Diskutant Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Det som jeg stusser litt på er: Øvelseskjøring får man lov til med 0 opplæring. Nå om dagen får du jo trafikalt grunnkurs... Er ikke direkte kjøreopplæring, nei, men man får bedre forståelese av trafikken og sånn. Uansett - ingen som tvinger deg til å begynne rett på veien for å kjøre, det er lov å begynne på en folketom parkeringsplass eller lignende for å lære å kjenne bilen først. Ta det med ro, jeg hadde nok klart å kjøre igjennom et tettbygd strøk i 90 km/t 100 ganger på rad uten å krasje, men ved 60-65km/t mente jeg at man hadde full kontroll.. Ingen bryr seg om du ikke krasjet da du kjørte i 90-100 km/t. Vi følger fartsgrensene og bruker voksen fornuft selv om vi vil ha scooterene til å gå fort nok til å følge med resten i trafikken. Det er det de vil. Være tryggere i trafikken. Jeg er enig. Det burde vært litt mer opplæring i høy fart, så er problemet løst. Det er direkte farlig enkelte plasser at eg scooter bare kan kjøre i 45 km/t. Endret 20. juni 2011 av Diskutant Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det er ikke vanskelig på noe vis å kjøre i høy fart rett fram, tvert imot er det ganske lett. Men skal du kjøre fort må du lære å bremse fort, å manuvrere fort, og ikke minst lære å lese trafikkbildet og sørge for å minske sannsynligheten for trøbbel. Og det krever endel mer opplæring. AtW Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det som jeg stusser litt på er: Øvelseskjøring får man lov til med 0 opplæring. Som Diksutant sier så må du ta trafikalt grunnkurs før du kan gjøre det, samt at du må ha med deg en person som er over 25år, og har hatt sertifikat i 5år sammenhengende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Men trafikalt grunnkurs må man ha før moped også. Det andre er sant, men uten noe annet enn en håndbrekk så er det ikke sånn de klarer å forhindre en situasjon som er farlig med den. Hadde biler vært utstyrt med ekstra pedaler slik som bilene til kjøreskolen derimot. Jeg sier bare at jeg stusser, selvom jeg er glad for at det er sånn. Men nå er jeg jo ferdig med kjøretimer og mopeden ligger for salg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Men trafikalt grunnkurs må man ha før moped også. Det andre er sant, men uten noe annet enn en håndbrekk så er det ikke sånn de klarer å forhindre en situasjon som er farlig med den. Hadde biler vært utstyrt med ekstra pedaler slik som bilene til kjøreskolen derimot. Jeg sier bare at jeg stusser, selvom jeg er glad for at det er sånn. Men nå er jeg jo ferdig med kjøretimer og mopeden ligger for salg. 90% minst av farlige situasjoner unngås ikke best ved å bremse etter at situasjonen har oppstått. Det er en ganske grov overforenkling å anta at alt en erfaren sjåfør kan gjøre for å forhindre ulykker er å manipulere noe av bilens kontroller. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Men foreldre som ikke har lært seg hvordan man skal gå fram for å lære opp en ny sjåfør klarer ikke forhindre disse 90% på en trygg måte heller, og jeg vil ikke påstå at det gjør saken så veldig mye bedre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Men foreldre som ikke har lært seg hvordan man skal gå fram for å lære opp en ny sjåfør klarer ikke forhindre disse 90% på en trygg måte heller, og jeg vil ikke påstå at det gjør saken så veldig mye bedre. Neivel? Hvorfor ikke? Det handler om å identifisere potensielt farlige situasjoner og avverge at de oppstår, det er jo nek som øvelskjører med folk også selvfølgelig, men hvorfor mener du en god sjåfør og forelder ikke skal være i stand til det? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Kan gi eksempel fra mitt hjem: Far: Sier veldig mye, hele tiden. Ber meg ligge sakte, se til høyre tidlig osv. Mor: Ber meg holde fartsgrensen. Er fler som min mor, så vil jeg si at det ikke er mye opplæring, kun erfaring. Og grunnen til at mopeder ikke får gå fortere enn 45 er vel pga erfaring ikke er nok, man må ha opplæring? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Kan gi eksempel fra mitt hjem: Far: Sier veldig mye, hele tiden. Ber meg ligge sakte, se til høyre tidlig osv. Mor: Ber meg holde fartsgrensen. Er fler som min mor, så vil jeg si at det ikke er mye opplæring, kun erfaring. Og grunnen til at mopeder ikke får gå fortere enn 45 er vel pga erfaring ikke er nok, man må ha opplæring? Men du får den erfaringen som ett mindre farlig element for deg selv og dine omgivelser, fordi du har en person med som kan hindre farlige situasjoner. Og man få opplæring for å kjøre bilen alene også, når den går over 45 km/t, du får ikke lappen av å kjøre med morra di. AtW Endret 20. juni 2011 av ATWindsor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Stemmer stemmer, mente aldri noe annet, men prøvde å få fram en annen side av saken. Om den kom fram er en annen ting. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Ta det med ro, jeg hadde nok klart å kjøre igjennom et tettbygd strøk i 90 km/t 100 ganger på rad uten å krasje, men ved 60-65km/t mente jeg at man hadde full kontroll.. Med sånne som deg på veien klarer jeg desverre ikke ta det med ro. Kansje lære deg hva fartsgrensen i tettbebygde strøk er først? Kanskje du skal lære deg å lese? Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det er helt idiotisk at mopeder ikke kan gå fortere, før i tiden kunne man få mopedlappen på skolen. Da trengte man vel bare å ta på sykkelen for å få lappen. Nå er opplæringen noe helt annet og mye mer omfattende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Nei, man måtte bruke moped under skole-opplæring også. Og skolelærere måtte ha opplæring. Endret 20. juni 2011 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Det er vel fortsatt skoler som har moped valgfag? Husker jeg tok traktor (riktignok kun teori). Før i tiden var det ikke nevneverdig opplæring på tung motorsykkel heller. Det betyr ikke at det er noe å lengte etter. Trafikkopplæringen blir generelt skralere jo lenger tilbake i tid vi går. Endret 20. juni 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Ja man skulle ha opplæring på skolen, men jeg vet om mange som fikk lappen som aldri burde ha hatt den, da de aldri gjennomførte det som var kravet. Var mange snille lærere og de som bare ga faen. Mopedopplæring på ungdomsskolen nå er vel ikke mulig, er vel 7-8 år siden det var mulig. mtp opplæringen folk fikk før så var 45km/t helt ok, men opplæringen i dag er noe helt annet. Så jeg mener grensen bør være minst 60. Å kjøre rundt i 45km/t er ikke trygt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Hvor letter det å holde balansen på en motorsykkel eller moped ved 45 km/t i forhold til 60 ? Det må da ha noe med sikkerhet å gjøre ? hvorfor er det satt maks 45 km/t for en moped egentlig ? er det noen som kan gi en skikkelig forklaring her ? og ikke bare argumenter om at det er det fordi det er sikkert eller at EU har bestemt det Endret 20. juni 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 -45 km/t kommer fra et EØS-direktiv som pålegger Norge å følge europeiske standarder. I de fleste land er mopeden et typisk bykjøretøy og uten krav om førerkort eller opplæring. Dette er nok grunnen til at EU har bestemt at den ikke skal gå fortere enn 45 km/t http://www.tryggtrafikk.no/Moped.b7C_wtzQ5q.ips Hvordan skal man tolke dette? I andre land trenger man ikke å ha førerkort for moped, så det er derfor av sikkerhetsmessige årsaker for at sykkelen bare skal gå i 45 km/t. Men her i Norge trenger man minst(31?)timer med teori og praktisk før man kan få lappen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Mopeder er ikke stort annet å holde balansen på enn sykkel. Bremsene er og laget til 90km/t. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 -45 km/t kommer fra et EØS-direktiv som pålegger Norge å følge europeiske standarder. I de fleste land er mopeden et typisk bykjøretøy og uten krav om førerkort eller opplæring. Dette er nok grunnen til at EU har bestemt at den ikke skal gå fortere enn 45 km/t http://www.tryggtraf....b7C_wtzQ5q.ips Hvordan skal man tolke dette? I andre land trenger man ikke å ha førerkort for moped, så det er derfor av sikkerhetsmessige årsaker for at sykkelen bare skal gå i 45 km/t. Men her i Norge trenger man minst(31?)timer med teori og praktisk før man kan få lappen. uten om vanlig tå sykkel så er vel den grensen her i Norge på rund 10 km/t ( elektrisk rullestol) . Nå vet jeg ikke om disse små handikap bilene krever opplæring, men det er stort sett bare forkledde mopeder. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 -45 km/t kommer fra et EØS-direktiv som pålegger Norge å følge europeiske standarder. I de fleste land er mopeden et typisk bykjøretøy og uten krav om førerkort eller opplæring. Dette er nok grunnen til at EU har bestemt at den ikke skal gå fortere enn 45 km/t http://www.tryggtrafikk.no/Moped.b7C_wtzQ5q.ips Hvordan skal man tolke dette? I andre land trenger man ikke å ha førerkort for moped, så det er derfor av sikkerhetsmessige årsaker for at sykkelen bare skal gå i 45 km/t. Men her i Norge trenger man minst(31?)timer med teori og praktisk før man kan få lappen. Det er rett og slett latterlig av den norske regjeringa (tipper det er de som godtok dette kravet om 45 km/t) Hvis noen hær f.eks. har vært i Tyrkia så ser man alltid unger helt ned til 12 års alderen som suser avgårde i byen med scooter, og der er det gjerne 3 stk på samtidig. Man skulle nesten tro at Norge var redd for å bli "misslikt" av EU, og derfor godtok kravene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå