Gå til innhold

hjelp til kjøp av makro objektiv til nikon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til blomster er det ikke så nøye (bare ikke brennvidden blir for lang), men til insekter er det en fordel med lenger arbeidsavstand for å unngå å skremme dem vekk. Jeg ville sett på noe med minimum rundt 100mm brennvidde. Du kan også lese denne artikkelen hvis du ikke har gjort det allerede.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Kjøp 50-60mm for blomster, 150mm+ for insekter eller ca. 100mm for en mellomting.

Når det gjelder makroobjektiver er det ingen store standardanbefalinger - alle leverandørene leverer nemlig knallbra saker.

(Vel - Sigma 150/2.8 macro er spesielt god, og flere av Nikons og Canons objektiver har intern fokus - de endrer ikke lengde under fokuseringen. I den grad man synes at dette siste gjør noe.)

Lenke til kommentar

ok men du har ingen forslag til hvilket som er "best" og hvilket du ville valgt?

Hva jeg ville valgt er ikke nødvendigvis det du bør velge, men jeg hadde hatt dette som førstevalg.

Edit: Av de du linker til ville nok Nikons 85mm vært mest aktuelt selv om f3.5 er en liten ulempe til annen bruk (enn makro).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Thom Hogan anbefaler Tamron 90mm som et billigalternativ til Nikon 105mm. Som han sier: det man taper på Tamronen i forhold til Nikon er fokushastighet og bildestabilisering. I tillegg går frontelementet utover når man nærmer seg nærgrensen.

Tamron har også en 60mm med f/2. Kan fungere ok som portrettobjektiv i tillegg, men har lest om noen kompatibilitetsproblemer med denne. Vet ikke om det er relevant lengre.

Nikon 85mm virker interessant. Har fått kritikk i endel forum fordi den bare er f/3.5, ville ikke lagt for stor vekt på det.

Lenke til kommentar

Velg brennvidde ut fra hva du skal bruke objektivet til. Dra og kjenn fysisk hva du liker å holde i hånden og fokusere med. Du kan også lese tester online, hos for eksempel SLRgear og Photozone. http://www.slrgear.com/reviews/index.php http://www.photozone.de/

Dra heller i butikken og kjenn hvilket du liker å fokusere med.

Hva skal du ta mest bilder av? Flyktige insekter eller stillestående blomster?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Kjøp 50-60mm for blomster, 150mm+ for insekter eller ca. 100mm for en mellomting.

Hvorfor er 50-60mm best for blomster? Gjelder disse brennviddene for fullformat eller "crop"?

Lenke til kommentar

kan jeg bare spørr hvorfor gikk du over til canon?

Det bare ble sånn. Ingen spesiell grunn.

Jeg vimset litt frem og tilbake...

Hadde først 350D++ (som gav meg krampe i hånda) som jeg solgte og kjøpte D80...

Nå har jeg 7D.

Nå har jeg lyst på 5D... :!:

Neida jeg er fornøyd men kommer nok til å

ende opp med FF på sikt.

LOL!

Lenke til kommentar

Hvorfor er 50-60mm best for blomster? Gjelder disse brennviddene for fullformat eller "crop"?

Arbeidsavstand. Med blomster vil du gjerne tett opptil, både av praktiske grunner, angående perspektiv og så det ikke blir så stor uskarphet på bildet med kamerashake. (Bevegelser sidelengs, opp, ned, fram og tilbake gir samme effekt uansett brennvidde, men vippende bevegelser hvor du roterer kameraet har mindre effekt på kortere brennvidder.)

Til insekter vil du ha lang brennvidde for å få så lang arbeidsavstand som mulig - så du ikke skremmer insektet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Arbeidsavstand. Med blomster vil du gjerne tett opptil, både av praktiske grunner, angående perspektiv og så det ikke blir så stor uskarphet på bildet med kamerashake.

Hvis man bruker stativ bortfaller kamerashake problemet. Ok, så da er grunnen altså perspektiv. Tenkte kanskje det var lettere å isolere blomsten fra uønsket rask i bakrgrunnen med lengre brennvidder? Men får vel mer "3D følelse" med kortere brennvidder?

Lenke til kommentar

Arbeidsavstand. Med blomster vil du gjerne tett opptil, både av praktiske grunner, angående perspektiv og så det ikke blir så stor uskarphet på bildet med kamerashake.

Hvis man bruker stativ bortfaller kamerashake problemet. Ok, så da er grunnen altså perspektiv. Tenkte kanskje det var lettere å isolere blomsten fra uønsket rask i bakrgrunnen med lengre brennvidder? Men får vel mer "3D følelse" med kortere brennvidder?

For mye dybdeskarphet er ikke så ofte et problem i makroverdenen når du skyter på 1:1 - problemet er heller å få lys til at du kan få liten blender og nok dybdeskarphet.

Det er ofte praktisk å ha kortere arbeidsavstand til blomster - å kunne manipulere motivet - holde blomsten med den ene hånden og kameraet med den andre, unngå at det er for mange andre blader og ting mellom kameraet og motivet, med mer. Kjekt for å kunne komme til - ikke alltid man kan få bildet man ønsker hvis det medfører at man skal rygge inn i en mur for å ta bildet fra ønsket vinkel. Kortere brennvidde fører også typisk til mindre, lettere og billigere objektiver, som er fordeler for hhv armer og lommebok. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...