Kleivis Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hei, Kjøpte meg sykkel ifjor som ikke ble særlig mye brukt da. Igår var eg ute på min andre sykkeltur for i år. Syklet ca 20 km i rundt 45 min og etterpå følte eg meg ganske stiv og hadde vondt i korsryggen (det har eg forsåvidt enda). Sykkelen er en Vipera R555 størrelse 49 og eg er ca 172 cm høy. Sykkelen ble stilt inn av de på butikken. Er det eg som sitter feil? Eller er det bare at kroppen ikke er vandt til å sitte i den stillingen. Var ikke nede i bukken en eneste gang. Føler heller ikke at eg sitter feil. Men eg er nybegynner så godt mulig eg tar feil. - Kleivis Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Du får nesten ta det med ro og bli vant til å sitte på sykkelen, ikke press deg for hardt, lite vits å sykle hvis du har store smerter i korsrygg. Har du ikke mulighet til å kombinere litt styrketrening? Har du kjent tendenser til dette når du har syklet før da? Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Joda har mulighet til å trene styrke også. Men uansett håper eg det bare var et engangstilfelle. Merket hvertfall ingenting nå på sist sykkeltur som var over dobbelt så lang. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jamen det var jo bra da. Ille å sykle når man får vondt/stivhet i krosryggen. Får satse på at det var engangstilfelle og at kroppen din blir mer vant til å sitte på sykkelen etter hvert. Lenke til kommentar
DCreator Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Kanskje du kan gjøre justeringer som de ikke har gjort i butikken? Kanskje det kan hjelpe å bytte til en lengre eller kortere "stem" på bukkehornstyret? http://en.wikipedia.org/wiki/Stem_(bicycle_part) Har opplevd å få fryktlig vondt i ryggen av å sykle på en litt for liten MTB en gang, men når jeg prøvde å sykle på samme sykkelen igjen nå et par år senere gikk det helt greit. Selv syntes jeg det er mindre slitsomt for ryggen å ligge i bukk, selv om landeveissykkelen gikk veldig greit første gangen jeg prøvde en langtur(og det var over 5 timer i strekk) Utenom justeringene kan du jo prøve kortere turer(når du føler deg bra igjen) og se om du får tilvendt deg sykkelen ved å ta tiden til hjelp. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vet jeg svarer litt sent, men problemet ditt er veldig plagsomt og jeg har et godt tips. Jeg er selv aktiv terrengsyklist og har tidligere hatt mye vondt i korsryggen. På MTB kan man montere riser styre for å løfte styret enda litt opp, på en landeveisykkel er ikke dette mulig. Her er det andre ting du må tenke på: - Er det for langt frem til styret? Isåfall kan du prøve å sette setet fremover og bytte til kortere stem (NB: Setter du setet for langt frem vil det gå utover knærne dine). - Har du riktig størrelse på ramma? - Hvis du kan: Prøv å heve styret ved å sette flere spacere under stem'et. Beste og mest effektive tipset av dem alle: Prøv å sett setet til å peke litt nedover. Da blir vinkelen på korsryggen mindre og du får avlastet den enormt! Hvis du ikke klarer å justere sykkelen selv, er det verdt å bruke noen kroner på å gå til en "ekspert". Det er flere syklister/fysio'er som kan justere sykkelen din til hver minste detalj, men dette koster dog noen kroner. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Sitter du lenge med bøyd rygg vil du få smerter i korsryggen. Rett deg opp slik de gjør på Tour de France. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå