tom waits for alice Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Syns endel her bør holde seg for gode til å oppfordre til lovbrudd. Et par sånne innlegg er slettet. Å mene at man bør ta igjen er en ting, organisert vold er noe annet. Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Vi har vel aldri hatt noen særlige regler som jeg har trosset, grunnen til at vi krangler er (ja, det høres jævlig dumt ut) fordi jeg ikke rydder rommet. Jeg er klar over at det er veldig lett å gjøre noe med, men uansett hvor rotete det rommet er, så føler jeg ikke måten han reagerer på er riktig. Regelen der er vel at rommet skal holdes ryddig til en viss grad. Reaksjonen hans er ikke riktig, men at du bør rydde rommet syns jeg er en selvfølge. Mor og (ste)fars hus og de bestemmer reglene og hvordan de vil ha det. Som du bestemmer når du skaffer deg eget. Syns det er litt barnslig i din alder å ikke rydde rommet jeg da - du burde være ferdig med trassalderen nå ^^. Ingen som har det rotete liker å bli tilsnakket om å sette igang med å rydde - men som barna mine så gjør de det motvillig - de vil egentlig heller spille, holde på med data, trene osv istedet. Men de vet at de må, så bedre å bli fort ferdig istedet for å lage styr utav det. Vær den voksne og rydd. Ha det ryddig og rent. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Kandasa : Uavhengig av kravene til Stefar for graden av ryddighet på rommet hennes (for alt det vi vet så kan rotete faktisk være noe så banalt at et håndkle ikke henger helt som han ønsker det) så er ikke dette i seg selv greit i forhold til den fysiske volden han utfører (å bli dyttet mot en vegg eller all kroppskontakt som man blir utsatt for som er uønsket eller uaktuell) mot henne. Det er tydelig at måten han reagerer på når han ikke får viljen sin som er problemet her og det vil neppe bli bedre om hun fortsetter å bo hjemme , men det er heller ikke riktig at han tvinger henne til å flytte nå med måten han holder på med og på samme måte får et dårlig forhold til resten av familien sin. Det er nok lurt at hun tar seg en prat med resten av familien , er hun dog den eneste som blir utsatt for dette og alle andre støtter "stefar" så er det ofte svært lite man kan gjøre annet enn å gå videre med hodet høyt og glemme dem alle sammen uavhengig av hvor vondt dette kan føles , med mindre man er villig til å rydde opp via politiet og en anmeldelse av vold / psykisk misbruk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Vi har vel aldri hatt noen særlige regler som jeg har trosset, grunnen til at vi krangler er (ja, det høres jævlig dumt ut) fordi jeg ikke rydder rommet. Jeg er klar over at det er veldig lett å gjøre noe med, men uansett hvor rotete det rommet er, så føler jeg ikke måten han reagerer på er riktig. Regelen der er vel at rommet skal holdes ryddig til en viss grad. Reaksjonen hans er ikke riktig, men at du bør rydde rommet syns jeg er en selvfølge. Mor og (ste)fars hus og de bestemmer reglene og hvordan de vil ha det. Som du bestemmer når du skaffer deg eget. Syns det er litt barnslig i din alder å ikke rydde rommet jeg da - du burde være ferdig med trassalderen nå ^^. Ingen som har det rotete liker å bli tilsnakket om å sette igang med å rydde - men som barna mine så gjør de det motvillig - de vil egentlig heller spille, holde på med data, trene osv istedet. Men de vet at de må, så bedre å bli fort ferdig istedet for å lage styr utav det. Vær den voksne og rydd. Ha det ryddig og rent. Ja, og det forstår jeg. Greia er at jeg ikke har planer om å måtte holde rommet mitt strøkent for å unngå og bli slått/dyttet/utsatt for hans voldsomme raseri, som Malvado sa, det er ikke snakk om et sprengt rom, men kanskje et klesskift fra gårsdagen liggende på stolen ved sengen og lignende. Postet av anonym: bc45163480f52f51bf5d885f7de57a20 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hvorfor kommer stefaren din busende inn på rommet ditt hele tiden? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Hvorfor kommer stefaren din busende inn på rommet ditt hele tiden? For å sjekke om det er ryddig/mase om et eller annet jeg ikke har gjort osv. - TS Postet av anonym: bc45163480f52f51bf5d885f7de57a20 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Ja, og det forstår jeg. Greia er at jeg ikke har planer om å måtte holde rommet mitt strøkent for å unngå og bli slått/dyttet/utsatt for hans voldsomme raseri, som Malvado sa, det er ikke snakk om et sprengt rom, men kanskje et klesskift fra gårsdagen liggende på stolen ved sengen og lignende. Det har jo gått an å fjernet disse småtingene, men høres ut som han da vil finne andre småting å reagere på muligens. Han høres veldig smålig ut, utifra hva du sier. Håper du får ordnet deg en annen plass å bo da ^^ Endret 19. juni 2011 av kandasa Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Ja, og det forstår jeg. Greia er at jeg ikke har planer om å måtte holde rommet mitt strøkent for å unngå og bli slått/dyttet/utsatt for hans voldsomme raseri, som Malvado sa, det er ikke snakk om et sprengt rom, men kanskje et klesskift fra gårsdagen liggende på stolen ved sengen og lignende. Det har jo gått an å fjernet disse småtingene, men høres ut som han da vil finne andre småting å reagere på muligens. Han høres veldig smålig ut, utifra hva du sier. Håper du får ordnet deg en annen plass å bo da ^^ Jeg gjør vanligvis det, men det er jo ikke meningen at man virkelig må være the perfect daughter for at det skal bli fred i hjemmet? - TS Postet av anonym: bc45163480f52f51bf5d885f7de57a20 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Skulle egentlig ikke være det nei. Men det høres ut som han har sine problemer med seg selv. Har du prøvd å jatte med og vært den perfekte datter sånn sett da? Vært litt morsomt å høre hva/hvordan han da hadde reagert. "ta og rydd de klærne" - "å beklager, det skal jeg selvfølgelig gjøre med en gang og så fint du sa ifra - jeg skal prøve å skjerpe meg". Hva skal han gjøre hvis du er perfekt mon tro ^^. Hadde jo vært greit å få slutt på det fysiske og kjeftingen - kanskje han da med litt tid hadde blitt litt mykere i kantene .... når han han har fått viljen sin. For hvis ingen gir seg, så baller det ofte på seg dessverre. Det er da egentlig du som vinner den kampen etter mitt syn - for du er mer voksen/moden enn hva han er. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg tror ikke det hjelper å gjøre som han sier. Han har åpenbart problemer, og det er ikke at han ikke får viljen sin. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Skulle egentlig ikke være det nei. Men det høres ut som han har sine problemer med seg selv. Har du prøvd å jatte med og vært den perfekte datter sånn sett da? Vært litt morsomt å høre hva/hvordan han da hadde reagert. "ta og rydd de klærne" - "å beklager, det skal jeg selvfølgelig gjøre med en gang og så fint du sa ifra - jeg skal prøve å skjerpe meg". Hva skal han gjøre hvis du er perfekt mon tro ^^. Hadde jo vært greit å få slutt på det fysiske og kjeftingen - kanskje han da med litt tid hadde blitt litt mykere i kantene .... når han han har fått viljen sin. For hvis ingen gir seg, så baller det ofte på seg dessverre. Det er da egentlig du som vinner den kampen etter mitt syn - for du er mer voksen/moden enn hva han er. Unnskyld meg, men dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt på lenge. Jeg er ellers svært så pragmatisk anlagt, men å skulle spille "perfekt datter" for å unngå vold i sitt eget hjem, er forbi alle grenser og støvleskaft for min del. Ved å godta og tilpasse seg stefarens atferd sender en også et signal om at hans oppførsel er ok, samme hvor mye en stikker av med den "moralske seieren". Her er det mye bedre å gjøre det en kan for å komme seg vekk så fort som mulig, og si klart og tydelig fra hva man mener om slik atferd. Jeg skal ikke diktere hva andre skal gjøre og TS må selv finne ut hva som er den beste løsningen for sin del, men hadde dette vært meg hadde stefar ikke hørt fra meg før jeg fikk en unnskyldning og lovnad om endring, og mor hadde fått en pipetone i røret hver gang hun tok stefar i forsvar. 3 Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Skulle egentlig ikke være det nei. Men det høres ut som han har sine problemer med seg selv. Har du prøvd å jatte med og vært den perfekte datter sånn sett da? Vært litt morsomt å høre hva/hvordan han da hadde reagert. "ta og rydd de klærne" - "å beklager, det skal jeg selvfølgelig gjøre med en gang og så fint du sa ifra - jeg skal prøve å skjerpe meg". Hva skal han gjøre hvis du er perfekt mon tro ^^. Hadde jo vært greit å få slutt på det fysiske og kjeftingen - kanskje han da med litt tid hadde blitt litt mykere i kantene .... når han han har fått viljen sin. For hvis ingen gir seg, så baller det ofte på seg dessverre. Det er da egentlig du som vinner den kampen etter mitt syn - for du er mer voksen/moden enn hva han er. Unnskyld meg, men dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt på lenge. Jeg er ellers svært så pragmatisk anlagt, men å skulle spille "perfekt datter" for å unngå vold i sitt eget hjem, er forbi alle grenser og støvleskaft for min del. Ved å godta og tilpasse seg stefarens atferd sender en også et signal om at hans oppførsel er ok, samme hvor mye en stikker av med den "moralske seieren". Her er det mye bedre å gjøre det en kan for å komme seg vekk så fort som mulig, og si klart og tydelig fra hva man mener om slik atferd. Jeg skal ikke diktere hva andre skal gjøre og TS må selv finne ut hva som er den beste løsningen for sin del, men hadde dette vært meg hadde stefar ikke hørt fra meg før jeg fikk en unnskyldning og lovnad om endring, og mor hadde fått en pipetone i røret hver gang hun tok stefar i forsvar. Helt enig med deg, Hugo. Slik oppførsel bør man ha absolutt null toleranse for. Her bør TS ty til profesjonell hjelp så fort som overhodet mulig. Langdon 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Sånn eg har forstått det er TS i en posisjon der ho burde gjøre noe, men velger og ikkje gjøre noe. Det finnes mange måter og "ungå" konflikter i hjemmet, der der er muligt, og kan dra fram følgande. Ungå og være hjemme, enkelt og greit vær hos venner, ha fritidsaktiviteter, kom hjem i skapelig tid og kvelden, gå på rommet ditt, hold det ryddigt, til en mennesklig grad såklart. Flytt ut, forklaring burde være unødvendig. Payback, viss han slår først kan du bare klaske han med et balltre, la kreativiteten sette begresningane. Konfronter han på en ikkje voldelig måte der du refkleterer hannes personlighet -> flytt ut -> aldri se dem igjen, eg ville nok ha gjort noe lignande eg ville også brukt payback metoden i sammband med denne. Du har alternativet og kontakte NAV, politiet, venner ol. som sikkert gladelig vil hjelpe deg ut. men viss du velger og la alle offentlige muligheter ligge og du fortsatt velger og bo hjemme, kordan kan då noke hjelpe? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Unnskyld meg, men dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt på lenge. Jeg er ellers svært så pragmatisk anlagt, men å skulle spille "perfekt datter" for å unngå vold i sitt eget hjem, er forbi alle grenser og støvleskaft for min del. Ved å godta og tilpasse seg stefarens atferd sender en også et signal om at hans oppførsel er ok, samme hvor mye en stikker av med den "moralske seieren". For noe vissvass. Man godtar IKKE hans adferd, men prøver å følge de strenge reglene. Ja, det høres ut som de er for strenge etter mitt syn og hans oppførsel er forkastelig, men ... Det at noen følger reglene 100% tilsier ikke at de er enige i hverken det ene eller andre. De gjør det for de vet de må. Tror du virkelig alle mine barn er enige i min adferd og regler bare for at de følger reglene? Tror du virkelig jeg var enig med min familie under oppveksten med ris og krangling bare fordi jeg holdt kjeften min? Nei, bestemt nei - det var for å overleve lettere. Inntil hun ev kommer seg en annen plass, så må det vel være også i hennes interesse å ikke bli gjenstand for vold, og det å da passe på at disse klærne ryddes bort er vel ikke et dårlig alternativ kontra vold. Det har 0 med at man godtar vold å gjøre - det er for å komme i forkant av volden/kranglingen og ikke gi den andre en unnskyldning/grunn for å begynne krangling/vold. Fordi om stefaren kanskje er en idiot, på lik linje med at noen kjører som et svin - JEG går ikke over veien når jeg ser en slik komme .... jeg venter istedet - ikke for at jeg godtar og tilpasser meg hans måte å kjøre på, men for at alternativet til å vente og ta hensyn til egen helse er viktigere for meg enn å gå over akkurat når han kommer kjørende. Edit: Vold avler vold - Selvfølgelig skal man ikke godta vold, men det å svare med å slå han med balltre høres skummelt ut for meg. Har han det sinne og mangel på grenser for fysisk maktbruk, så syns jeg det kan være en stor fare for at det balltreet blir brukt tilbake mot TS. Vær litt forsiktig med slike råd - TS vil vel ha mindre av vold og ikke en forverring skulle jeg tro. Endret 19. juni 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Regelen der er vel at rommet skal holdes ryddig til en viss grad. Reaksjonen hans er ikke riktig, men at du bør rydde rommet syns jeg er en selvfølge. Mor og (ste)fars hus og de bestemmer reglene og hvordan de vil ha det. Som du bestemmer når du skaffer deg eget. Syns det er litt barnslig i din alder å ikke rydde rommet jeg da - du burde være ferdig med trassalderen nå ^^. Ingen som har det rotete liker å bli tilsnakket om å sette igang med å rydde - men som barna mine så gjør de det motvillig - de vil egentlig heller spille, holde på med data, trene osv istedet. Men de vet at de må, så bedre å bli fort ferdig istedet for å lage styr utav det. Vær den voksne og rydd. Ha det ryddig og rent. Når du skriver slikt som det over her virker det for meg som om du fatter veldig lite av hva det er som egentlig skjer hjemme i denne familien. Du tillegger TS et ansvar for stefarens atferd og kaller henne barnslig, noe som for meg er hårreisende. Jeg leser om en 19-åring som har levd under dette i flere år og endelig faktisk begynner å skjønne hvor uholdbart dette er, og markerer motstand. TS ønsker faktisk å komme ut av dette, og da blir det fullstendig forrykt å be henne ta seg sammen og akseptere at ting er som de er. Hvis hverken mor eller stefar er villige til å ta tak i dette på en ordentlig måte er og blir mitt råd at hun kommer seg bort så fort som mulig. For å tekkes stefars regler blir her som å gi en person som akkurat har dratt til deg en klem i et forsøk på å unngå at han drar til deg igjen. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Når du skriver slikt som det over her virker det for meg som om du fatter veldig lite av hva det er som egentlig skjer hjemme i denne familien. Du tillegger TS et ansvar for stefarens atferd og kaller henne barnslig, noe som for meg er hårreisende. Ansvaret for hans adferd er det bare han som for stå for, hun kan kun stå for sin. Utifra denne så ville ikke en 19 åring rydde rommet og da hørtes det unektelig ut som hun var litt barnslig og i trassalder. Hun har i etterkant oppklart hva hun la i det, og jeg var enig med henne. Om farens reaksjon er at han tar vekk goder, blir fysisk, ber henne flytte ut eller annet, har jeg ikke kommenter og har egentlig ikke noe med om ei på 19 rydder sitt eget rom å gjøre. "Vi har vel aldri hatt noen særlige regler som jeg har trosset, grunnen til at vi krangler er (ja, det høres jævlig dumt ut) fordi jeg ikke rydder rommet. Jeg er klar over at det er veldig lett å gjøre noe med, men uansett hvor rotete det rommet er, så føler jeg ikke måten han reagerer på er riktig." Jeg leser om en 19-åring som har levd under dette i flere år og endelig faktisk begynner å skjønne hvor uholdbart dette er, og markerer motstand. TS ønsker faktisk å komme ut av dette, og da blir det fullstendig forrykt å be henne ta seg sammen og akseptere at ting er som de er. Det kommer vel klart fram at hun ikke er interessert i å bo slik - forståelig nok. Hun har vel prøvd å protestere og snakket med begge uten hell. Hvilke valg har hun egentlig foruten å da gå fysisk til verks, eller å jatte med for å unngå krangling/misbruk inntil hun får kommet seg bort. Jeg vil gjerne at hun ikke skal bli kastet i veggen og gir råd for det. Faren har feil og jeg godtar ikke hans adferd i denne saken og har heller ikke sagt at TS skal akseptere den. Å flytte har vel jeg sagt er det beste - inntil dette skjer så bør man kanskje jatte med for husfredens skyld - det å rydde klærne er ikke det verste - heller det enn å gå hver dag med bråk og misbruk. Etter flytting så hadde jeg personlig ikke villet ha kontakt med stefaren og han har ikke fått kommet inn i mitt hjem. Da skulle han i så fall beklaget seg skikkelig for at jeg ville gitt han en sjanse. Moren hadde også gått på en tynn line. Endret 19. juni 2011 av kandasa Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Sånn eg har forstått det er TS i en posisjon der ho burde gjøre noe, men velger og ikkje gjøre noe. Det finnes mange måter og "ungå" konflikter i hjemmet, der der er muligt, og kan dra fram følgande. Ungå og være hjemme, enkelt og greit vær hos venner, ha fritidsaktiviteter, kom hjem i skapelig tid og kvelden, gå på rommet ditt, hold det ryddigt, til en mennesklig grad såklart. Flytt ut, forklaring burde være unødvendig. Payback, viss han slår først kan du bare klaske han med et balltre, la kreativiteten sette begresningane. Konfronter han på en ikkje voldelig måte der du refkleterer hannes personlighet -> flytt ut -> aldri se dem igjen, eg ville nok ha gjort noe lignande eg ville også brukt payback metoden i sammband med denne. Du har alternativet og kontakte NAV, politiet, venner ol. som sikkert gladelig vil hjelpe deg ut. men viss du velger og la alle offentlige muligheter ligge og du fortsatt velger og bo hjemme, kordan kan då noke hjelpe? Jeg velger å ikke kontakte politiet, men jeg har intensjoner om å kontakte NAV og jeg har allerede pakket sammen det viktigste av tingene mine, rommet ser skinnende rent ut (.... as he commands) og jeg er innkvartert hos min tante et godt stykke unna. Postet av anonym: bc45163480f52f51bf5d885f7de57a20 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Sånn eg har forstått det er TS i en posisjon der ho burde gjøre noe, men velger og ikkje gjøre noe. Det finnes mange måter og "ungå" konflikter i hjemmet, der der er muligt, og kan dra fram følgande. Ungå og være hjemme, enkelt og greit vær hos venner, ha fritidsaktiviteter, kom hjem i skapelig tid og kvelden, gå på rommet ditt, hold det ryddigt, til en mennesklig grad såklart. Flytt ut, forklaring burde være unødvendig. Payback, viss han slår først kan du bare klaske han med et balltre, la kreativiteten sette begresningane. Konfronter han på en ikkje voldelig måte der du refkleterer hannes personlighet -> flytt ut -> aldri se dem igjen, eg ville nok ha gjort noe lignande eg ville også brukt payback metoden i sammband med denne. Du har alternativet og kontakte NAV, politiet, venner ol. som sikkert gladelig vil hjelpe deg ut. men viss du velger og la alle offentlige muligheter ligge og du fortsatt velger og bo hjemme, kordan kan då noke hjelpe? Jeg velger å ikke kontakte politiet, men jeg har intensjoner om å kontakte NAV og jeg har allerede pakket sammen det viktigste av tingene mine, rommet ser skinnende rent ut (.... as he commands) og jeg er innkvartert hos min tante et godt stykke unna. Postet av anonym: bc45163480f52f51bf5d885f7de57a20 Problem solved. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg velger å ikke kontakte politiet, men jeg har intensjoner om å kontakte NAV og jeg har allerede pakket sammen det viktigste av tingene mine, rommet ser skinnende rent ut (.... as he commands) og jeg er innkvartert hos min tante et godt stykke unna. Så flott at tanten din hadde plass til deg. Håper du får det mye hyggeligere i hverdagen nå. Ting jeg lurer på: Når du får deg en egen plass - har du tenkt på hvordan du vil forholde deg til din stefar og mor da? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Håper du holder oss oppdatert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå