Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog & Showcase BMW 1-serie E81 118d M-sport 2008- Prequel


  

43 stemmer

  1. 1. Skal du følge med i denne loggen fremover?

    • Ja, selvfølgelig.
      37
    • Nei, er ikke en bil av min smak.
      3
    • Nei, jeg er ikke så ofte inne her.
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for kommentarer folkens! :)

 

Pærene kostet 700kr ca hos Dybvik Trading. Er jo noen kroner for noen stakkars pærer, men antar at disse kommer til å leve så lenge bilen lever. Er jo vanvittig levetid og ikke minst holdbarhet på LED. :)

 

Men ja, de lyser litt svakt i de ytterste ringene. Det var jo ikke dèt jeg ønsket, så leverandør leter etter en løsning for meg. Jeg skal ha samme look som de nyeste BMW-ene:

 

2011_bmw_3_series_coupe_convertible_images_main.jpg

 

2011-BMW-3-Series-Coupe-450x321.jpg

 

Det ser ihvertfall steike tøft ut! Det blir nok en løsning på dette etterhvert!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Allright, noen dager siden siste post her nå! Tenkte å oppdatere litt.

 

Var akkurat ute og trillet litt med BMW-en, for å sjekke om den går! :whistle: Og ja, den går. Diesel er overraskende på denne! FULL rulle fra 1rpm og oppover, til den når ca 4,7rpm. Den sperrer på ca 5,2rpm, men mellom 4,7 og 5,2 skjer det veldig lite. Det er vel sånn diesel fungerer. Den er råsterk bare på clutchen uten noe gass også, noe som er digg. Drar seg avgårde uten problemer!

 

Sitter diggbart tight i svingene også, og når man blåser opp sidestøttene i sportsetene sitter man klemt ganske så godt fast! Utrolig bra kjøreglede i disse bilene... Kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd der.

 

Så var det ting da, ting som skal gjøres på bilen. Jeg driver på med å finne ut åssen jeg får oppgradert/ettermontert Navi Pro på denne, og ettersom dette blir en ganske stor operasjon (dashbordet må byttes for å få plass til ting osv), koster det en god del også. (20k ca)

 

Det blir spennende å se hva tiden bringer på denne fronten!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vask og rens av felger

Drittjobb deluxe............

 

IMG_1584.jpg

 

Vel, da sitter vi her igjen. Atter en update tyter frem fra mitt erme. Og det var jaggu på tide, for nå er det en stund siden her.

 

Denne gangen handler det om vask og rens av felgene. Disse var temmelig tilsmurt med bremsestøv og tjafs, og jeg må virkelig understreke hvor vanskelig det er å fjerne bremsestøv til tider. Her har dere hvordan jeg valgte å løse det i denne omgang.

 

 

PS: Bildeteksten kommer nå før bildene.

Det har vært en trist sesong med masse, masse, masse, masse regn. Jeg har ikke fått vasket på lenge, så abstinensene dukket opp mot slutten. Endelig, idag, var det 25grader og blå himmel. Her har dere hvordan felg+dekk ser ut.

IMG_1541.jpg

 

 

En deilig(not) grånyanse som er en god blanding støv, asfalt og drit på dekksidene. Yummy!

IMG_1542.jpg

 

 

MASSE bremsestøv som har "rent" nedover, og igjen festet seg. Vakkert.

IMG_1543.jpg

 

 

Igjen. Dette er altså, felgene etter vanlig vask.

IMG_1544.jpg

 

 

Inne ved hjulboltene var det reneste slektstevnet.

IMG_1545.jpg

 

 

 

IMG_1546.jpg

 

 

Siden jeg er en mann med store handlinger, gjør vi dette ordentlig. En gang for alle. Bilen jekkes opp.

IMG_1549.jpg

 

 

Hjulboltene løsnes.

IMG_1550.jpg

 

 

Et problem dukket opp. Selv om hjulboltene var tatt ut av sitte hule hjem, satt dekkene bom fast. "Reodor Felgen" ånden dukker opp, og dette er resultatet. "Hva skjer her?" spør dere.

IMG_1551.jpg

 

 

 

IMG_1552.jpg

"Jeg bruker slegga" - svarer jeg.

 

(så sikkert bra ut når jeg stod og hogde med ei slegge mot en såppas ny bil)

 

 

Hjula datt omsider av, og felgrensfavoritten, P21S ble påført i rike mengder.

IMG_1553.jpg

 

 

Hanskene på, og frem med verktøyet. Kjemikaliene må gnis inn manuelt her.

IMG_1554.jpg

 

 

Gammelt lim som tidligere har holdt fast felg-lodd skrapes av med "custom" plastikkverktøy.

IMG_1555.jpg

 

 

Begynner å skje noe her nå.

IMG_1556.jpg

 

 

Bremsestøvene emigrerer.

IMG_1557.jpg

 

 

Flott syn!

IMG_1558.jpg

 

 

Etter vask og ekstra dull, tas hjula med inn til trygge omgivelser. Her skal det clayes!

IMG_1559.jpg

 

 

Rennemerkene som omtalt tidligere, satt noe j***ig, så måtte claye til seier.

IMG_1560.jpg

 

 

Her har vi en utvalgt en. Se på merket som går diagonalt over felgeika.

IMG_1561.jpg

 

 

Gnikke-gnikke-gnikke

IMG_1562.jpg

 

 

...gnikke-gnikke

IMG_1563.jpg

 

 

Tada! Gone. Forever.

IMG_1564.jpg

 

 

Limrester satt ekstra godt fast. Jeg vurderte aceton, men etter noen ekstra runder på tannhjulet i huet, så brukte jeg ikke det. Her er det kondensfjerner på papir.

IMG_1565.jpg

 

 

Mye av limrestene borte.

IMG_1567.jpg

 

 

Etter et par runder med clay og kondensfjerner ble det tilnærmet borte.

IMG_1568.jpg

 

 

Så skal vi hånd-korrigere! Scholl S30+ på gul random pad. Ikke så effektivt kanskje, men klargjør nå lakken for voks.

IMG_1569.jpg

 

 

Gni som vinden!

IMG_1570.jpg

 

 

Buffe av.

IMG_1571.jpg

 

 

Hey beautiful. Felgvoks! Med denne skal bremsestøvet slite for å sette seg fast.

IMG_1572.jpg

 

 

Beklager blurry bilde, men er ikke rart med den flotte duften Swissvax-vokser har.

IMG_1574.jpg

 

 

Påføre for hånd. Viktig å nå alle kriker og kroker, og da er hendene et flott verktøy.

IMG_1575.jpg

 

 

Så var det dekksidene. De så blasse og kjipe ut etter vask. For å få litt fart i dem igjen, påfører vi dekkfornyer. Denne er utrolig drøy, men varer ikke så kjempelenge (1uke ca).

IMG_1576.jpg

 

 

Påføre med egnet pad.

IMG_1578.jpg

 

 

Dere ser vel forskjellen?

IMG_1579.jpg

 

 

Hele dekket er tatt.

IMG_1580.jpg

 

 

Nais!

IMG_1581.jpg

 

 

Så var det bare å buffe av voksen igjen etter ~10 min.

IMG_1584.jpg

 

 

Så setter man på hjulet igjen! Gjorde selvsagt samme operasjon på alle hjulene.

IMG_1582.jpg

 

 

Det var det! Takk for titten! :) En showcase update kommer snart, må bare behandle råbildene først.

 

 

 

 

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Showcase: Bellanor

 

 

Bellanor-073011-01.jpg

 

Jeg har nå utarbeidet en showcase fra dagens fotosesjon. Dette er landlige omgivelser, kontraster og sommerlige følelser. Har også bestemt meg for å gi hver showcase et kodenavn, for enklere organisering.

 

Showcasebilder ligger i 3. post på forsida: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1352369&view=findpost&p=17918650 Her ligger da alle showcasene jeg kommer til å ta fremover.

 

Spesielt utvalgte bilder:

 

Bellanor-073011-01.jpg

Bellanor-073011-08.jpg

Bellanor-073011-12.jpg

Bellanor-073011-14.jpg

Bellanor-073011-17.jpg

Bellanor-073011-20.jpg

Bellanor-073011-26.jpg

Bellanor-073011-30.jpg

Bellanor-073011-35.jpg

Bellanor-073011-39.jpg

IMG_1632.jpg

IMG_1644.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat oppdaget et nytt funn, og det er en ramme og brakett som gjør 2DIN ettermarkeds mulig i min bil:

 

e8x-4-700.jpg

 

auto+manual-700.jpg

 

e9x-ashtray-700.jpg

 

e8x-5-700.jpg

 

Det som er utrolig kjekt her, er at det følger med ombyggingssett så du får smokka ekstraknappene nedi "askebegeret".

 

 

Hva syntes dere? Kan dette bli fett med en Pioneer spiller i?

 

Ombygging til original navi ser ut til å bli litt i det dyreste laget for meg nå, hvor vi havner på ca 30k. I tillegg må dashen byttes osv osv, så det er en rimelig heftige operasjon.

Lenke til kommentar

Heiog

Har lurket rundt i denne worklogen og den du har for Celicaen.

Er imponert over hva du har fått til og hva du får til!

 

Er litt usikker på om jeg liker de store flatene på siden av spilleren. Har du slått fra deg kvasi-OEM fra Kina?

Slik som:

http://www.dhgate.com/6-2-quot-car-player-for-e90-e91-e92-e93-e81/p-ff80808130ff169601310e568f922e86.html

Hvis du bruker noe sånt i kombinasjon med varmesete knappene "kitet" du har funnet vil det se mer orginalt ut, men er usikker på lydkvaliteten.

Eksempelet var noe jeg fant i farten, det er sikkert flere typer med forskjelig design.

Lenke til kommentar

Nå heller det ganske mye for å kjøre ettermarkeds ja. Sjekker ut 2dins spillere nå, noe som vil se ganske fett ut om jeg finner en med mest mulig skjerm, og minst mulig rakkel og dritt. Da blir det cleant og fint, til en god pris. Dog ikke originalt, men det blir litt drøyt å legge 30 laken på bordet for det!

 

Så på den Kinavaren, men jeg er litt skeptisk til slike ting. Akkurat den jeg fant på linken (bildet) var til en E46, så var litt vanskelig å se hvordan den kunne se ut.

 

Når det kommer til ledig space rundt skjermen, så ja. Det syntes jeg og. Men det er vel ingen skjermer som er større tror jeg, så det må nesten bli sånn... Jeg veit ikke om dere veit om noen lure triks her, eller alternativer?

Lenke til kommentar

Hvis du monterer det der i bilen tror jeg BMW kommer og tar bilen fra deg. Ser alt for dealextreme-aktig ut.

 

Men slik er det dessverre med infotainment. Skal du ha funksjonalitet, må du ødelegge utseende.

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

Syntes nå det panelet var ganske close originalt som man finner jeg da. Men seff, smaken er som baken. Jeg vil jo helst ha original navi pro, men når det koster 30k++, må jeg se an andre alternativer.. Kompromisser må taes, men det ser da vel ikke dealextreme ut? :p

Lenke til kommentar

Ja, med mindre du går for den jeg posta på førsiden + askebeger-knappene, så GO FOR IT. Fordelen med å ikke gjøre det er at du får velge spiller og dens funksjoner. Det går litt på bekostning av originalutseende på bilen men so what. Om mulig så skaff en med ramme uten tekst/logo eller fjern det selv.

 

Så faktisk ikke photoshoot`n før nå. Knall! :) Likte spesielt 4-7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...