ATWindsor Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er kanskje like greit at mopedene bare kan kjøre litt under den laveste generelle fartsgrensen. Det slo meg at hvis de akkurat hadde klart å følge trafikken, ville det føre til at de ble liggende mye i blindsonene til andre trafikanter - noe av det farligste man kan gjøre på tohjuling. Går de litt under, skjer en av to: de blir forbikjørt eller havner forrest i køen. Da er de langt mer synlige enn om de kunne gli inn i mengden. De vil bli liggende i blindsonen om de har lav trafikkforståelse ja, men det må man kanskje regne med. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 jeg forstår i hvertfall ikke helt argumentene hvorfor em moped ikke skal ha lov til å gå fortete en 45 km/t Å si at det er på grunn av man ikke blir opplært til kjøre fortere er bare tøvete. man kan heller ikke bruke det som et sirkel argument, der man ikke skal læres å kjøre fortere fordi det ikke er lov samtidig som den ikke skal kjøre fortere fordi men ikke er lært opp til det Det er ikke et sirkulært argument, enn så lenge man fint har muligheten til å ta en opplæring som lar deg kjøre fortere. Og hva er det å ikke forstå? Argumentet er åpenbart, i utgangspunktet er det tryggere og lettere å kjøre sakte enn fort. AtW Hvis argumentet var at det er tryggerer og lettere å kjøre sakte så hvorfor ikke en maks grense på 40 eller 30 km/t? Hvorfor den kunstige grensen ved 45 km/t? Siden grensen er 50 km/t i tettbygde strøk, hvorfor ikke la mopeder få kjøre i den hastigheten? Kø og stressede førere er en risiko man ikke blir kvitt med lavere hastighet på moped, men muligens kan det minskes med lik hastighet for alle som kjører i tettbebygde strøk. Så hvis man ikke har statistikk, eller et spessielt godt argument jeg ikke vet om som viser at 45 km/t er "the sweet spot" for mopeder ser jeg ikke noen grunn til at akkurat det burde være grensen for mopeder. Det er akkurat det som er problemet. veiene er ikke bygd for å ta hensyn til mopeder eller andre kjøretøy som ikke kan følge fartsgrensen. hvis trygghet er argumentet så burde maks hastighet på en moped være 30 km/t man kan her lett tro at mopeder er laget for de som skal ha et let men raskt kjøretøy men samtid ikke behersker det normale trafikkbilde i hastiheter over en viss grense . Det er nå slik her i verden at ikke alle ville være gode nok til å beherske trafikken like bra. Da blir og er mopeden et merkelig konstruksjon. så hvis ulempen og sikkerheten skal økes , så må man enten redusere maks hastighet til 30 eller at man må lære seg å beherske kjøretøyet i opptil 60 km /t . så må den lages for det formålet også. med andre ord en motorsykkel som kan gå i 60 i stedet for 45 jeg undres også på hvor så mange mopedister har vanlig klær på seg når de er ute å kjører. en motorsyklist har jo normalt en egen sikkerhets bekledning Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er akkurat det som er problemet. veiene er ikke bygd for å ta hensyn til mopeder eller andre kjøretøy som ikke kan følge fartsgrensen. hvis trygghet er argumentet så burde maks hastighet på en moped være 30 km/t Hvorfor? 30 er bare en vilkårlig grense du setter og er ikke mer meningsfylt enn 45. Det er like dumt som å si at en fartsgrense på 70 ikke har noe med sikkerhet å gjøre, fordi da skulle fartsgrensen vært 30. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er akkurat det som er problemet. veiene er ikke bygd for å ta hensyn til mopeder eller andre kjøretøy som ikke kan følge fartsgrensen. hvis trygghet er argumentet så burde maks hastighet på en moped være 30 km/t Hvorfor? 30 er bare en vilkårlig grense du setter og er ikke mer meningsfylt enn 45. Det er like dumt som å si at en fartsgrense på 70 ikke har noe med sikkerhet å gjøre, fordi da skulle fartsgrensen vært 30. AtW jeg anser at ingen som kolliderer med en moped i 30 km ville å alvorlige skader mens det kan gå riktig ille når det skjer i 45 km/t Dessuten så er det en akseptert hastighet for saktegående kjøretøy noe 45 km/t ikke er var det ikke du som påpekte at 60-70 km/t var menge ganger farligere en 45 km jeg går den motsatte veien her hvis man tar hensyn til alt rund det med moped så ville 30 km/t virke mere naturlig Dette har også med at de flest mopedister ikke er sikret på samme måte som en vanlig motorsyklist er. Dessuten så er det veldig mange som vil at mopeden skal klare 60-70 og kanskje 80 km/t samtidig som de ikke har råd til eller på andre måter er hinderet i kunne kjøre vanlig motor sykkel. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er akkurat det som er problemet. veiene er ikke bygd for å ta hensyn til mopeder eller andre kjøretøy som ikke kan følge fartsgrensen. hvis trygghet er argumentet så burde maks hastighet på en moped være 30 km/t Hvorfor? 30 er bare en vilkårlig grense du setter og er ikke mer meningsfylt enn 45. Det er like dumt som å si at en fartsgrense på 70 ikke har noe med sikkerhet å gjøre, fordi da skulle fartsgrensen vært 30. AtW jeg anser at ingen som kolliderer med en moped i 30 km ville å alvorlige skader mens det kan gå riktig ille når det skjer i 45 km/t Dessuten så er det en akseptert hastighet for saktegående kjøretøy noe 45 km/t ikke er var det ikke du som påpekte at 60-70 km/t var menge ganger farligere en 45 km jeg går den motsatte veien her hvis man tar hensyn til alt rund det med moped så ville 30 km/t virke mere naturlig Dette har også med at de flest mopedister ikke er sikret på samme måte som en vanlig motorsyklist er. Dessuten så er det veldig mange som vil at mopeden skal klare 60-70 og kanskje 80 km/t samtidig som de ikke har råd til eller på andre måter er hinderet i kunne kjøre vanlig motor sykkel. Anse i vei, om du tror det er trygt å kjøre i 30 i trafikken som "myk traffikant" så tar du feil. Men det er i utgangspunktet mindre farlig enn 45 ja, akkurat som 60 i utgangspunktet er mer farlig. Det er en glidene overgang, derfor er det helt meningsløst å påstå at 45 ikke har noe med sikkerhet å gjøre, mens 30 plutselig har det. Det er sikkert mange som vil kjøre bilen sin i 200 også, er det samfunnets prioritet å høre på ønskene til 16-åringer som ikke vil bruke penger på skikkeig trafikkopplæring? Ikke nødvendigvis. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er akkurat det som er problemet. veiene er ikke bygd for å ta hensyn til mopeder eller andre kjøretøy som ikke kan følge fartsgrensen. hvis trygghet er argumentet så burde maks hastighet på en moped være 30 km/t Hvorfor? 30 er bare en vilkårlig grense du setter og er ikke mer meningsfylt enn 45. Det er like dumt som å si at en fartsgrense på 70 ikke har noe med sikkerhet å gjøre, fordi da skulle fartsgrensen vært 30. AtW jeg anser at ingen som kolliderer med en moped i 30 km ville å alvorlige skader mens det kan gå riktig ille når det skjer i 45 km/t Dessuten så er det en akseptert hastighet for saktegående kjøretøy noe 45 km/t ikke er var det ikke du som påpekte at 60-70 km/t var menge ganger farligere en 45 km jeg går den motsatte veien her hvis man tar hensyn til alt rund det med moped så ville 30 km/t virke mere naturlig Dette har også med at de flest mopedister ikke er sikret på samme måte som en vanlig motorsyklist er. Dessuten så er det veldig mange som vil at mopeden skal klare 60-70 og kanskje 80 km/t samtidig som de ikke har råd til eller på andre måter er hinderet i kunne kjøre vanlig motor sykkel. Anse i vei, om du tror det er trygt å kjøre i 30 i trafikken som "myk traffikant" så tar du feil. Men det er i utgangspunktet mindre farlig enn 45 ja, akkurat som 60 i utgangspunktet er mer farlig. Det er en glidene overgang, derfor er det helt meningsløst å påstå at 45 ikke har noe med sikkerhet å gjøre, mens 30 plutselig har det. Det er sikkert mange som vil kjøre bilen sin i 200 også, er det samfunnets prioritet å høre på ønskene til 16-åringer som ikke vil bruke penger på skikkeig trafikkopplæring? Ikke nødvendigvis. AtW nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener. Når du drar penger inn i dette og mer at 16 åringer som ikke har råd til skikkelig opplæring så er ikke en moped noen unnskyldning for det. som sag så er mopeden bilt et skjellsord i trafikken . Det er ikke mye logisk med reglene rundt den. jeg menr forsat at flere av argumentene for at det er bilt slik det er er sirkulære Lenke til kommentar
K N Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Slik jeg har forstått det skal ikke mopeder gå kjappere enn 45km/t p.g.a EU regler osv, som norge velger å følge. Eldre mopeder går ofte i 50 ++, og statens vegvesen tar ikke de mopedene. Jeg ble stoppet, og da gikk mopeden min i 65-70, eneste jeg hadde gjort var å porte sylinderen slik at jeg fikk bedre toppfart + aks. Vegvesenet syns den kanskje gikk litt fortere enn vanlig, men siden det ofte er slik at de eldre mopedene går fortere enn de som blir laget i dag så velger de ikke å sende denne på visning. 45km/t er trafikkfarlig, og mopedistene har da ålreit med opplæring når de lærer å ta dette førerkortet. Eneste jeg var misfornøyd med var at jeg selv måtte finne ut om det var vikepliktveg eller forkjørsveg (sier litt om skolen jeg tok det på). Hadde mopedene gått i bare 60-70km/t hadde dette vært mye bedre, og de kunne da kanskje hatt litt flere kjøretimer pr elev på skolen. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 og mopedistene har da ålreit med opplæring når de lærer å ta dette førerkortet. Eneste jeg var misfornøyd med var at jeg selv måtte finne ut om det var vikepliktveg eller forkjørsveg (sier litt om skolen jeg tok det på). Er ikke dette ganske motstridene til hverandre? Å ikke lære om vikeplikt er jo ikke hva jeg vil kalle "ålreit opplæring". AtW Lenke til kommentar
K N Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 og mopedistene har da ålreit med opplæring når de lærer å ta dette førerkortet. Eneste jeg var misfornøyd med var at jeg selv måtte finne ut om det var vikepliktveg eller forkjørsveg (sier litt om skolen jeg tok det på). Er ikke dette ganske motstridene til hverandre? Å ikke lære om vikeplikt er jo ikke hva jeg vil kalle "ålreit opplæring". AtW Greit, var ikke helt "ålreit opplæring", men det kommer som sagt veldig an på hvor du tar kurset. Det er flere som har vært veldig misfornøyde med opplæringen de fikk der jeg tok mitt moped sertifikat. Men at man skal lære seg å stoppe hurtig på grus, ha langkjøring osv er da vel ikke dårlig opplæring til å kunne kjøre i i 60-70km/t. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 og mopedistene har da ålreit med opplæring når de lærer å ta dette førerkortet. Eneste jeg var misfornøyd med var at jeg selv måtte finne ut om det var vikepliktveg eller forkjørsveg (sier litt om skolen jeg tok det på). Er ikke dette ganske motstridene til hverandre? Å ikke lære om vikeplikt er jo ikke hva jeg vil kalle "ålreit opplæring". AtW Greit, var ikke helt "ålreit opplæring", men det kommer som sagt veldig an på hvor du tar kurset. Det er flere som har vært veldig misfornøyde med opplæringen de fikk der jeg tok mitt moped sertifikat. Men at man skal lære seg å stoppe hurtig på grus, ha langkjøring osv er da vel ikke dårlig opplæring til å kunne kjøre i i 60-70km/t. Hva lærte dere om plassering i veibanen, svingeing, kontrastryring, bremsing i sving osv? Tekniske ting føler jeg er for dårlig, men hovedproblemet er kanskje trafikkforståelse. Når jeg ser 16-åringer på moped som kjører rart er det gjerne mangelnde trafikkforståelse som skaper situasjonene. Når det er sagt er det ikke alle bilsjåfører som er helt i sitt ess der heller. AtW Lenke til kommentar
K N Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) og mopedistene har da ålreit med opplæring når de lærer å ta dette førerkortet. Eneste jeg var misfornøyd med var at jeg selv måtte finne ut om det var vikepliktveg eller forkjørsveg (sier litt om skolen jeg tok det på). Er ikke dette ganske motstridene til hverandre? Å ikke lære om vikeplikt er jo ikke hva jeg vil kalle "ålreit opplæring". AtW Greit, var ikke helt "ålreit opplæring", men det kommer som sagt veldig an på hvor du tar kurset. Det er flere som har vært veldig misfornøyde med opplæringen de fikk der jeg tok mitt moped sertifikat. Men at man skal lære seg å stoppe hurtig på grus, ha langkjøring osv er da vel ikke dårlig opplæring til å kunne kjøre i i 60-70km/t. Hva lærte dere om plassering i veibanen, svingeing, kontrastryring, bremsing i sving osv? Tekniske ting føler jeg er for dårlig, men hovedproblemet er kanskje trafikkforståelse. Når jeg ser 16-åringer på moped som kjører rart er det gjerne mangelnde trafikkforståelse som skaper situasjonene. Når det er sagt er det ikke alle bilsjåfører som er helt i sitt ess der heller. AtW Når det gjelder rundkjøring lærte vi bare det at hvis vi skal til venstre, plasserer vi oss i venstre feltet. Blinke ut av rundkjøringer, og gjerne til venstre hvis du skal dit. Veiplassering generelt er å legge seg til høyre på vegen når det kommer biler slik at de lett kan plassere, men ikke plassere deg så mye at det blir farlig for deg. Vi var på en bane hvor vi hadde kjeglekjøring, lagde en vei av kjegler med noen "busslommer" hvor man skulle blinke seg inn og ut, og passe på at man ikke ble påkjørt. Bremsing så skulle vi se hvor fort man stoppet på asvalt, og grus. Det var nesten snakk om bråstopp, og var faktisk en venn av meg som tryna fordi han låste bremsen. Dagens mopedister har absolutt mangel på trafikkforståelse. Jeg hadde nylig en mopedist som skulle kjøre forbi meg (trimmet moped). Jeg blinket at jeg skulle svinge til venstre, men han ga seg ikke, så jeg måtte tute så jeg fikk svingt uten å kjøre på han. Det er status å kjøre forbi biler for noen, og de er dårlig på å se hvor bilene skal (som f.eks der hvor han lå siden av meg i flere sekunder uten å komme seg forbi, men hvor jeg etterhvert skulle svinge). Jeg er ikke interessert i å sleppe opp gassen når det er en slette, syns det bare er artig at han ikke klarte å komme seg forbi. Luftmotstand er no' dritt Endret 19. juni 2011 av Floff Lenke til kommentar
baguett Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Da jeg tok mopedlappen som 16 åring hadde jeg i begynnelsen ikke peiling på trafikkreglene (huska ingenting fra trafikalt grunnkurs) Men vi kjørte jo i 2 dager fra 10-14 så jeg lærte fort. Vil ikke si at mopedister har for dårlig kunnskap og kjøreevne til å kjøre i kun 45 km/t, og man må heller ikke glemme at veeeeldig mange av mopedistene som klarer å krasje i trafikken osv. er ungdommer som ikke har lappen, eller ungdommer som har drukket alkohol. Jeg er 17 år nå, og skulle jeg sette en toppfart hvor jeg har kontroll på i tettbygde strøk, så må det være en plass imellom 60-65 km/t. På landeveien ser jeg ikke problemet med at en moped kan ligge i f.eks. 70 km/t hvis det er god sikt og bra føre. Endret 19. juni 2011 av baguett Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Jeg er 17 år nå, og skulle jeg sette en toppfart hvor jeg har kontroll på i tettbygde strøk, så må det være en plass imellom 60-65 km/t. Det der sier vel egentlig sitt uten at videre kommentarer er nødvendig. Endret 20. juni 2011 av Vizla 1 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg er 17 år nå, og skulle jeg sette en toppfart hvor jeg har kontroll på i tettbygde strøk, så må det være en plass imellom 60-65 km/t. Det der sier vel egentlig sitt uten at videre kommentarer er nødvendig. Ta det med ro, jeg hadde nok klart å kjøre igjennom et tettbygd strøk i 90 km/t 100 ganger på rad uten å krasje, men ved 60-65km/t mente jeg at man hadde full kontroll.. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Mopeder har lov til å kjøre i 55. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Det som jeg stusser litt på er: Øvelseskjøring får man lov til med 0 opplæring. Meg selv kjørte rett ut på riksveg 7 og lå i 80 første gang jeg kjørte bil. Her satt jeg altså i en maskin som veier 2.1 tonn. Menmen, jeg har kjørt moped trimmet helt siden jeg fikk den, og angrer ikke et sekund. Ligger i 50 når jeg skal, og drar opp til 80 når jeg er på riksveg. Ligge i 50 på en riksveg synes jeg selv er ubehagelig, og ville nok foretrekt å kjøre småveier utenom om jeg ikke hadde trimmet. Derimot er min moped brukt til å kjøre 5 mil med 2 ganger i uka, så det er uaktuelt å bruke over 2 timer på det, når det kan gå på 50 minutter. Hadde reglene til UP kommet før, hadde jeg nok ikke trimmet, når det er sagt. 4200 i bot kunne jeg påkoste meg, men 6 prikker på lappen er ikke verdt det. Hold dere unna trim med dagens regler! EDIT: Mopeder har lov til å kjøre i 55. TheSoapmaker, det er feil. De har lov til å gå i 52 km/t på tralla. (Snakker av egen erfaring) Endret 20. juni 2011 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Mopeder har lov til å kjøre i 55. Nei, grensen ligger på 45km/t. Husk at speedometeret viser ca 10% mere en den faktiske hastigheten slik at du skal ha litt å gå på om du holder nåla akkurat på fartsgrensen. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Mopeder har lov til å kjøre i 55. TheSoapmaker, det er feil. De har lov til å gå i 52 km/t på tralla. (Snakker av egen erfaring) 52, 55.. Samesame! haha Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Ta det med ro, jeg hadde nok klart å kjøre igjennom et tettbygd strøk i 90 km/t 100 ganger på rad uten å krasje, men ved 60-65km/t mente jeg at man hadde full kontroll.. Med sånne som deg på veien klarer jeg desverre ikke ta det med ro. Kansje lære deg hva fartsgrensen i tettbebygde strøk er først? 2 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det som jeg stusser litt på er: Øvelseskjøring får man lov til med 0 opplæring. Nå om dagen får du jo trafikalt grunnkurs... Er ikke direkte kjøreopplæring, nei, men man får bedre forståelese av trafikken og sånn. Uansett - ingen som tvinger deg til å begynne rett på veien for å kjøre, det er lov å begynne på en folketom parkeringsplass eller lignende for å lære å kjenne bilen først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå