des65 Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg trenger virkelig hjelp. For over ett år siden flyttet jeg ut av ei leid leilighet, bodde der i ca 1 år. Jeg fikk forståelse av at strøm var inkl i husleien, betalte 8000,- i mnd. I kontrakten står det ingenting om det er inkl eller ekskl. strøm. Kun at husleien er på 8000,-. Jeg fikk aldri noen strømregning heller, som jo da passet med det jeg mener ble avtalt. Nå over ett år etter får jeg strømregning på over 11000,-! Hvilke rettigheter har jeg, strømmen står jo ikke oppført i kontrakten. På forhånd takk for hjelp! Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Strømmen kommer da ikke bare en gang i året og de kan ikke begynne å kreve dette i etterkant. (men jeg er ikke en jurist altså) Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Hvem fikk du regning fra? Utleier eller strømleverandør? Er regningen basert på avlesing av måler for leiligheten? Lenke til kommentar
des65 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Hvem fikk du regning fra? Utleier eller strømleverandør? Er regningen basert på avlesing av måler for leiligheten? Jeg fikk regning fra utleier. Måleren vet jeg ble lest av da jeg flyttet inn og da jeg flyttet ut av utleier. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Skal vi se, sa den blinde til den døve.. § 2-4. Manglende opplysninger om husrommet Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen. § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. Legg merke til ordlyden: er det avtalt.. § 2-6. Forundersøkelse m.v. Det som leieren kjente eller måtte kjenne til ved avtaleinngåelsen, kan ikke gjøres gjeldende som mangel. Har leieren før avtaleinngåelsen undersøkt husrommet eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme utleierens oppfordring om å undersøke det, kan leieren ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde ha vært oppdaget ved undersøkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom utleieren har handlet grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro. Bestemmelsene i første og annet ledd gjør ingen innskrenking i § 2-4 om manglende opplysninger om husrommet . Vel, et av de mest brukte standartspørsmål er: er strømmen med eller ikke i leieprisen? Dog, etter min mening, har utleieren plikt til å opplyse om strømmen er med eller ikke. Mer info her: http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html Lenke til kommentar
des65 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Skal vi se, sa den blinde til den døve.. § 2-4. Manglende opplysninger om husrommet Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen. § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. Legg merke til ordlyden: er det avtalt.. § 2-6. Forundersøkelse m.v. Det som leieren kjente eller måtte kjenne til ved avtaleinngåelsen, kan ikke gjøres gjeldende som mangel. Har leieren før avtaleinngåelsen undersøkt husrommet eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme utleierens oppfordring om å undersøke det, kan leieren ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde ha vært oppdaget ved undersøkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom utleieren har handlet grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro. Bestemmelsene i første og annet ledd gjør ingen innskrenking i § 2-4 om manglende opplysninger om husrommet . Vel, et av de mest brukte standartspørsmål er: er strømmen med eller ikke i leieprisen? Dog, etter min mening, har utleieren plikt til å opplyse om strømmen er med eller ikke. Mer info her: http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html Takk skal du ha! Antagelig kommer dette til å bli en sak om hvem som har rett. Jeg mener at det ble sagt muntlig at strømmen var inkl, og utleier mener vi avtalte at det ikke var det. Så det blir nok ord mot ord, og siden det ikke står nevnt i kontrakten (jeg tenkte vel ikke på det) så vet jeg liksom ikke hvor jeg står. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Takk skal du ha! Antagelig kommer dette til å bli en sak om hvem som har rett. Jeg mener at det ble sagt muntlig at strømmen var inkl, og utleier mener vi avtalte at det ikke var det. Så det blir nok ord mot ord, og siden det ikke står nevnt i kontrakten (jeg tenkte vel ikke på det) så vet jeg liksom ikke hvor jeg står. Jeg er ikke jurist, men jeg hadde en tvist med en tidligere utleier, og siden vi HADDE en skriftlig kontrakt som definerte leieforholdet så ville muntlig adendum, (som det står i dommen), ikke ansees som bindende. Jeg vil anta at du står meget sterkt, og siden strøm er en betydelig utgift er det jo logisk at ville utleier ha strøm, så hadde han/hun skrevet det. Hvis det ikke står noe om noen andre utgifter i kontrakten kan ikke huseier finne på ting i ettertid, i tillegg er det å dumpe et års strøm i en regning, en litt tvilsom business-metode. Ta kontakt med "leietakerenes landsforbund" de hjelper deg med juridisk råd fra deres advokat(er), hvertfall hvis du melder deg inn;). -frank Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Og ikke minst, hvorfor kommer dette over 1 år etterpå? Hadde utleier glemt at strømmen skulle være inkludert, for så å komme på det nå? Da er det jo mye mer sannsynlig at strømmen ikke var inkludert i det hele tatt. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Her har du fått mange gode innspill alt. Legg også merke til husleieloven §3-1, som sier at hovedregelen er at leien skal være et bestemt beløp, men at det kan avtales at man i tillegg skal betale for strøm, vann og avløp. § 3-1. Leien Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk. [...] Jeg hadde derfor skriftlig avvist regningen, iht husleieloven § 3-1 og det faktum at det i leiekontrakten ikke er avtalt betaling av strøm. I en slik avvisningen er det fornuftig å påpeke at regningen dermed er omtvistet, og at fordringen derfor ikke kan sendes til inkasso. (Hvis huseier likevel sender saken til inkasso gir du samme beskjed til inkassoselskapet, som da må stille saken i bero.) Hvis huseier ikke frafaller kravet, fortsetter du å avvise kravet, og ber han sende inn en forliksklage. Endret 19. juni 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
des65 Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Tusen takk for alle innspill, jeg skal sette meg å skrive en skikkelig klage på denne nå. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Ikke klag på kravet, bare avvis det og henvis til avtalen dere i mellom og at evt uenighet burde vært tatt opp ved utflytting, ikke 1 år etterpå. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Tusen takk for alle innspill, jeg skal sette meg å skrive en skikkelig klage på denne nå. Husk å hold oss oppdaterte på hva som skjer videre!! -frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå