Isbilen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er da ikke dette stakkars ritualet som gjør barnet kristent. I så fall måtte det være noe magi på gang, men det er vel ikke sånt som du tror på? Det er jo en religiøs seremoni for å markere den kristnes inntredning i kirken? Det regnes jo også som et sakrament i de fleste kirkesamfunn. edit: skrivefeil Jo, men uten en kristen oppvekst spiller det ingen rolle at sneipen er døpt. Ungen blir ikke påklistret noen magisk tilbøyelighet gjennom dåpen, selv om de kristne selv kanskje tror det. 1 Lenke til kommentar
empetre Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Det er da ikke dette stakkars ritualet som gjør barnet kristent. I så fall måtte det være noe magi på gang, men det er vel ikke sånt som du tror på? Det er jo en religiøs seremoni for å markere den kristnes inntredning i kirken? Det regnes jo også som et sakrament i de fleste kirkesamfunn. edit: skrivefeil Jo, men uten en kristen oppvekst spiller det ingen rolle at sneipen er døpt. Ungen blir ikke påklistret noen magisk tilbøyelighet gjennom dåpen, selv om de kristne selv kanskje tror det. Så hvofor da ha dåp, om det ikke gir deg noenting? Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Kva er eigentleg problemet? Ungen kan jo melde seg ut av statskyrkja i eldre alder eller konfimere seg kristleg når han/ho blir eldre. Verste som skjer er at ungen lærer å kjede seg litt når skulen har gudsteneste, men det har dei fleste berre godt av! Jeg har et godt vennskap til en veldig sterkt kristen familie. Selv de har sine tvil til barnedåp. Slik de gjorde det, var å la barnet døpe seg selv før konfirmasjon om de ønsket det. Hvor skal man føre et barn som ikke har noe valg inn i en religion? Kan det ikke få bestemme selv på et senere tidspunkt i livet, da det har gjort opp sin egen mening? Hva er så galt med å gjøre dette, framfor å døpe det når barnet er 5 mnd? (eller hvor gammelt det er når det døpes) Eg forsvarer på ingen måte at barnet blir døpt, men ser berre ikkje noko grunn til å lage noko stor ståhai utav saken. Er sjølvsagt optimalt å la barn bestemme sjølv seinare i livet, men det kan dei jo uansett. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Kva er eigentleg problemet? Ungen kan jo melde seg ut av statskyrkja i eldre alder eller konfimere seg kristleg når han/ho blir eldre. Verste som skjer er at ungen lærer å kjede seg litt når skulen har gudsteneste, men det har dei fleste berre godt av! Jeg har et godt vennskap til en veldig sterkt kristen familie. Selv de har sine tvil til barnedåp. Slik de gjorde det, var å la barnet døpe seg selv før konfirmasjon om de ønsket det. Hvor skal man føre et barn som ikke har noe valg inn i en religion? Kan det ikke få bestemme selv på et senere tidspunkt i livet, da det har gjort opp sin egen mening? Hva er så galt med å gjøre dette, framfor å døpe det når barnet er 5 mnd? (eller hvor gammelt det er når det døpes) Eg forsvarer på ingen måte at barnet blir døpt, men ser berre ikkje noko grunn til å lage noko stor ståhai utav saken. Er sjølvsagt optimalt å la barn bestemme sjølv seinare i livet, men det kan dei jo uansett. Hadde på ingen måte tenkt å lage ståhei. Hadde tenkt til å spørre om motivet for dåp, når de ikke er kristne. Når jeg først var der, så valgte jeg å droppe det. Så at det var stas for mitt søskenbarn (moren til barnet), så valgte å ikke få hun til å tenke så mye rundt det. Venter heller til en senere anledning til å spørre Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Do that! Er sjølv kristleg døpt, men er på ingen måte kristen, men har heller ingen problemer med at eg blei døpt kristleg. Er fortsatt medlem i statskyrkja, men det er mest fordi eg ikkje har tatt meg bryet med å melde meg ut. Har ingen påverknad på livet mitt uansett. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Så hvofor da ha dåp, om det ikke gir deg noenting? Spørsmålet her var vel snarere "hvorfor lage bråk om dåp?" Det er klart det gir dem noe, det er en koselig fest for slekt og venner. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Så hvofor da ha dåp, om det ikke gir deg noenting? Det dreier seg om tradisjoner, og muligheten til å samle familien. Med andre ord er det ikke bare for barnet sin del, men også for foreldrene. Det religiøse har mindre betydning. Endret 19. juni 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Alkathar Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Da kunne de like så godt tatt det utenfor kirken? Det finnes flere muligheter til dåp. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Temaet i tråden er ikke hvor de ellers kunne arrangert det. Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Har vel mykje med tradisjoner å gjere. Folk tykkjer det er koseleg. Tipper det er kun rundt 10% av Noregs kristne befolkning som faktisk er kristne i ordets betydning. 1 Lenke til kommentar
Alkathar Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Temaet i tråden er ikke hvor de ellers kunne arrangert det. Greit nok, men du skjønner vel hva jeg mener? Om dåpen er kun en hyggelig sammenkomst hvorfor skal den gjøres i kirka? Når du selv ikke er kristen? @ Toysekopp: Leste på SSB at det er 2-3 prosent medlemmer av norske statskirka som er aktivt kristne i ordets betydning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hvis det skal være en kristen dåp blir det litt rart å holde den utenfor kirken. Ellers kan man jo ha navnefest, standarden i slekta vår. Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Temaet i tråden er ikke hvor de ellers kunne arrangert det. Greit nok, men du skjønner vel hva jeg mener? Om dåpen er kun en hyggelig sammenkomst hvorfor skal den gjøres i kirka? Når du selv ikke er kristen? @ Toysekopp: Leste på SSB at det er 2-3 prosent medlemmer av norske statskirka som er aktivt kristne i ordets betydning. Kvifor skal den ikkje gjerast i kyrkja om folk ynskjer det? Er mange som tykkjer det er ein koseleg tradisjon, og det har jo absolutt ingen påverknad for deg om du absolutt ikkje ynskjer det. La folk få gjere sine val for barna sine fram til dei er gamle nok til å gjere dei sjølv. Dei vil jo uansett gjere det i alle andre samanhenger.. Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Skal i barnedåp i morgen tidlig, om som ateist er jeg ikke veldig begeistret over dette. Det at et slektsmedlem har fått et barn, er jo morsomt og stas. Det å kaste det inn i Guds favn, uten at ungen har noe som helst valg er jeg derimot ikke like begeistret over. Det er nok mange av ateistene på forumet som har diskutert dette, men det jeg lurer på er; Hva skal jeg si til mitt familiemedlem? Hun er nybakt mor, og selvfølgelig veldig stolt. Jeg har veldig lyst til å ta opp en liten debatt og få folk der til å tenke litt over dette, men føler det blir veldig respektløst. Jaja, det er respektløst å ikke gi barnet noen sjanse heller, men er ikke interessert i å ødelegge morens dag. Dere som har vært i samme setting. Hva pleier dere å gjøre? Late som alt er fryd og gammen? Herregud, du må jo bare ta del i feiringa. Hvis du skal stille deg kritisk til det med dåp må du for all del ikke gjøre det samme dag som ungen skal døpes. Langdon Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hvorfor du setter ritualet dåp i en annen bås enn et hvilket som helst annet sosialt ritual? Det er veldig mange ting man gjør i et samfunn som er ritualbasert. Bursdager feks. Det er jo like meningsløst å markere en dag fordi den tilfeldigvis samsvarer med en modell av den tiden en planet bruker på å ta en runde rundt solen sin. Hindrer det oss fra å ha det gøy? Hindrer det folk som ikke vet hvilke dag de er født på fra å bare ta en dag og feste da? Personlig er jeg døpt i kirke, som russ, som reisende til nordkapp og til bacon camp Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hadde på ingen måte tenkt å lage ståhei. Hadde tenkt til å spørre om motivet for dåp, når de ikke er kristne. Når jeg først var der, så valgte jeg å droppe det. Bra at fornuften seiret tilslutt! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Å gå i en barnedåp selv om man er ateist er uproblematisk. Skjønner ikke at det skulle være et problem. Å døpe ungen sin i kirka eller være fadder i en kristen dåp når man er ateist er litt mer shady IMHO. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 som ateist vet du vel at dåpen ikke er annet enn et litt spesielt bad i en alt for stor kjole? Ungen blir ikke troende av å bli døpt? Det er hvilken bok som det leses fra på sengekanten som har noe å si. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Tror folk mistolker meg litt. Jeg er ikke ute etter å verken bråke, eller å ikke være tilstede. Det er hyggelig med en familiesammenkomst. Har fortsatt ikke fått svar på tanken bak tråden min, for de som enda ikke har skjønt det, og fortsette og repetere seg selv; Hvorfor velger ikke-kristne å døpe barna sine? Er dette noe man burde spørre dem om? (fått svar på den siste) Er det tradisjon? Da synes jeg de skal finne ut litt mer av bakgrunnen for tradisjonen, og hva den egentlig innebærer. Samle familien? Gaver? Da har du den humanistiske navnefesten. edit: Så først nå at emnetittelen var endret av en moderator. Skjønner at dette har skapt forvirring. Beklager Endret 19. juni 2011 av empetre Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er kanskje noe av det samme som å gifte seg i kirken uten å være kristne. Det er det eneste alternativet de ser for seg. Evt. så gjør de det for å fornøye familie/venner som er kristne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå