Gå til innhold

All-round objektiv til Canon Eos1000D

Anbefalte innlegg

Hei Hei :)

Jeg vil ha et nytt objektiv til mitt Canon Eos1000D kamera, men jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe!

Har sett litt på hjemmesiden til Canon, og lest litt på Akam.

Har sett på 50-200mm, 15-85mm, 24-105mm..

Men jeg har ikke så peiling på slikt.. :hrm:

Det siste blir litt dyrt, opp til 4000-5000 tror jeg er nok!

Vil gjerne ha et som kan brukes til portretter, bygninger, litt generelt egentlig.

Bildene må bli skarpe, ikke blasse farger. Og det må gå ann å zoome litt, og objektivet skal ikke ha noe særlig med nærgrense.

Jeg har et 70-300mm, og det er et supert objektiv, men nærgrensen blir altfor mye og et lite hinder når det kommer til "vanlig" fotografering..

Jeg skal til Helsinki i sommer, og vil så gjerne ha et nytt objektiv til da så jeg kan få tatt flotte bilder :)

Og man må jo så klart ta bilde av blant annet domkirken laught.gif

Så håper noen flinke, snille folk kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærgrensen er hvor tett på objektivet kan fokusere. Når det gjelder Sigma 70-300 som du har, så har dette faktisk ganske så god nærgrense - du skal bare flippe over bryteren som aktiverer det Sigma kaller "makro"-modus - og så kan du fokusere tettere på.

En EF-S 15-85 vil være en del bedre enn 18-55 kitobjektivet ditt (som jeg antar du har) optisk sett, men det er ikke sikkert det er der du har mest å hente.

Jeg vil anbefale å sette deg inn i fotograferingsteknikk, gjerne finne ut hva blender, lukker, ISO og sånt noe er - gjerne ved å lese denne fine guiden.

Kan du grunnprinsippene vil du kunne ta bedre bilder - så velger du riktig avveining av ISO, blenderåpning og lukkertid til å ta best mulig bilde etter lysforholdene.

Jeg vil også anbefale å sette seg litt inn i bildebehandling - bilder rett ut fra kameraet er blasse og softe - dette så du skal ha best mulig utgangspunkt til å redigere dem.

Bruk bildebehandlingsprogrammet som fulgte med kameraet eller et annet bildebehandlingsprogram og prøv. Rediger bildet med skygger, hvitbalanse, kontrast med mere, og du skal se at det er mye fint å hente i bildet. Skaler størrelsen på bildet til å ha riktig størrelse som du skal bruke, og skarp deretter bildet opp, begge deler inne i programmet, og så skal du se at bildene dine godt kan være både skarpere og bedre enn du tror. :)

Lenke til kommentar

Takk for hjelp :)

70-300 er supert, men man må jo stå langt unna ting og det går ikke alltid..

Når det gjelder å redigere så gjør jeg ofte det, har Photoshop CS5.

Så jeg får gjort blasse bilder mindre blasse, men jeg gidder jo ikke akkurat sitte å redigere en hel haug med bilder..

Det er 18-55 jeg har ja, og det er jo greit nok men ikke bra nok..

Skulle sikkert ha satt meg enda mer i hvordan alt er, men jeg skjønner ikke alt og synes det ikke er så utrolig interessant å lese om sånt hele tiden..

Lenke til kommentar

Som jeg skrev - hvis du ikke får tatt bildet på nær nok avstand (Sigmas 70-300 har vel en nærgrense på 150cm), så finnes det en egen "makro"-bryter på objektivet (som bare virker når du har vridd brennvidden til å være mellom 200 og 300mm), som reduserer nærgrensen til 95cm eller så. Prøv!

Hvis du vil ha alle bildene til å være mindre blasse, så kan du jo booste fargene og kontrasten ved å endre i menyen på kameraet. I Photoshop (og Adobe Bridge) kan du også behandle flere bilder samtidig.

Å kjøpe ny optikk vil ikke nødvendigvis automatisk gi deg bedre bilder - de skal tas riktig og etterbehandles riktig. Ved å sette deg inn i ting vil du kunne få bedre bilder ut fra kameraet uansett objektiv - vel verdt noen få timer med å lese og eksperimentere. Det er ikke komplisert, ser du. :)

Lenke til kommentar

Jeg får jo absolutt tatt bilder nært nok med 70-300, det er ikke det jeg mener.

Jeg kommer altfor nært ting er det jeg mener, jeg kan ikke bare stelle meg foran en person og ta bilde, for å ta bildet av bare ansiktet eller hele personen så må man jo stå så langt unna.

Så jeg bruker jo som regel bare 18-55, men det er ikke alltid bra nok føler jeg..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du skal bruke dette som allround objektiv ville jeg helt klart har valgt Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, før Canon EF 17-40 f/4L USM. Den er desverre mindre lyssterk i teleområdet, men det er vel det eneste den mangler. De 2 mm med mer vidvinkel har en del betydning, men spesielt i den lange enden er det mye bedre. Når det da i tillegg er ca 600 kr billigere er det ikke den minste tvil hva jeg hadde valgt.

mvh. Vidar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...