chokke Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Hei, jeg fikk tips og var med en kompis å trene her om dagen og prøvde å følge hans plan som begyntem ed knebøy og så markløft. Jeg hadde store problemer med å i det hele tatt få fattt på teknikken. Jeg er overhodet ikke myk, og ikke sånn kjempegodt trent og vil nok bli kalt overvektig om det ble spurt om det. Så jeg lurer på om dette er to øvelser "alle" kan ta, eller om det krever en viss styrke innenfor noen muskelgrupper eller en viss stivhet. Jeg prøvde 50kg markløft (tror jeg) og klarte 5-6 med breede bein, og klarte overhodet ikke å komme ned i noen posisjon hvor knebøy i det hele tatt ble et alternativ og skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre, så da spør jeg her. Burde jeg fortsette med mitt "casual" opplegg for rygg eller putte inn markløft og knebøy å gå inn for å lære teknikk for det? Målet mitt er ikke "å bli kjempesterk", men heller være helt OK når det gjelder egen styrke. Kort oppsummert: Kan alle ta markløft/knebøy, eller er det et minimum en må klare for å kunne gjennomføre øvelsen? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Alle kan i prinsippet gjøre knebøy og markløft. Du kan i prinsippet gjøre begge øvelsene med en tom stang (20 kg), så du skal være supersvak for at det skal være et problem å gjøre disse øvelsene. Det krever en del terping på teknikk for å fikse disse øvelsene. Jeg vil anbefale disse øvelsene på det varmeste gitt at man er innstilt på å jobbe med teknikken over tid, det er lett å skade ryggen om man kjører på med feil teknikk. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Alle skal vel klare å gjøre disse øvelsene hvis de ikke har fysiske begrensninger. Selv startet jeg på 40KG og hadde vel ølmage (liten) og jeg har plager med ryggen. Samt føtter som er veldig svake med et kne som ikke er helt bra. Med disse 'plagene' går det helt fint med knebøy og markløft (eller jeg kjører "goodmorning" egentlig) Du kan kjøre med lite vekter - klarer du knebøy frittstående uten stang og vekter? Forøvrig er det viktig å legge stangen litt ned på skuldrene og ikke helt oppe i nakken. Samtidig er det greit med å legge vekter på gulvet slik at man får hælen litt opp (stå da selvfølgelig med hæl oppå) Endret 18. juni 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Det finnes sikkert dei som slit med desse øvelsane, men eg trur dei fleste vil kunne klare dei. Du kan kanskje trenge litt trening først for å få mjukt opp musklane litt, men eg ville tatt kontakt med ein instruktør og fått litt veiledning. Eventuelt bruk forumet her og finn fram informasjon om riktig teknikk. Teknikk er veldig viktig på markløft og knebøy, dei er og veldig gode øvelsar som dei fleste anbefaler. Difor er det kanskje betre at du ventar litt med dei til du er i stand til å utføre dei teknisk riktig i staden for halvveis med ein gong. Det finnes vel ingen fullgode alternativer, men med eit par kombinasjonar kan du alltids komponere eit program utan. Knebøy og markløft samme dagen kan forresten bli litt tungt, lurt å dele dei opp på forskjellige dagar. Det finnes mykje godt lesestoff og videoar om riktig teknikk på knebøy og markløft. Prøv først utan vekt og sjå om du kjem ned i riktig posisjon. Video med knebøy- og markløftteknikk. Den er lang, men eg trur du vil ha utbytte av den. Dan John går gjennom teknikken utan bruk av vekter, du kan prøve heime mens du ser videoen. Sidan du ser ut til å være ganske fersk når det gjeld styrketrening vil eg anbefale å lese samletrådane her inne for nybyrjarar. Det står mykje nyttig rundt om kring. Her finn du og eit greit nybyrjarprogram. Endret 18. juni 2011 av Zeph Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Mkay. Når jeg prøvde knebøy, så klarte jeg overhodet ikke komme langt nok ned hverken med eller uten stang. Selv ved å holde meg fast har jeg store problemer med å komme i nærheten av å klare øvelsen. Kan ha sammenheng med mye stillesitting de siste årene og fastlåst i en stol-stilling . Jeg har mer eller mindre trent relativt vanlig de siste 1-2-3 åra, så jeg har et basic-opplegg for ryggen, men sidne jeg trener med en kompis, som er her denne sommeren og tydeligvis trener på et høyere nivå enn meg (både nr det gjeøver evne og ønske om resultat) så vil jeg jo prøve å følge en nå som jeg har inspirasjon og da går det i markløft og knebøy. Men siden jeg fikk det til meget dårlig så har jeg ikke lyst til å være med når han trener dette opplegget og ikke få det til og generelt få lite ut av øvelsene jeg gjør der den dagen (som da blir rygg-øvelser - det jeg vil øke mest i pga min dårlige holdning). Så er det noe jeg kan gjøre her hjemme imellom treningsgangene for å kunne myke opp og få til selve øvelsen og ikke "jukse" med teknikken? Jeg har en 30-minutters tid gratis på Elixia siden jeg meldte meg inn her lokalt for litt siden etter å ha brukt noe annet i lengre tid. Så spørsmålet blir da om jeg burde bruke denne halvtimen på å terpe teknikk på øvelser som sittende roing, nedtrekk, og et par andre ryggøvelser og også mage, eller benytte det på å lære meg kneløft og markløft? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Så spørsmålet blir da om jeg burde bruke denne halvtimen på å terpe teknikk på øvelser som sittende roing, nedtrekk, og et par andre ryggøvelser og også mage, eller benytte det på å lære meg kneløft og markløft? Bruk tida til knebøy og markløft. Roing, nedtrekk og mage er ganske enkle øvelser reint teknisk, sett at du utfører dei riktig sjølvsagt. Dei går stort sett ut på å lære seg teknikken (Youtube) og repetere den. Knebøy og markløft er vanskelegare, det er fleire ting å passe på og jobbe med. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Det høres ut som du har stramme hamstrings. Det finnes mange gode øvelser for å tøye hamstrings, google det opp. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Så det er i utgangspunktet ingenting som hindrer meg fysisk i å kunne fullføre markløft og knebøy? Sånn kroppsbygningsmessig? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Er bare om teknikk, og hvor mye du er. Mange menn har stramme muskler og problemer med tøyelighet på baksiden av beina. Tøy bakside lår og også legger, så vil det hjelpe på knebøyteknikken din. Vanskelig å gi folk hjelp med teknikken uten å se noe, men. Om de har stabilitetsballer/swissball (de store blå) der du trener, så kan du øve på teknikken ved å ta knebøy med ballen på korsryggen, inntil veggen. Da vil ballen holde deg oppe og hjelpe til med balansen (tar utgangspunkt i at teknikken din er ganske dårlig og at du trenger litt basic forståelse for teknikken). Noe ala: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTzga2Te7iwsjm3_lanuOzffecsmysnMJMzzKkqtS-AP6sI2rzINw Kan hjelpe deg med å lære å ha vekta på hælene og "sette" deg mer bakover, sånn i starten. Skal du trene markløft så tren sammen med noen som kan se på og hjelpe deg med teknikken. Trener du knebøyteknikk med kroppsvekt så er det begrenset hvor mye skade du klarer å gjøre på deg selv, med mindre du ramler og slår hodet på et sett manualer. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Gode råd her og jeg også tror du får til dette med litt trening og strekking. Du vil nok få endel gode råd hvis du spør på treningsenteret på dette. Jeg har selv brukt senga og soffa mye de siste årene og hadde ikke problem med å komme ned i knebøy, så tro ikke det er grunnen ^^. Har sett unge gutter stå på tåballene for de ikke har klart å bøye foten - stått der å vippet når de har gått ned .... med endel strekking og trening går det utmerket for de nå har jeg sett. Du får det nok til etterhvert skal du se - med god veiledning fra studios personale. For knebøy og markløft er gode basisøvelser - men man bør være litt forsiktig og ikke overdrive Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå