Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter går dass med nytt effektanlegg og powerfilter


Anbefalte innlegg

Idag fikk jeg pakken fra speedoptions med en Hebo smallcap powerfilter, 3 6mm dyser(70 - 75 -77) og et Stage6 Pro Replica.

Etter jeg hadde satt alle nye delene på, og jeg hadde satt i 75# dyse, så fikk jeg ikke mer enn 30km/t på flata.

 

Vet noen hva som kan være galt? En ting jeg stussa litt på, var at det ikke var noen plombering i stage6 potta, det stod i manualen at det var det i enden, den som skal gå opp i sylinderen, men det var ingen jeg klarte å se.

Men selv om det er en plombering der, så skal jeg klare å få mer enn 30 km/t?

 

 

Har sikkert skrudd i 4 timer idag, aner ikke hva som kan være galt. Regner med at det ikke kan være feil dyse heller :3

Forresten, hvis jeg starter motoren så kommer det en del luft ifra den området hvor potta er festet til sylinderen, er dette normalt? Jeg brukte eksospakning og skrudde skruene helt fast.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg :/

 

Har også prøvd å stille på den skruen som justerer hvor mye luft som skal taes inn, men det ble ikke noen forskjell...

 

 

Keeway Hurricane 50 2010 btw

 

 

 

 

EDIT: Det gamle anlegget hadde en gummislange ("sugerør") som gikk fra potta og til en "luftboks", den fjerna jeg og jeg tapa igjenn hullet på "luftboksen" hvis det skulle ha noen som helst betydning!

 

 

 

 

 

 

 

Copy/Paste fra mopedportalen, siden jeg ikke fikk noen raske svar der :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forresten, hvis jeg starter motoren så kommer det en del luft ifra den området hvor potta er festet til sylinderen, er dette normalt? Jeg brukte eksospakning og skrudde skruene helt fast.

 

Luft? Eksos? Fri eksos er ikke akkurat noe som får opp effekten på en 2-takter.

Lenke til kommentar
Forresten, hvis jeg starter motoren så kommer det en del luft ifra den området hvor potta er festet til sylinderen, er dette normalt? Jeg brukte eksospakning og skrudde skruene helt fast.

 

Luft? Eksos? Fri eksos er ikke akkurat noe som får opp effekten på en 2-takter.

 

Faktisk ikke sikker på om det er varm luft eller eksos, men det er ikke farge på den så sikkert luft.

 

Men fant ut at det ikke kom ifra hullet hvor sylinder og potte møtes, men kom ifra selve sylinderen/motoren.

Lenke til kommentar

Posta samme tråd på et engelsk scooterforum, der sier de at jeg må skaffe meg lettere vekter og nye cluthfjør for at jeg skal få bedre fart, men det skal da ikke stemme?

 

Mange som kun har effektanlegg og alt annet stock, som får godt over 70 km/t.

Lenke til kommentar

Ikke uvanlig at man må ha mye større dyse når man bytter fra originalt luftfiltersystem til power-filter e.l. På min moped måtte jeg gå fra 115 til 165-dyse da jeg bytta til et UNI-filter.

 

Jeg har dyse opp fra 60 til 75, og det er mye i scooter"verden" :)

 

 

Ista da ejg kjørte så døde den nesten hver20 meter hvis jeg ikke stoppa og lot den gå på tomgang :3

 

 

 

Vet ingen her hva som kan være galt, eller har jeg kasta bort alle feriepengene på noe som ikke virker? :(

Lenke til kommentar

Høres enda mer ut som du har for liten dyse. 75 er jo ikke mer enn det som er originalt på en gammal DT.

 

Har du manuell choke? Går den bedre på full gass med choken på så er det ingen tvil. Da må du dyse opp.

 

Hvis du fortsetter å kjøre med for mager bensinblanding (hvis det er det som er tilfellet) kan du risikere å skjære sylinder og stempel.

 

Edit: Når du skal finne riktig dyse så starter man høyt og går nedover til man finner riktig. Nettopp fordet det er skadelig å kjøre med for liten dyse. Hoveddysa bestemmer blanding på ca. 3/4 til full gass. Speednåla bestemmer rundt 1/2 til 3/4. Blandeskruen bestemmer blandingen fra 0 gass og litt opp (til ca. 1/4).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Høres enda mer ut som du har for liten dyse. 75 er jo ikke mer enn det som er originalt på en gammal DT.

 

Har du manuell choke? Går den bedre på full gass med choken på så er det ingen tvil. Da må du dyse opp.

 

Hvis du fortsetter å kjøre med for mager bensinblanding (hvis det er det som er tilfellet) kan du risikere å skjære sylinder og stempel.

 

Edit: Når du skal finne riktig dyse så starter man høyt og går nedover til man finner riktig. Nettopp fordet det er skadelig å kjøre med for liten dyse. Hoveddysa bestemmer blanding på ca. 3/4 til full gass. Speednåla bestemmer rundt 1/2 til 3/4. Blandeskruen bestemmer blandingen fra 0 gass og litt opp (til ca. 1/4).

 

Tror jeg har automat choke, iallefall ikke noen knapp/hendel for choke.

 

 

Men hvis jeg har for liten dyse, hvordan kan det da ha seg at noen folk kan kjøre rundt med en effektpotte og resten på scooteren er stock (dysa også) og likevel få bedre ytelse?'

 

 

Tror du det vil hjelpe med lettere vekter og stivere clutchfjører? Det står mange plasser på nettet at S6 pro replica burde ha det :p

 

 

Takk for at du gidder svare

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Som sagt er jeg ikke 100% sikker, men "power filter" er et stikkord her. Hvis motoren har lettere for å trekke luft fra filteret vil den trekke mindre bensin opp fra dysa, og du må ha større dyse for å få riktig mengde bensin.

 

Ok!

 

Men da setter jeg på den største dysa jeg har (77) og ser om det blir bedre, funker ikke det setter jeg iallefall bare på originalpotta så jeg kan få bekrefta at problemet ligger i stage6 potta :)

 

 

Gjør det forresten noe om jeg tar og skrur den skruen som er ved dreneringslangen helt inn, slik at ingenting bensin renner ut?

 

problemet dit er at du ikke har fjerna plomberinga.

 

skru av anlegget og ta ut plomberinga da skal du se at du får efekt

 

Selv om jeg ikke har fjerna plomberinga, så skal ikke scooteren daue ved 20km/t.

 

Fant ikke noen plombering i enderøret heller, kan hende jeg er blind med det så helt cleant ut :s

 

 

http://www.speedoptions.no/images/large/stage6/eksosanlegg/S69119504CA_02_LRG.jpg - sånn skal det egentlig se ut i min potte, men jeg har ikke den lille ringen som er sveisa fast der i åpninga på bildet :D

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Siden du ikke har fjernet plomberinga i potta så går scooteren din dårlig få orden på det først.

 

Som sagt, det var ingen plombering i mitt anlegg, kanskje en produksjonsfeil, jeg vet ikke.

 

 

Men tenker på å bestille nye clutchfjærer samt lettere vekter.

Lenke til kommentar

Hvis anlegget er EU godkjent så er det en plombe i det. Kanskje du må kappe det i to og ta den ut for å så sveise sammen igjen.

 

Leste på nettet at Stage6 Pro Replica skulle være tydelig E-merket, men jeg fant ingen E merke, fant heller ingen godkjennings papirer som det egentlig skulle være med.

 

Lurer på om jeg har fått en eller annen prototype :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...