Pippi68 Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg har forsøkt, uten hell må jeg si, å finne en sammenheng mellom verdiene i Image Size i Photoshop. Som eksempel viser verdiene til et bilde: Pixel Dimesions: 16,1 M (hva angir denne verdien?) Pixel Dimensions Width: 2896 px Pixel Dimensions Height: 1944 px Document size Width: 24,52 cm Document size Heigh: 16,46 cm Resolution: 300 pixels/inch Jeg opplever ofte at verdiene for Pixel Dimesions i et bilde kan være like høye, mens Resolution kan være henholdsvis 300 og 72 dpi, en forskjell som jeg regner med har med selve størrelsen på bildet igjen, altså Document size. Men hva er sammenhengen mellom disse? Og hva skjer når man beskjærer dette bildet; det blir mindre i både Pixel Dimesions og Document size, og man har da tydeligvis redusert bildets kvalitet. Men dpi er fortsatt 300, og er ikke dpi noe man oppgir en verdi på ved ønsket kvalitet? Dvs at et bilde på 300 dpi vil kunne ha to vidt forskjellige kvaliteter... Noen som har en god og forståelig forklaring på hvordan disse verdiene henger sammen på ulike måter? Evig takknemmelig for hjelp:) Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 dpi er når du printer, dots per inch. Pixel dimensions er pur digital, 1 prikk på bildet, er 1 prikk på skjermen (om du har zoom på 100%) Øker du eller senker du dpi, så endres dokument size. Så de 3 første verdiene er de eneste som har noe å si så lenge bildet ditt er digitalt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Et digitalt bilde har oppløsning i piksler, ikke cm. Du kan regne om pikslene til cm hvis du skal trykke i en bestemt oppløsning, for eksempel 300ppi, eller "300 piksler per tomme". (mange bruker feilaktig "dpi" når de mener ppi.) Antall piksler per tomme er kun aktuelt hvis du skal printe ut bildet - kikk på dimensjonene i piksler, du - det er hvor stort det digitale bildet er - hvor mange punkter bredt og høyt det er. Velger du 300ppi, og har et bilde på 300x300 piksler, så vil det stå 2.54cm x 2.54cm - det blir en tomme bredt og en tomme høyt hvis du skal trykke et 300 piksler bredt bilde med 300 piksler per tomme. Velger du 3 ppi, trykking i tre piksler per tomme, så vil ditt 300 piksler brede bilde skulle trykkes i 254cm x 254cm - hundre tommer hver vei. Så - ignorer ppi og ignorer størrelse i cm - et digitalt bilde har størrelse i piksler, og ikke cm eller tommer. Ppi og lengde er kun aktuelt når du skal endre til annen størrelse for å trykke det. På det digitale bildet ditt kan du taste inn hva som helst av tall i ppi - og det skjer - ingenting! Det er bare en måte å fortelle printe hvor stort bildet skal trykkes - hvis du skulle finne på å trykke/printe det. Endret 18. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 "Pixel dimensions" er 2896 * 1944 * 3. Dvs totalt antall piksler lagt sammen for R,G og B. Pikslene angir hvor mange punkter bildet er bygd opp av. "Document size" og "Resolution" henger sammen. I dette tilfellet, så vil bildet ditt bli 24,52 * 16,46 cm hvis du skriver det ut i 300 dpi. Endrer du utskriftstørrelsen (Document size) så vil du se at "Resolution" endrer seg. Endrer du resolution, så vil utskriftstørrelsen endre seg. Eller så vil Photoshop endre endre antall piksler - det avhenger litt av hva som er satt i dialogen. Lenke til kommentar
Pippi68 Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Takk for innholdsrike svar:) Det er i forhold til å printe ut jeg lurer på dette: altså hva sjekker jeg for hvilke verdier hvis jeg skal ha ut et bilde som er av en gitt størrelse. Jeg bruker vanligvis image size i Photoshop til å sjekke bildene, men har blitt noe forvirret av at bilder i 72 (ppi...) har vært like fine på utskrift i samme str (snakker her om større print fra 50 cm til et par meter) som bilder med 300 ppi. Har merket meg at pixeldimensjonene i kominasjon med original bildestr ofte indikerer best vedrørende utskriftskvalitet: et bilde som har høye pixelverdier (MP), men lav ppi blir oftest veldig bra. En annen måte som har fungert bra, er å rett å slett forstørre bildet noen ganger på skjermen: hvis jeg må forstørre ganske mange ganger før pixlene blir synlige, kan bildet printes forholdsvis stort. Men dette er litt ”diffuse” metoder. Finnes det noen måte å raskt finne svar på følgende: er det digitale bildet jeg har av god nok kvalitet til å printe i 2 x 2 meter? Men, når har man behov for og hva bruker man egentlig denne verdien til: "Pixel dimensions: 16,1 M " er 2896 * 1944 * 3. Dvs totalt antall piksler lagt sammen for R,G og B. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg har enda til gode se noen nytte i verdien pixel dimensions. Når det gjelder utskrifter, så to ting som bestemmer hvilken oppløsning du trenger. Størrelsen på printet, og betrakningsavstand. Normalt anses 300 dpi som greit på størrelser opp til A5/A4; avhengig av hvor kresen man er. Noen vil opp i 600 dpi på 10x15cm. Over A4 så blir normalt betrakningsavstanden større, slik at et bilde i A3 kan printes i 200dpi og A2 i 100-150dpi. Det som dog er viktig å få med seg, er at det er antall piksler og utskrifts-størrelse som gir deg dpi-en; så på skjerm er dpi/ppi totalt irrellevant. Har ikke bildet nok piksler i høyden/bredden, så blir utskriften dårlig. Bildet i ditt eksempel blir nok ikke så veldig bra i 2x2 meter; blandt annet fordi det har side-forholdet 2:3 Med 2m på lengste side, vil utskriften vil være på 37 dpi. Det er nok for dårlig. Du burde hatt ca 100. Du kan oppskalere bildet via et program; men jeg tror ikke resultatet hadde blitt super-bra. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 300ppi er "fotokvalitet" til å kunne finstuderes på nært hold. Skal bildene sees fra større avstand kan du bruke lavere ppi. Som du så på eksempelet ditt i første post kan du med den oppløsningen trykke bildet i fotokvalitet i ca. 25x17cm. Lenke til kommentar
sophieostli Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Et digitalt bilde har oppløsning i piksler, ikke cm. Du kan regne om pikslene til cm hvis du skal trykke i en bestemt oppløsning, for eksempel 300ppi, eller "300 piksler per tomme". (mange bruker feilaktig "dpi" når de mener ppi.) Hva er egentlig forskjell på dpi og ppi? (dots per inch og pixles per inch?) På skolen min (medier og kommunikasjon) brukes nemlig dpi på samme måte som ppi forklares i denne tråden. Er egentlig bare nysgjerrig? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Men, når har man behov for og hva bruker man egentlig denne verdien til: "Pixel dimensions: 16,1 M " er 2896 * 1944 * 3. Dvs totalt antall piksler lagt sammen for R,G og B. Tror det er til bruk for folk som ikke klarer forholde seg til pikseldimensjoner, og heller vil nøye seg med å si "bildet skal være minst 24 M" eller lignende. Ser selv ikke den helt store nytten. Endret 19. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Hva er egentlig forskjell på dpi og ppi? (dots per inch og pixles per inch?) På skolen min (medier og kommunikasjon) brukes nemlig dpi på samme måte som ppi forklares i denne tråden. Er egentlig bare nysgjerrig? "Feil terminologi". Et bilde resizer du til trykk til en bredde i piksler, ikke punkter. En printer har typisk høyere oppløsning i punkter (dots) enn det skalerte bildet har i piksler. Så - de rører. Skal jeg printe et bilde på en Epson R3000, så skalerer jeg bildet til ønsket størrelse i 300 ppi, selv om skriveren skriver det ut i 5760x1440 dpi. (Den har forskjellig dpi horisontalt og vertikalt). Edit: Hvis noen insisterer på at det heter "dpi" og ikke "ppi" når du skalerer et digitalt bilde, så kan du jo spørre hvorfor det i dialogboksen i Photoshop står "pixels/inch" og ikke "dots/inch". Edit II: Les også gjerne denne akam-artikkelen om oppløsning. Endret 19. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Pippi68 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Super artikkel, den forklarer meget bra! Takk!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå