Ron Burgundy Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Heisann! Hybelen min på Hamar har ikke internett tilgang. Det skal skaffes, men usikker på om man får en grei løsning med mobilt bredbånd kontra "vanlig adsl". Tenker på en pris på ca 300-350/mnd, hvor mye dårligere er mobilt bredbånd? Bruksområde: Studering (artikler osv), facebook, veldig lite, noe torrent, litt webtv. Spilling blir vel utelukket med mobilt tenker jeg.... De fleste mobile abbonement har vel en max grense, som jo kan bli et problem. Men hvordan er hastighetsforskjellene, er de enorme? ADSL er vel kanskje uansett best mtp at jeg har stasjonær, netbook og mobil. Trenger jo ikke å brukes til samme tid, men dog. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Spillingen trenger ikke å utelukkes. Torrents derimot ... Hastighet kommer helt ann på akkurat hvor du sitter og bruker forbindelsen (hvor mange som gjør det samme i nærheten, signalstyrke etc). Å få hastigheter rundt 3mbit/s som er den annonserte hastigheten for 3g i norge er vel for mye å håpe på Endret 18. juni 2011 av Ayb Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Skjønner. Men spilling trenger ikke å utelukkes altså? Man bruker vel mye data, jeg tenker mot for torrents f.eks, er spilling mye mindre? Gjelder evt å finne et gunstig abbonement med mye inkludert.. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 WoW f.eks. bruker nok under 10KB/s som regel, så det bør klare seg fint på en slik linje. På en time vil du da ha brukt ca 30MB av kvoten. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Okei. Over nett er det evt bf:bc2 som er aktuelt Men takk for grundig resonnement Lenke til kommentar
Newman Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg har mobilt brebånd fra Netcom, og midt i Trondheim sentrum får jeg ca 1,5mbit... Med ei maxgrense på 6gb går jeg tom etter noen få dager hvis jeg bruker nettet på samme måte som fibernettet hjemme. Spilling går greit så lenge du ikke er avhengig av bra ping. Torrents, webcam og videostreaming kan du bare glemme. I løpet av ei surfeøkt på et par tre timer uten videostreaming har jeg brukt opp ca 80mb. Skal du ha mer gb koster det ca 100 kr pr gb... Jeg ville aldri kun brukt mobilt brebånd. Det er noe som er kjekt å ha på jobb, turer og ellers når du ikke har mulighet til å koble deg til et normalt nett. Det er faktisk litt dyrere med adsl, men da får du raskere nett, ingen maxgrense på bruk og ei relativt stabil linje. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Hastighet er ofte god på mobil bredbånd, det er verre med responstiden, noe som gjør det rimelig dårlig til spill med mindre du har godt signal. Vet ikke om noen abonnement som ikke har begresning, selv dem med "Fri Bruk" har begrensning, da er man nesten oppe på samme prisgrense som vanlig adsl. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hastighet er ofte god på mobil bredbånd, det er verre med responstiden, noe som gjør det rimelig dårlig til spill med mindre du har godt signal. Vet ikke om noen abonnement som ikke har begresning, selv dem med "Fri Bruk" har begrensning, da er man nesten oppe på samme prisgrense som vanlig adsl. Skal man ha god responstid på mobilt bredbånd så må man ha LTE, om man bor i Trondheim, Oslo, Bergen eller Stavanger så kan man få det: https://netcom.no/dekning/netcom-4g Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Heisann! Hybelen min på Hamar har ikke internett tilgang. Det skal skaffes, men usikker på om man får en grei løsning med mobilt bredbånd kontra "vanlig adsl". Tenker på en pris på ca 300-350/mnd, hvor mye dårligere er mobilt bredbånd? Bruksområde: Studering (artikler osv), facebook, veldig lite, noe torrent, litt webtv. Spilling blir vel utelukket med mobilt tenker jeg.... De fleste mobile abbonement har vel en max grense, som jo kan bli et problem. Men hvordan er hastighetsforskjellene, er de enorme? ADSL er vel kanskje uansett best mtp at jeg har stasjonær, netbook og mobil. Trenger jo ikke å brukes til samme tid, men dog. Mobilt brebånd er ikke en erstatning for en "skikkelig" linje, f.eks. via ADSL. Det er en praktisk "nødløsning" for når du ikke er hjemme. Det sagt så er mobilt bredbånd veldig avhengig av signalstyrken der du er i øyebikket du bruker det. Hvis du befinner deg under ideelle signalforhold så er mobilt bredbånd egentlig helt greit nok. Responstiden vil være dårlig til reaksjonsbaserte skytespill, men ellers grei nok til det meste annet. Hastigheten vil være "ok" typisk et sted mellom 2-4Mbit litt avhengig av hvilken leverandør og teknologi som brukes - men det er selvfølgleig rimelig langt unna det du som regel kan få via ADSL eller andre tradisjonelle linjer. Jeg vil totalt sett si at det er "godt nok" til alt utenom "twitch" spilling på nett. HD video streamet kan være litt i grenseland, men litt lavere kvalitetsvalg fungerer normalt fint. Hvis du derimot har et dårlig signal å jobbe med så kan du mer eller mindre glemme å få gjort noe som helst annet enn enkel webbrowsing - og det gjerne med mye frustrasjon pga. frekvende dropouts og ekstremt lav hastighet. Det jeg ville kanskje annbefalt om du verdsetter mobiliteten høyt er å rett og slett prøve det. Du vil da ha 14 dager å teste om det fungerer godt nok i praksis til at du har det videre. Hvis du ikke synes det fungerer godt nok så bruker du angreretten - enkelt og greit - og det eneste det koster deg er ca 79kr i returfrakten. Da får du plenty med mulighet til å teste signalet både hjemme og utenfor huset der du ofte oppholder deg og se om dette dekker dine behov på en grei måte. En ting du må være vel obs. på anngående mobilt bredbånd er dog at de fleste abbonementene opererer med kvoter på dataoverføringen. Hvis du er en flittig internettbruker (og spesiellt om du laster ned en del eller ser mye på youtube) så forsvinner den kvoten veldig fort ned i dragsuget. Dette er viktig å ta hennsyn til så du ikke føler deg lurt senere når du plutselig risikerer å bli sittende igjen med siste uken i måneden på IDSN hastighet pga. du gikk over kvoten eller må betale blodpris på trafikkmengden som går over grensen. Det finnes noen ubegrensede abbonement, men de er skjeldent særlig billig. -Stigma Endret 19. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Reflektert innlegg, jeg tror nok det bikker mot vanlig fastlinje ja. Man har jo internett på skolen også, og mellom der trenger jeg egentlig ikke internett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå