Gå til innhold

Forsinket fly. Erstattning i dette tilfellet?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og min mor skal til Thailand på søndag. (var planen)

 

Vi fikk melding på SMS i går at flyet fra København til Bangkok er forsinket.

Vi skulle egentlig ta det klokken 22:50 på søndag men pga tekniske problemer så måtte vi heller være der over natten, og ta neste fly klokken 09:30 på mandag.

 

Vi ringte SAS og fikk ombooket slik at vi heller reiser på mandag da heller ønsker det, istedenfor å sove på flyhotellet i københavn. Vi har fått nytt fly nå som går mandag.

 

Saken er at uansett hvordan vi vrir og vender på dette så har vi mistet en dag. Hotellet vi har i Thailand venter oss på mandagen, men vi kommer nå ikke ned før på Tirsdagen.

 

Har vi krav på erstattning i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IHT Forbrukerportalen.no

Ved forsinkelser:

Forsinkelser

Hva som er å anse som en vesentlig forsinkelse er regulert etter reiselengde.

 

Du har krav forpleining slik som ved overbooking og innstillinger når forsinkelsen er på:

 

 

•2 timer ved flygninger på opptil 1500 km

•3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km

•4 timer ved andre flygninger

 

På forsinkelser over 5 timer har passasjeren krav på refusjon av den delen av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås pga. forsinkelsen. Reisende har videre krav på returflygning til avreisestedet snarest mulig.

 

Økonomisk tap opptil ca. kr 41.000,- kan kreves erstattet med hjemmel i luftfartsloven (innenlandsreiser) eller Montrealkonvensjonen/ Warszawakonvensjonen (utenlandsreiser). Økonomiske tap kan også kreves erstattes i forhold til alminnelige erstatningsrettslige regler. Økonomisk tap må dokumenteres. Et eksempel på økonomisk tap kan være at forsinkelsen medfører at du mister avgangen videre og må kjøpe ny billett.

 

Som ved innstillinger har du kun rett til erstatning dersom årsaken til forsinkelsen ligger innenfor flyselskapets kontroll og det økonomiske tapet er påregnelig.

 

Ved Instillinger:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/Fakta/flyrettigheter#innstillinger

Innstillinger

Blir flyet ditt innstilt kan du heve avtalen eller kreve omruting snarest mulig eller på et senere tidspunkt etter eget valg på tilsvarende vilkår som den opprinnelige avtalen.

 

Du har rett til forpleining, dvs. mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden, hotellinnkvartering der en eller flere ekstra overnattinger er nødvendig, transport til og fra hotellinnkvarteringen og dekning av utgifter til to telefonsamtaler.

 

Du har rett til økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Disse er som følger:

 

 

•250 euro for alle flygninger på høyst 1500 km

•400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km

•600 euro for alle andre flygninger

 

Denne kompensasjonen kan flyselskapene redusere med 50 % hvis de kan tilby deg en omruting til det endelige bestemmelsessted og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den opprinnelige flygningen med mer enn:

 

 

•2 timer ved flygninger på opptil 1500 km

•3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km

•4 timer ved andre flygninger

 

Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap og skal betales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.

 

Retten til denne kompensasjonen har du ikke dersom flyselskapet/reiseoperatøren har informert om innstillingen:

 

 

•tidligere enn 14 dager før avreise

•mellom 7 og 14 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 2 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 4 timer etter planlagt ankomsttid

•mindre enn 7 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 1 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid

 

Du har heller ikke krav på denne kompensasjonen der årsaken til innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på slike forhold kan bl.a være dårlig værforhold eller uforutsette sikkerhetstiltak.

 

I denne forbindelse kan det også nevnes at Reklamasjonsnemnda har lagt til grunn at en teknisk svikt ved flyet som medfører forsinkelse eller innstilling ikke i seg selv medfører ansvarsfrihet for flyselskapet. Flyselskapet må kunne dokumentere at de tekniske problemene skyldes helt uforutsette forhold som de ikke kunne tatt i betraktning eller unngått med rimelige tiltak. Det er med andre ord flyselskapet som har bevisbyrden for at årsaken til innstillingen var av en slik karakter. For å lese nemndas avgjørelse gå hit:

 

Les reklamasjonsnemndas avgjørelse

 

Har du blitt påført et økonomisk tap som går utover den standardiserte kompensasjonen kan du allikevel kreve erstatning for tapet med grunnlag i internasjonale konvensjoner eller eventuelt alminnelige erstatningsrettslige regler. Du må kunne fremlegge dokumentasjon på dette tapet. Her som ellers har man kun rett til erstatning der årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det økonomiske tapet være påregnelig.

 

Det jeg lurer på i ditt tilfelle er om dette gjelder en frosinkelse eller en instilling. For meg høres det ut som en instilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...