Gå til innhold

Hvordan levere SA på beste vis elektronisk via Altinn i grove trekk?


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid levert på papir. Mere oversiktlig for min del.

 

Har hatt nedetid på internet (lynet tok boksen og linjen over 8 dager) så har litt tidspress da siste frist for min del er i morgen (20 juni).

 

1.) Hva er beste måte å forberede seg på å levere elektronisk SA?

 

2.) Hva er fordelene med å levere elektronisk?

 

3.) Hva er fallgrubene?

 

4.) Programmet regner ut næringsoppgaven. Må man alikevel sette inn de tallene man får av regnskapsprogrammet manuelt? Eller kan man levere det som vedlegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Du bør jo gjerne ha litt erfaring med bruk av AltInn, men alle er/har vært nybegynnere en gang... Om du skal sette opp kommunikasjon med fagsystem (se spm 4) kan dette være vanskelig, og du kan måtte konsultere supportavdeling hos programleverandøren. Helst Ikke noe å utsette til siste dag. (det gjelder forsåvidt uansett...)

 

2/3: Det er vel ikke så mange verken fordeler eller ulemper med elektronisk levering, bare at det er enklere for skatteetaten (og deg selv, i alle fall om du slipper å overføre tallene manuelt) å behandle, og derfor senere innleveringsfrist enn levering på papir. Alle vedleggsskjemaene og selvangivelsen er "linket sammen" slik at du ikke kan gjøre feil ved overføring av sluttsummen på vedlegget til selvangivelsen; skrive feil tall, overføre rett tall til feil post og lignende slurvefeil. Du får også en kvittering (både lagret i portalen, og, om du vil, på mail) for at du har levert, noe du ikke får på papirutgaven, med mindre du sender den rekommandert, eller leverer personlig på ligningskontoret.

 

4: Det kommer an på hvor avansert regnskapsprogrammet ditt er.

Mitt kommuniserer med Altinn og sender tallene helt inn på postene i selvangivelse og underskjema (dessuten kan det også hente ut data som banker og finansinstitusjoner har sendt inn; innskudd/gjeld/renter) , og det skal også være mulig å godkjenne/signere via programmet (noe jeg ikke har klart enda, så jeg må logge inn på AltInn-portalen selv, bare for å godkjenne/signere og sende inn). Om du ikke har en slik kommunikasjon i systemet, så må du fylle inn alle tallene i rett post selv, men du slipper å overføre dem fra vedleggsskjema til riktig selvangivelsespost, og all summering gjøres også automatisk. Sjekk at de automatiske sluttsummene i Altinn stemmer med de fra regnskapsprogrammet; er det feil, har du glemt å føre inn et beløp, eller skrevet feil tall/på feil post.

 

Siden regnskapsprogrammet mitt kommuniserer direkte har jeg naturlig nok aldri prøvd om det er mulig å legge ved underskjemaene (næringsoppgave mm) som vedlegg (pdf-dokumenter, word,excel, whatever). Vil tro de må fylles ut inne i portalen, men dette har jeg som sagt av naturlige årsaker ikke prøvd.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...