gmorten Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Hei, jeg hadde tenkt å sette opp en skjerm på jobb, der vi kunne ha egenreklame og vise informasjon og andre ting. Både bilder, filmer o.l Hva finnes det som man kan bruke uten at det koster for mye. Enkleste er det beste? Geir-M Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Hei, jeg hadde tenkt å sette opp en skjerm på jobb, der vi kunne ha egenreklame og vise informasjon og andre ting. Både bilder, filmer o.l Hva finnes det som man kan bruke uten at det koster for mye. Enkleste er det beste? Geir-M Holder selv på med å lage til noe slikt, og har spurt både proffe og amatører. Det jeg sitter igjen med: Ikke bruk vanlig flatskjerm, skjerm som er beregnet for TV. De vil ikke tåle bruken. Samsung har noen fine skjermer beregnet for formålet. De tåler bruken, og har diverse skjermsparingsfunksjoner og andre funksjoner du fort vi lfinne ut at er veldig kjekt, som du ikke finner på TV-er. Dernest må du ha en liten PC, evt skjerm med innebygget PC. Sist jeg sjekket kostet en Samsungskjerm 52" med innebygget liten PC rundt 27.000,-. Så må du ha programvare. Kommersiell programvare koster lik mye som en ny bil, det er helt latterlig. Ikke er de så forbasket fjonge heller. Det som kan virke som det beste, er Xibo. Appåtil er det åpen kildekode-basert, gratis (skjønt der bør spandere på dere noen sponsekroner, for å sikre fremtidig drift av programmet), og et forum med masse dyktige folk som jobber med det samme. TV-en (om den har innebygget PC) kobles til LAN, og fjernstyres via LAN / web. Relativt enkelt å sette opp og komme igang, og funksjoner som dekker de fleste sitt behov. Dette programmet brukes også av proffene, som selger det ut til kunder, ferdig oppsatt. Uten at jeg hadde noe videre kunnskaper på forhånd ang "digital signage", fikk jeg på et par timer opp en presentasjon som faktisk så ganske bra ut. Litt dilling med å lage en skikkelig mal, og brukergrupper (om det er flere som skal kunne legge ut info), går gjerne et par-tre dager med det, så bør dere ha oppe et system som fungerer henimot knirkefritt for flere år fremover. Lykke til! PS: Her er lenke til den skjermen vi kommer til å gå for Endret 18. juni 2011 av fikse Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Vi kjører også Xibo, men jeg har modifisert nett-delen da de som la ut info hos oss var ikke helt fornøyd. Hovedsakelig; - mildt sagt irriterende at boksene lett flyttes med et uhell i designeren, derfor låst disse for andre brukere enn admin. - Backup/undo av slides - Egen mer oversiktelig side for redigering av info, da vi har endel bokser i layouten som folk blandet sammen. Grunnet begrenset budsjett bruker vi lcd skjermer, men har endrer litt i klienten så når partall timer (f.eks 02:xx:xx) skyves bildet opp 1px. Tanken er at det skal forebygge innbrenning med og få flyttet bildet. Infoskjermen.no skal vistnok også være grei samt ikke så sabla dyr (har 30dagers gratis test). Men kjøres mot deres server istedenfor lokalt, det gjorde den utelukket for vår del. Endret 19. juni 2011 av cruzader Lenke til kommentar
gmorten Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Hei, Takk for gode svar og info, må gå i tenkeboksen å finne ut den beste løsningen. Geir-M Lenke til kommentar
dico Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Gammel tråd, men den kom høyt opp når jeg google infoskjerm :-) Jeg og noen kollegaer laget nettopp en web-basert infoskjerm da vi hadde behov for en på jobb. Ettersom det fungerte ganske bra bestemte vi oss for å selge det kommersielt. Registrerte domenet infoplakat.no nettopp om det skulle være av interesse for noen. Tar gjerne mot tilbakemeldinger :-) Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 www.infoskjermen.no Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Nå har det skjedd mye mhp infoskjermer siden TS hadde sitt innlegg. Spørsmålet er om en skal benytte det til passiv informasjon eller til en løsning der en sev kan søke informasjon, etc. Det er naturligvis veldig avhengig av hva en skal bruke skjermen til. Hvis en bare skal vise noen bilder/tekst/video kan de nye smart TV løsningene benyttes. De har mulighet for nett tilkoppling gir høy bildekvalitet og er rimelige i innkjøp. Ulempen er TV lisensen som tross alt koster nesten 3000,- pr år. Et nytt alternativ er de STORE "netbrettene" (opp til 65") som jeg har sett. Dette er nok mer nettbrett for bruk på møterom med touch som erstatter projektor og whiteboard, gjør at en kan tegne/markere med en finger (berøringsskjerm) på power point, pdf, regneark, etc. vha nedlastbare app'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå