konduktans Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Innledning: Tiden har kommet for å prøve meg på å lage filserver igjen. Det blir vel mitt femte forsøk, og denne gangen skal jeg fullføre. Maskinvare: - Antec Three Hundred - Dell GX280 miditower hovedkort - Intel P4 @3,0GHz - 2 GB DDR2-6400 - Harddisker: -- 1x WD IDE-disk til OS(80GB) -- 2x Samsung Spinpoint 160GB IDE-disker til programmer og operativsystemer(bedre å lagre slikt digitalt) -- 1x WD 200GB SATA-disk til musikk -- 1x WD 320GB SATA-disk til spill -- 1x Samsung F3 1TB disk til filmer og serier Hva er status nå? Per nå er hardware på vei inn i kabinettet, og jeg arbeider med layout. Neste steg er å ordne PSU(som skal moddes), stressteste systemet og på sikt legge inn OS(sette opp server). Slik ser den ut nå. Hva er målet med prosjektet? Målet er å lage en server uten å betale noe særlig for det. Jeg har ca 2TB diskplass, så mulighetene er gode for at jeg kan få til noe bra! Det er også anledning for å oppgradere maskinen i fremtiden, og muligens få til å sette opp en spillserver e.l. Problemstillinger: Jeg har aldri satt opp en server før. Jeg har fått den til å fungere lokalt, men har ikke fått det til å funke over internettet. Nå har vi 20 mbit opplastningskapasitet, så da er motivasjonen større! (hadde 1 mbit opp tidligere) Hvis du har forslag til gode guider på hvordan man setter opp en FTP-server(eller annen type filserver), så er det supert. Om det er Linux- eller windows-guide, har ikke noe å si. Link til kommentartråd Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Prosjektet er ikke dødt Til min store forundelse, ferdigstilte jeg maskinvaredelen av prosjektet forrige gang jeg drev med maskinen(hukommelse FTW). Nå har den blitt sendt tur-retur foreldrene mine et par ganger, og skriker etter å bli brukt. I og med at det er jul, og jeg skal besøke de voksne, ser jeg muligheten til å gjøre litt research og muligens klare å sette opp denne maskinen. Foreløpig maskinvare blir dette: - Antec Three Hundred - Dell GX280 miditower hovedkort - Intel P4 @3,0GHz - 1 GB DDR2-6400 - Harddisker: -- 1x WD IDE-disk til OS(80GB) -- 1x WD 320GB SATA-disk til musikk, programmer, spill og operativsystemer -- 1x Samsung F3 1TB disk til filmer og serier 1 TB-disken står nå i spillmaskinen min og lager resonans i kabinettet. Det skal det bli slutt på. Det ser ut til at valget av operativsystem faller på Windows Server 2003 eller 2008. EDIT: Skal ta bilder og legge opp senere en gang. Endret 20. desember 2011 av konduktans Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå