Gå til innhold

Barnedåp - Hvorfor om man ikke er kristen?

Anbefalte innlegg

Det er kanskje noe av det samme som å gifte seg i kirken uten å være kristne. Det er det eneste alternativet de ser for seg. Evt. så gjør de det for å fornøye familie/venner som er kristne.

Hm. Hvorfor skal man måtte fornøye familien? Hører ofte dette når det gjelder konfirmasjon også. Ungdom som ikke får penger med mindre de konfirmerer seg i kirken. Hvorfor skal man måtte gjøre dette om man ikke er kristen? Hvorfor har i så fall ikke familie forståelse for dette? Gjør religion deg blind?

edit: skriveleif

Endret av empetre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn i farta kommer jeg på en god grunn for at et barn skal døpes , det skal vistnok beskytte mot en demonisk possesjon .

Ut over det så ser jeg personlig egentlig ikke noe problem med å døpe barnet om det har vært tradisjon i familien før , barnet står jo uansett fritt selv til å tro det man ønsker senere i livet med tanke på at foreldrene ikke er spesielt religiøse.

Det som derimot er litt synd er at en oppegående og inteligent person legger så utrolig mye vekt på noe som er ment å bringe familiene sammen og gi glede uavhengig av om det er kristent eller ei.

Lenke til kommentar

Om hendelsen ikke markerer starten på en indoktrineringsprosess, så er det bare et merkelig rituale. Om poenget er å markere et nytt familiemedlem, så gjøres det best uten å vende seg til det overnaturlige.

Og om foreldrene selv ikke hører til i religionen, så legitmerer det de gjør andres religiøse tro.

Hm. Hvorfor skal man måtte fornøye familien? Hører ofte dette når det gjelder konfirmasjon også. Ungdom som ikke får penger med mindre de konfirmerer seg i kirken. Hvorfor skal man måtte gjøre dette om man ikke er kristen? Hvorfor har i så fall ikke familie forståelse for dette? Gjør religion deg blind?

Det avhenger av hvordan forholdene til dem fungerer. Tror ikke jeg kan si så mye mer når jeg ikke kjenner de involverte.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså.. Det er ikkje alle som ser på døyping som noko religiøst, men dei tykkjer likevel det høyrer til. Dette fordi dei har gode opplevingar og tradisjoner med dette, men det betyr ikkje nødvendigvis at dei ynskjer at ungen skal bli prest på sine eldre dager for det..

Kvifor skal folk måtte velgje vekk dåp i kyrkja kun fordi nokon meinar at man blir religiøs av det? Kyrkjer i moderne tid er langt meir enn noko kun dei ekstremt kristne brukar. Kva konfirmasjon angår og familie som ikkje vil gi pengar om barna konfirmerer seg borgerleg, så har eg ikkje høyrd noko om det, og tviler på at det er noko som skjer med veldig mange.

Lenke til kommentar

Dere som har vært i samme setting. Hva pleier dere å gjøre? Late som alt er fryd og gammen?

Som de feigingene de fleste av oss er så ville vi nok ha latet som ingenting ja....

Men tenk dere scenarioet: I det ungen bæres frem til døps fontenen (eller hva pokker de innrettningene heter) så reiser du deg opp og går frem mens du spør: "Nøyaktig HVORFOR vil dere egentlig døpe barnet?". "Dere kommer IKKE til å følge opp det dere står her og sier ja til, ungen kommer IKKE til å tvinges til å tro på jesus eller på annen måte hjernevaskes med at påstandene i bibelen er sanne, så hvorfor gjør dere dette egentlig?".

Rent bortsett fra at resten av familien og de som var der med stor sannsynlighet ville behandlet deg som om du var skikkelig spedalsk fra den dagen og inn i uoverskuelig fremtid så ville det vært skikkelig tøft da... Men å tørre å gjøre det er noe helt annet, da folk enda har alt for stor respekt for dette vissvasset de fremfører på slike steder...

Var i et brylupp for ca et år siden da søstera til ei venninne av meg giftet seg og siden jeg vet at ingen av dem er det minste religiøse satt jeg faktisk å tenkte disse tankene akkurat der og hva som hadde skjedd hvis jeg hadde faktisk hadde gjort det. Siden jeg ikke var i famile med bruden ble jeg sittende på en veranda (det heter sikkert noe, jeg husker bare ikke hva..) i annen etasje og litt ut i vielsen ba presten alle om å reise seg for å motta jesus eller noe slikt vissvass. Jeg reiste meg ihvertfall ikke (jeg ville nok ha gjort det om jeg satt på første eller annen rad, men siden jeg satt høyt over de andre fant jeg det ikke nødvendig å gjøre det...) hvorpå organisten med en ganske irritert mine kom bort til meg og ganske bryskt visket at jeg måtte utvise respekt i kirken. "For hva?", glapp det ut av meg og fyren så bare på meg met et blikk som hadde fått ham i fengsel for mord i mange år fremover hvis det hadde virket, men jeg ble sittende der jeg var mens presten mumlet et eller annet der fremme ved alteret. Det var MIN protest i det hele, meningsløs og bortkastet helt klart, men fremdeles en protest.... Organisten ble ihvertfall synlig irritert og oppbragt... :)

Personlig ville jeg vel ha snakket med foreldrene FØR en dåp om seriøsisteten de hadde til akkurat dåpen og ikke under en dåp... Like lite som jeg faktisk ville ha sagt nei de to gangene jeg faktisk har giftet meg på selve dagen for vielsen, det blir for dumt å gjøre rett og slett...

Men slapp av, ungene kommer til å havne i stats kirken den ene aller den andre veien med dagens jukse system, så det er vel samme pokker hva du gjør i så måte... he he

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså.. Det er ikkje alle som ser på døyping som noko religiøst, men dei tykkjer likevel det høyrer til. Dette fordi dei har gode opplevingar og tradisjoner med dette, men det betyr ikkje nødvendigvis at dei ynskjer at ungen skal bli prest på sine eldre dager for det..

Kvifor skal folk måtte velgje vekk dåp i kyrkja kun fordi nokon meinar at man blir religiøs av det? Kyrkjer i moderne tid er langt meir enn noko kun dei ekstremt kristne brukar. Kva konfirmasjon angår og familie som ikkje vil gi pengar om barna konfirmerer seg borgerleg, så har eg ikkje høyrd noko om det, og tviler på at det er noko som skjer med veldig mange.

Kan vi ikke begynne å gjøre Mikhva til en tradisjon? Man blir jo ikke jøde av det, så det er jo ikke noe galt med det? Kan likevel være et fint rituale?

Nei, man blir ikke religiøs av å døpes, så hvorfor i all verden skal ikke-religiøse døpe barna sine? Finnes fine tradisjoner ved andre ritualer også. Ellers har du jo også navnefest.

Dette med konfirmasjonen har jeg hørt så mange ganger, hvertfall når jeg konfirmerte meg selv. Var mange jeg kjenner som ikke er religiøse som konfirmerte seg i kirken; jeg gikk bort til flere av dem, og spurte: "Hvorfor i all verden skal du konfirmerer deg i kirken?!"

Responsen var ofte at de ikke fikk penger av deres religiøse foreldre/besteforeldre.

Det var ikke bare ett tilfelle av dette, så det er nok noe som forekommer oftere enn du tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg når det gjelder dåp. Jeg ønsker ikke å døpe mitt evt. fremtidige barn, og heller la det bestemme selv. Men nå er det jo slik at det å døpe ungen er en tradisjon, og tydeligvis en foreldrene ønsker å følge. Hadde jeg vært deg ville jeg heller latt diskusjonen ligge til en annen anledning og heller håpe på at foreldrene tar vettet til seg med neste unge. :p

Enig.

Spm er om du verdsetter dine prinsipper høyere enn sosial kontakt, ikke hvorvidt du eier antenner eller ei.

Lenke til kommentar

*

Responsen var ofte at de ikke fikk penger av deres religiøse foreldre/besteforeldre.

Det var ikke bare ett tilfelle av dette, så det er nok noe som forekommer oftere enn du tror.

Jepp, been there, done that...

For noen år siden skulle onkel ungen min konfirmere seg og når hans bestefar (min eks svigerfar) fikk høre at han ville konfirmere seg borgelig glapp det ut av ham at da ble det ingen penger på ham heller.... Jeg ble lynforbannet og hadde en opphetet og lang diskusjon på HVORFOR han følte det slik og da alle de latterlige "argumentene" om "tradisjon", "det var slik alle i familien gjorde" også videre innså han faktisk det idiotiske i dette og gikk med på å IKKE endre noe selv om onkel ungen min ville stå til borgelig konfirmasjon. Faktum er jo at onkel ungen min faktisk hadde TENKT seg om og det gjorde ham faktisk MER voksen enn de kjøttkakene som villige lot seg lede til alteret for så å juge til presten om hvor mye jesus tilhengere de var for så aldri å sette sine ben i en kirke igjen...

Men fremdeles er dette en issue i mange familier ja... Har selv hatt "påtrykk" fra min kristne (nåværende) svigermor om hvor mye en kirkelig konfirmasjon ville gjøre når eldstemann skulle stå til konfirmant, men ble stille da jeg sa jeg gjerne ville hørenøyaktig hva forskjellen var bortsett fra å si at man trodde på et sett med påstander som ingen vet om stemmer (Vi snakker ALDRI om religion min svigermor og jeg, av forståelige årsaker... hun lar meg i fred og jeg lar henne i fred, en grei ordning...)... Nå valgte min eldste INGEN konformasjon i det hele tatt da, så problemet løste seg selv...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det å kaste det inn i Guds favn, uten at ungen har noe som helst valg er jeg derimot ikke like begeistret over.

Du høres ut som om "Gud" eksisterer! :)

Det finnes ingen favn å kaste ungen i, det er bare vann.

Det er nok mange av ateistene på forumet som har diskutert dette, men det jeg lurer på er; Hva skal jeg si til mitt familiemedlem? Hun er nybakt mor, og selvfølgelig veldig stolt. Jeg har veldig lyst til å ta opp en liten debatt og få folk der til å tenke litt over dette, men føler det blir veldig respektløst. Jaja, det er respektløst å ikke gi barnet noen sjanse heller, men er ikke interessert i å ødelegge morens dag.

Dere som har vært i samme setting. Hva pleier dere å gjøre? Late som alt er fryd og gammen?

Jeg har mange prinsipielle motforestillinger mot dåp. Selv om jeg prøver å se det fra et kristent ståsted, så heller jeg mot at dåpen hører voksenlivet til når du har et valg.

Men når det gjelder det praktiske her. Tenk deg at du får barn og du vil ha humanistisk navnefest. Så er det plutselig noen hyperkristne slektninger som ikke vil komme fordi det strider mot deres religion. Det ville ikke falt i god jord hos meg i alle fall.

Med mindre jeg visste at dåpen ville være en religiøs orgie av dimensjoner, så ville jeg stilt opp. En streit norsk dåp ville ikke plage meg nevneverdig så lenge det ikke var mine unger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det å kaste det inn i Guds favn, uten at ungen har noe som helst valg er jeg derimot ikke like begeistret over.

Du høres ut som om "Gud" eksisterer! :)

Det finnes ingen favn å kaste ungen i, det er bare vann.

Det er nok mange av ateistene på forumet som har diskutert dette, men det jeg lurer på er; Hva skal jeg si til mitt familiemedlem? Hun er nybakt mor, og selvfølgelig veldig stolt. Jeg har veldig lyst til å ta opp en liten debatt og få folk der til å tenke litt over dette, men føler det blir veldig respektløst. Jaja, det er respektløst å ikke gi barnet noen sjanse heller, men er ikke interessert i å ødelegge morens dag.

Jeg har mange prinsipielle motforestillinger mot dåp. Selv om jeg prøver å se det fra et kristent ståsted, så heller jeg mot at dåpen hører voksenlivet til når du har et valg.

Men når det gjelder det praktiske her. Tenk deg at du får barn og du vil ha humanistisk navnefest. Så er det plutselig noen hyperkristne slektninger som ikke vil komme fordi det strider mot deres religion. Det ville ikke falt i god jord hos meg i alle fall.

Med mindre jeg visste at dåpen ville være en religiøs orgie av dimensjoner, så ville jeg stilt opp. En streit norsk dåp ville ikke plage meg nevneverdig så lenge det ikke var mine unger.

Jeg benekter Guds eksistens, men det er jo det dåpen går ut på, selv om JEG ikke tror på det. Det er det som er essensen i denne tradisjonen.

Om noen hyperkristne ikke ville kommet i en navnefest til et av mine fremtidige barn, på grunn av at det ikke er dåp, så hadde de faen ikke fått lov å komme heller. Respektløst. De vil at andre skal respektere deres religion, da får de respektere andres livssyn også!

Lenke til kommentar

Om noen hyperkristne ikke ville kommet i en navnefest til et av mine fremtidige barn, på grunn av at det ikke er dåp, så hadde de faen ikke fått lov å komme heller. Respektløst. De vil at andre skal respektere deres religion, da får de respektere andres livssyn også!

Den respekten går veldig ofte kun den ene veien skjønner du...

Bare å gjøre et forsøk på å "verve" en eller annen Jesus freak som kommer bort og skal verve deg inn i fanklubben til Jesus det så ser du fort hvor utrolig snurt og ofte forbannet vedkommende Jesus fantast kan bli når noen foreslår at de burde ha et annet alternativ enn Jesus, da Jesus ER det mest optimale for dem og alle som sier noe annet er idioter... Faktisk så gøy å gjøre det at det er noe jeg har begynt med hver gang jeg kommer borti en nyforelsket Jesus fantast som er ute etter å dra flere til fan klubben.... :)

Dåp er vel funnet på av kirken for å få flest mulig medlemmer så raskt som mulig... Bare se hvordan det går med den norske kirken når de ikke lenger har muligheten til å indoktrinere barn i hjem og skole, da synker tallene meget raskt, så dåp er en viktig del av indotrineringen, for da er du i "inngruppa" og et lett "offer" for kirken mørkemenn som presenterer bibelske løgner og oppdiktede historier som om de var godt oppbygget og bevist og ikke som de påstandene dette egentlig er...

Men for noen er det "tradisjon" å indoktrinere ungene sine i kristendom... Synd...

Lenke til kommentar

Den respekten går veldig ofte kun den ene veien skjønner du...

Bare å gjøre et forsøk på å "verve" en eller annen Jesus freak som kommer bort og skal verve deg inn i fanklubben til Jesus det så ser du fort hvor utrolig snurt og ofte forbannet vedkommende Jesus fantast kan bli når noen foreslår at de burde ha et annet alternativ enn Jesus, da Jesus ER det mest optimale for dem og alle som sier noe annet er idioter... Faktisk så gøy å gjøre det at det er noe jeg har begynt med hver gang jeg kommer borti en nyforelsket Jesus fantast som er ute etter å dra flere til fan klubben.... :)

Dåp er vel funnet på av kirken for å få flest mulig medlemmer så raskt som mulig... Bare se hvordan det går med den norske kirken når de ikke lenger har muligheten til å indoktrinere barn i hjem og skole, da synker tallene meget raskt, så dåp er en viktig del av indotrineringen, for da er du i "inngruppa" og et lett "offer" for kirken mørkemenn som presenterer bibelske løgner og oppdiktede historier som om de var godt oppbygget og bevist og ikke som de påstandene dette egentlig er...

Men for noen er det "tradisjon" å indoktrinere ungene sine i kristendom... Synd...

Ja, helt enig i det du skriver. Forstår ikke hvorfor folk ikke går vekk i fra slike tradisjoner. Hvorfor kan de ikke se mørkesiden ved det?

Forresten, så ble vel dåpen startet av Johannes døperen, men barnedåpen, derimot! Det er derfor jeg har større respekt til de som velger å la barnet døpes når det blir eldre. Da har det iallefall valget i sine egne hender :)

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Selv kommer jeg aldri til å delta i noen som helst form for religiøst rituale, det være seg dåp, bryllup eller begravelse. Jeg er virkelig ikke enig i at man bare skal "gjøre slik familien vil at man skal gjøre", og er drittlei av at folk flest bare tilpasser seg andre hele tiden istedenfor å tørre å være seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...