Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog & Showcase BMW 1-serie E81 118d M-sport 2008- Prequel


  

43 stemmer

  1. 1. Skal du følge med i denne loggen fremover?

    • Ja, selvfølgelig.
      37
    • Nei, er ikke en bil av min smak.
      3
    • Nei, jeg er ikke så ofte inne her.
      3


Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ikke helt funnet ut hvordan jeg skal løse det enda, spesielt med tanke på å flytte den nedre knapperaden med setevarme osv. Denne skal flyttes til askebegeret(det er jo egentlig bare et oppbevaringsrom, men kaller det askebeger), så jeg må kutte opp et hull med dremelen, og gjøre dette med perfeksjon siden det syntes veldig godt. Det er litt kinkig, spesielt å få de linjene som skal være helt rette, til å bli det.

 

Så er det litt dremeling inne der spilleren skal være også, men dette tror jeg at jeg skal få løst på en fornuftig måte, ved å dremle og ha en støvsuger på samtidig for å unngå støv og drit i bilen.

 

Først ut er å få ut det askebegeret, for det har jeg ikke fått til enda! :p Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay! Har nå gjort en del ekstra, men fant ut at minnebrikken ble korrupt og jeg mistet alle bildene jeg tenkte å ha med i updaten. Var heldigvis ikke så fryktelig mange, men nok til at det ble kjipt. Prøvd recovery og alt, men alt er nok borte..

 

Uansett, en liten skriftlig update til dere før jeg tar noen nye bilder og lager en update. :) :

 

Dremeling av askebeger var håpløst vanskelig. Jeg hadde faktisk ikke dremel heller, da den viste seg å være defekt. Endte opp med å bruke tapetkniv og div. slipeutstyr, men ble til slutt oppgitt og måtte bare lage et hull, for å så sparkle og lakke det igjen. Ble helt greit, og kan faktisk brukes uten å sparkle og lakke inn til videre, er ikke så lett å se glippene. Men dette er en ny bil, og alt ved den skal være perfekt.

 

Jeg har ellers hogd ut ganske mye i bilen med et multiverktøy (funket perfekt, helt genialt verktøy (en sånn sak) og fått på plass utstyret midlertidig. Var begrenset hvor lenge bilen kunne stå, så måtte kaste det litt sammen igjen.

 

Men nå er det faktisk bare litt passformsjusteringer igjen, og noen glipper som må justeres. Mulig det enda er litt trangt enkelte steder, men dette fikses.

 

Så idag har jeg faktisk fått testet ut Pioneeren litt, og den er jaggu meg råå! SYKT mye sensorer som gjør at den er ekstremt nøyaktig på GPS siden, samt at Bluetooth + iPhone + Spotify fungerte utmerket. Lyd uten kabler er fantastisk i bilen! Eneste minuset er at jeg må koble til telefonen via kabel for å lade den da.. Lyden ble også et hakk bedre følte jeg, og det gjenstår å utføre en EQ kalibrering med mikk osv for å måle frekvensresponsen i bilen, og korrigere etter det. Blir spennende!

 

Neste på tapetet ang anlegg er å få oppgradert subbene litt. Har jo to subber originalt under setene, så disse er det bare å switche ut med Earthquake 8" SWS subber. (samme som jeg hadde i Celicaen) Det blir nok smukkt!

 

 

Så, nå skal jeg ut og ta noen bilder av hvordan det ser ut nå, så kommer det en update i kveld om dere er ekstra snille barn! :)

 

Kommenter litt imens da! :yes:

Lenke til kommentar

Montering av Pioneer F30BT

 

IMG_0003.jpg

 

Som nevnt i forrige post, så mistet jeg bildene fra "herjinga" for å få utstyret til å passe. BMW 1-serie er ikke kompitabel med 2-DIN uten videre, så man må "justere" litt for å få det til å passe. Jeg gjorde dette, men innenfor rimelighetens grenser, og det er fullt mulig å sette alt tilbake slik at man får montert den gamle spilleren osv.

 

Uansett, så gjenstår det bittelitt fitment-justeringer, og å få på plass "askebegeret" med knappene. Dette vil det komme bilder av senere.

 

Vel, her har dere bildene. Janus-Design plata ser veldig bra ut, og er i bra kvalitet. OEM kvalitet faktisk, så dette er ikke noe tull.

 

 

IMG_0002.jpg

 

 

IMG_0004.jpg

 

 

Her ligger knappene og "slenger" inntil jeg får montert askebegeret fullstendig. Er litt fikling med å få dette på plass, for hele midtkonsollen må ut.

IMG_0005.jpg

 

 

Det ble jo ikke så værst, eller hva?

 

 

Takk for at du tok din tid! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempeglad for at du gikk for en Pioneer og ikke Clarion, jeg gjorde den "generaltabben" og installerte en Clarion NC-501E (2din) i bilen til mora mi, og kan skrive under på at det ikke var verdt de 1000kr jeg sparte kontra Pioneer. Random låsing når en stopper motoren og en radio-del som mildt sagt er mindre begavet. og ikke minst at den blender deg når det er mørkt... *RANT OFF*

 

Anyways.. Pioneer F30BT er en knallgod hovedenhet, og jeg tror ikke du blir å angre på det for å si det sånn. Panelet må jeg også si var veldig bra. Skal følge med her fremover. :)

Lenke til kommentar

Takk for gode ord! Var innom utrolig mange hovedenheter før jeg til slutt endte på Pioneer, og er veldig glad for at jeg endte der og! Alpine var den nest høyeste kandidaten, men grunnet litt slapt GUI og modulbasert (koster jo plutselig ganske mye penger med det man vil ha) så ble det ikke til det. Alpine er dog drøye på elektronikken sin, og har masse kjekke saker. (Som f.eks kameraer over hele bilen, slik som BMW har i enkelte modeller)

 

Plastverktøyet kjøpte jeg på Ebay! Husker ikke helt hvor jeg fant det, men om du søker på panel tools car i Ebay så finner du det tenker jeg. :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Kan ta noen bedre bilder jeg vett! Nå har jeg tilpasset og justert enda litt til, så nå skal det være ganske bra fitment på plata.

 

Pioneeren fikk jeg ganske billig, ca 10-11k, dvs rundt 2k under veil pris. Men det er ganske dyrt til å være en sånn sak... Men men! Sony sin så jo bra ut, men syntes GUIet er litt kjedelig? Navibiten på Pioneer har blitt veldig bra den, så anbefaler deg å titte innom de ihvertfall, og sjekke ut litt videoer av de. Pioneer har jo den 930BT, som er ganske bra og ny modell.

Lenke til kommentar

Joda, enig i at Tomtom bør være overlegen når de driver med GPS navigasjon som hovedemne, men har en Tomtom selv (dog en eldre modell), men Pioneeren er mye bedre og mye mer presis. Hvorfor er den mer presis?

 

- Gyro

- Speedometer-signal kan integreres inn

- Kalibrasjon over lengre tid

 

Gyroen er helt genial. Jeg ser at den veit når jeg svinger, hvor mye jeg svinger, hvilken vei jeg svinger, når jeg bremser/gasser og hvor mye. Helt rått. Som om ikke det var nok, så merker den også om jeg er i en oppoverbakke, eller nedoverbakke.

 

Speedometersignalet gjør at den kan bli enda mer presis i tuneller og lignende.

 

Kalibreringen, som jeg enda er oppi. Er nok et par hundre mil før den er ferdig kalibrert. Men denne syr sammen alle sensorene inkludert selve GPS sensoren, til å lage en algortime som gjør at navigeringen er skrekkelig nøyaktig. Det er herlig!

 

Aner ikke om den Sonyen har det, men Pioneeren har ihvertfall det og det funker veldig bra. Har ikke noe jeg savner. Det måtte vært realtime oversikt hvor jeg skulle kjøre med ekte bilder osv, samt HUD i frontruta som pekte på hvor jeg skal.. :love:

Lenke til kommentar

Hei, kjekken - ingen mulighet for bilder i litt bedre lys så vi ser ordentlig da? :)

 

Hva kosta Pioneer´n forøvrig? Er ikke det litt over 10K? Har lyst på 2DIN selv... Men spørs nok om det blir på en stund... Hadde veldig lyst på Sony XNV-770BT spesiellt pga TOMTOM.

 

Har den selv og er ikke fornøyd.

Et stikkord er at den er treg på absolutt alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...