverte raskt og pakken var merket med 30$ (en tidel av hva den egentlig kostet ). Jeg ville for eksempel sett på denne som en allround-kniv. "Damaskus"-looken er bare jåleri, men den vanlige versjonen var ikke på lager. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Global lager gode kniver (også anbefalt av en håndfull kokker). Har hatt en chefs knife fra de i mange år og har ingenting å utsette. Du får tak i de på Jernia tror jeg. Endret 21. juni 2011 av ahpadt Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Global er ikke dårlige kniver, men de er litt overpriset. I tillegg synes jeg ikke noe om håndtakene, men det blir jo en smakssak. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Vi har et par kniver fra Global hjemme, og jeg liker de godt. Håndtakene har jeg ikke noe problem med, men nå har jeg ikke verdens største sammenligningsgrunnlag heller. De ble dog ikke kjøpt i Norge, så jeg kan ikke si noe om kvalitet vs. pris på de. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Som sagt er det en smakssak, men spesielt ved mer "grisete" jobb hvor du blir våt eller fettete på hendene blir Global-håndtakene veldig glatte. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 global er håpløst, grei kniv , men for meg så er den vond å bruke. gnager under fekefinger så jeg får vannblemmer og det er vondt når du skal bruke en slik kniv dag ut og dag inn mac har jeg brukt en del men det er jo så skjørt at halvparten kunne være nok. ødelegger de etter 3-4 uker. victorinox er det som blir brukt flittigst av meg, men nå sliper jeg knivene mine hver uke også , og da mener jeg skikkelig sliping Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Har for øyeblikket to kniver jeg bruker fast (Jobber som kokk). Nr. 1 er en Victorinox-kniv som jeg har hatt i 10 måneder, den ble solgt som trancheringskniv men har blitt brukt som all round-kniv. Har holdt seg veldig bra med jevn skjerping og har ikke hatt behov for å slipe den enda. Den andre er en Tamahagane-kniv som jeg fikk i gave, så har ikke funnet ut mye om type ol. Men den er faktisk ikke like skarp. Til tross for at jeg bare har hatt den i 3 måneder begynner den å være merkbart sløvere enn Victorinox-kniven. Ellers har jeg vært borti Mac, Masahiro, Global, Øyo ol. Og så langt synes jeg Victorinox er jevnt over det beste. De er ikke usannsynlig dyre (Masahiro, Global) eller ukomfortable (Mac) eller bare skuffende sløve (Øyo, Tamahagane). Og jeg har ikke erfaring med skarpekniver.no... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Har litt diverse på jobb. Global er jeg ikke så begeistret for, mye grunnet håndtaket. Ikke mye friksjon, og ikke særlig komfortabelt over tid. Victorinox har vi en del av i forskjellige størrelser, de er helt greie. Det er en grunn til at de er så store som de er, lav pris og helt kurant på alle punkter. Bruker selv en liten Victornox-kokkekniv til fiskefiletering, er ikke noe fan av fleksible kniver til fisk. Ellers har jeg noen grønnsak/urtekniver fra Victorinox, koster nesten ingenting. Men, det er Mac som teller hos meg. Ligger godt i hånden min, skarp som fy og lett å holde skarp. Det første jeg gjorde da jeg fikk min første Mac-kniv var å porsjonere 20kg med hval. Det var som varm kniv i smør. Jobber som kokk, så vi får utstyret med litt rabatt fra forhandler. Tror jeg betalte 450kr for en 8" Mac-kokkekniv. Ellers ville jeg anbefalt å ta litt på kniver før man bestemmer seg for å kjøpe noe over nettet. Greit nok, nå bruker jeg kniven betraktelig mer enn vanlige dødelige, men det er en del som spiller inn. Vekt, grep, balanse, og tykkelse på bladet har mye å si for hvor komfortabel kniven er å jobbe med. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Jeg er 100% amatør og har langt fra sammenligningsgrunnlag som forrige poster, men kan legge til at jeg er svært fornøyd med mine Mac-kniver. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Det har faktisk ikke slått meg at den lille blemma jeg har på pekefingern kan være fra kniven (global chefs knife). Får vel prøve et annet merke når jeg kjøper neste kniv. Lenke til kommentar
AlexanderFjellaas Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Jeg har kjøpt en Takamura-kniv fra dem. Den beste kniven jeg har, men prisen var deretter også. Var innom siden i dag, www.skarpekniver.com siden jeg leste posten din og den har blitt oppgradert. En skikkelig fryd for kniventusiaster. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå