sveinoll Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hei, Jeg er student og vurderer å kjøpe leilighet med 4 eller flere soverom. (Har offshore-deltidsjobb og god kapital, så finansiering er ikke relevant i denne post). Det jeg lurer på er hvilke regler som gjelder for skatt av utleie av hybler. (Merk (tall-a) som referanse til spørsmål (tall-b).) Har lest litt rundt på nett vedr. dette, og har forstått følgende: (1-a) Utleie av bolig som eier ikke bor i beskattes med 28% (2-a) Utleie av deler av bolig hvor eier bor i den del av bolig med høyest verdi er skattefri, men ikke om eier bor i mindre del av bolig. Mine spørsmål (1-b) Om jeg skulle velge å bo en annen plass enn i leiligheten min betaler jeg skatt. Men finnes det fradrag for dette? Dvs. Om jeg har brutto leieinntekt på x kr, og boligutgifter på y kr, vil da beskatningen virke på netto inntekt, dvs skatt = 28%*(x-y)? Og hva gis det da fradrag for? Oppussing, kommunale utgifter etc. (2-b) La oss si jeg kjøper en leilighet med 4 soverom. Jeg bor selv i leiligehten, og 3 av disse rommene leier jeg ut slik at mine leieboere kun leier selve soverommet/hyblene, men disponerer fritt kjøkken/stue/bad/friareal på lik linje med meg. Vil da leieinntektene være skattepliktige? Det som får meg til å lure her er at siden friareal disponeres av leieboere i lag med meg, og hvordan funker da dette ifht. regel om at eier skal bo i "beste del" av eiendom. På forhånd takk for alle svar. Svein Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (1-b) Om jeg skulle velge å bo en annen plass enn i leiligheten min betaler jeg skatt. Men finnes det fradrag for dette? Dvs. Om jeg har brutto leieinntekt på x kr, og boligutgifter på y kr, vil da beskatningen virke på netto inntekt, dvs skatt = 28%*(x-y)? Og hva gis det da fradrag for? Oppussing, kommunale utgifter etc. I dette tilfellet vert heile husværet rekna som næringsdrift. Du får frådrag for kommunale utgifter, felleskostnader (evt trygding) og "vedlikehald", men ikkje for "påkostning". ("Vedlikehald" er å byta ut det som er utslite og ikkje fungerer meir med noko av same standard, påkostning er alt anna. I praksis, slik skattereglane vert praktisert i bygda eg budde som ung, kan du byta golv det er i ferd med å gå hol i, mala vegger og tapetsera kvart 15-20. år, byta ein kjøken og renovera badet etter 35-40 år osb. Skade kjem i tillegg, men slikt skal leigar gjera opp, så her vil du få skadeboten frå leigar som inntekt og så utgifter som "nullar ut" inntekta. Du får ikkje aksept for at noko er "skadeverk" utan å prove at du har saktsøkt leigetakar for dette, om han/ho ikkje gjer opp skadeverket utan.) (2-b) La oss si jeg kjøper en leilighet med 4 soverom. Jeg bor selv i leiligehten, og 3 av disse rommene leier jeg ut slik at mine leieboere kun leier selve soverommet/hyblene, men disponerer fritt kjøkken/stue/bad/friareal på lik linje med meg. Vil da leieinntektene være skattepliktige? Det som får meg til å lure her er at siden friareal disponeres av leieboere i lag med meg, og hvordan funker da dette ifht. regel om at eier skal bo i "beste del" av eiendom. Så lenge du ikkje disponerer minst 50 % av arealet åleine, bur du ikkje i "beste del", og leiga er skattepliktig. Ellers vil du normalt gjera det, men treng ikkje. Har du til dømes to husvære på 30 kvm kvar + ditt ditt eige på 65 kvm i bustaden, vil du normalt disponera beste delen sjølv. Er marknaden slik på staden at utleigeverdet på dei to hine er større enn på din eigen part vert saka ei annan. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå