Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Ok, ser at endel fora anbefaler lengre brennvidder enn 60mm til blomster, var derfor jeg spurte om dette. Minste arbeidsavstand til noen av makroobjektivene: Nikon 60: 48mm. Tamron 60: 100mm. Nikon 85: 145mm. Nikon 105: 154mm. Minste arbeidsavstand til Nikon 60 mener nå jeg er i miste laget uansett. Derfor ville jeg ikke kjøpt Nikon 60mm AF-S micro. Endret 19. juni 2011 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 ok jeg har bestemt meg for at det skal bli sigma 105mm (den nye) http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Makro/Sigma-105mm-F28-EX-DG-OS-HSM-Macro-Niko-Makroobjektiv-for-Nikon-med-stabilisator-125306.aspx ELLER Nikon 105mm http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Makro/Nikon-105mm-F28-AF-S-IF-ED-VR-II-Micro-Norsk-utgave-110243.aspx hvilket ville dere valgt? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 hvilket ville dere valgt? Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro for Nikon Bedre og billigere Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Ok den med eller uten OS? For det er STOR prisforskjell Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Til et makroobjektiv som skal brukes til alt mulig ville jeg tungt vurdert en ~100mm. Mindre og lettere. Ville dratt og kjent på objektivene selv. Men - alle objektivene er bra. Og Bugma (Sigma 150mm) er et knakende godt objektiv. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Jo men Ingen i mitt nærmiljø har det inne i butikk. Burde jeg betaler mange tusen ekstra for det 150mm med OS Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Jeg har den uten, og er sabla godt fornøyd med det ihvertfall.. Ja - OS kan hjelpe på litt med tanke på kamerashake når du må bruke lengre lukkertider, men til makro er stativ gjerne i bruk likevel. Endret 20. juni 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Tenkte det jeg også, hva ville du sagt er dårlig med det objektivet siden du har det og har brukt det? Noe jeg burde være obs på? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Det med OS er snadder hvis du skal bruke det som et håndholdt teleobjektiv - på en 150mm tele er det kjekt med bildestabilisering. Ellers - Sigma 150/2.8 Macro OS har enda ikke blitt anmeldt av forskjellige sites, så vi vet enda ikke om det er bra eller dårlig - av den enkle grunn at det enda ikke er i handelen. Skal komme i butikkene ganske snarlig - uker eller måneder. Derfor vil prisen også være høy de første månedene det er i butikken - det kommer nok til å være etterspurt. Endret 20. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Vil det være helt umulig å bruke som fri-hånd ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Vil det være helt umulig å bruke som fri-hånd ? Nei, nei - men du bør holde deg på lukkertider på 1/200-250s eller kjappere. Og være stødig. Endret 20. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Nei, jeg tar alt av makro på frihånd selv, om du er interessert kan jeg sende deg en PM med link til makrobildene jeg har lagt ut med sigma 150 og nikon d90. Krevende ja - uten ekstern blits \ godt lys må man være ganske stødig, derfor stativ er veldig kjekt å ha, men det er ikke umulig på frihånd. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Gjerne send lunken. Har både blitz og stativ Lenke til kommentar
ChristianAa Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Har en Tokina macro 100mm F2.8 D til Nikon. Liker det veldig godt, litt treig fokus er det, bildene blir flotte. Fin til portrett, så sant du har plass til å komme på noen meters avstand. Kjøpt på Japan Photo etter at jeg leste Ken Rockwells omtale. http://www.kenrockwell.com/tokina/100mm-f28.htm. Fra omtalen: Ideal Uses: Perfect for use on FX digital, DX digital and 35mm both as a dedicated macro lens, and as a general-purpose short, fast tele for everything from sports to portraits and landscapes. Not for: Won't autofocus with the cheapest D40, D40x, D60, D3000, D3100 or D5000. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Jeg kan ikke finne en butikk som har inne 150mm sigma, noen som ser noen som har inne? Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Hei da har jeg kjøpt 150mm sigma og har prøvd det litt, det er overskyet og regn ute, tok noen bilder av vanndråper på blomster og slikt.. men ingenting ble skikkelig skarpt, når jeg stod langt ifra blir det jo som et vanelig objektiv, ser ikke helt poenget med 150mm makro hvis det ikke blir "makro" bilder når man står litt vekk, er det noe jeg ikke gjør riktig? her er noen bilder jeg tok ingen er tuklet med, bare croppet: Ville jeg få bedre/klarere bilder og bedre å jobbe med et Nikon 105mm ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Når du fokuserer så tett på som du kan fokusere, med andre ord på nærgrensen, så er det 1:1 makro. Eller "ekte" makro, om du vil. Akkurat som alle andre 1:1 makroobjektiver. Hvis du klager over at det er veldig lite dybdeskarphet og mørkere enn vanlig når du er på nærgrensen, så er det rett og slett sånn makroobjektiver fungerer. Det er sånn optikkens lover er, er jeg redd. Når du er på 1:1 nærgrensen, så skal du ha liten blender for å få noe særlig dybdeskarphet (jo tettere på du fokuserer, jo mindre dybdeskarphet, og helt tett på er det veldig liten dybdeskarphet). Og - liten blender på nærgrensen med et makroobjektiv krever mye lys - høy ISO, blits og/eller (helst filtrert) masser av sollys. Så - skal du ta "makro" - skru av autofokus, vri objektivet helt til nærgrensen og finn ut hvor fokusplanet er - hvor langt unna ting er skarpt. Skal du ha 1:1 makro, så er det kun én fokusavstand som er i fokus. Et makroobjektiv er rett og slett et objektiv som kan fokusere innmari tett på, og det er kun én avstand hvor den fokuserer helt tett på. Endret 29. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 ok men hvis jeg skal ta "makro" bilde av en veps, får jeg da et "Nærme" bilde av vepsa om jeg står 1 meter unnda? eller må jeg helt oppi den slik jeg var med disse blomstene? og ville 105mm nikon eller sigma være et bedre valg for å få skarpere bilder? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=448251 Det bildet ser da skarpt ut der du har fokus. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 ok men hvis jeg skal ta "makro" bilde av en veps, får jeg da et "Nærme" bilde av vepsa om jeg står 1 meter unnda? eller må jeg helt oppi den slik jeg var med disse blomstene? og ville 105mm nikon eller sigma være et bedre valg for å få skarpere bilder? Nei, du må nok nærmere enn 1m, det blir vel som med blomstene. Men med dette objektivet kommer du likevel lengre unna enn med andre, hvor du kanskje bare må noen cm unna. Det er fordelen med 150mm. Det er ikke så lett å "jage" insekter, jeg synes ofte det er lettere å stille seg opp et sted hvor det er mye blomster og insekter, og stille seg inn på en blomst og vente på besøk. Da har du bedre kontroll på hva du får med, og kan også bruke stativ. Vær tålmodig! Som du har sett trenger du mye lys! Du må blende ned en del også, ellers får du alt for liten dybdeskarphet, bare en millimeter eller mindre. Så da må du ha blitz eller stativ. Du kan ikke få for lang lukkertid heller, ellers blir krypene uskarpe. Men det er kult når vingene ikke skarpe også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå