Gå til innhold

For høy temperatur?


nih

Anbefalte innlegg

Har akkurat gått til innkjøp av en i7 2600k som jeg kjøler ned med en Noctua NH D-14.

 

Som følger er problemet at CPU ligger idle på 40c og kan komme opp til 60C ved stor load, dette er alt uklokket, derfor ligger den kun på 3.4GHZ.

 

Har forsikret meg om at den sitter godt fast og at det ikke er for mye goop på.

 

Er jeg ekstremt uheldig med temperaturen eller er det noe virkelig galt som gjør at den ligger rundt 10c over alt annet jeg finner på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare til opplysning;

jeg hadde et løst feste og cpu gikk rett opp i 95 med en gang jeg kjørte load på den.

60 grader er IKKE feilmontering!

Hvor varmt er det i rommet ditt?

Har du grei luftgjennomstrømning?

Du kan også ha vært uheldig å fått en dårlig batch..

 

arni90: Du har en dårlig tendens til å slenge ut "feilmontering" hver gang noen har litt høyere temperaturer.

Hva med å heller spørre om hvilket oppsett personen kjører før du kommer med slike antakelser?

Lenke til kommentar

Bare til opplysning;

jeg hadde et løst feste og cpu gikk rett opp i 95 med en gang jeg kjørte load på den.

60 grader er IKKE feilmontering!

Hvor varmt er det i rommet ditt?

Har du grei luftgjennomstrømning?

Du kan også ha vært uheldig å fått en dårlig batch..

 

arni90: Du har en dårlig tendens til å slenge ut "feilmontering" hver gang noen har litt høyere temperaturer.

Hva med å heller spørre om hvilket oppsett personen kjører før du kommer med slike antakelser?

60°C load for en i7-2600k med en NH-D14 er høyt. Jeg har ikke sett et eksemplar som har kommet over 55°C ved stock på tårnkjølere (IntelBurntest-temps altså), og dette er mest fra varmere steder som USA, mellomamerika, Japan, England...

 

60°C ved load er typiske temperaturer ved rundt 4.5-4.6GHz av det jeg har sett og lest på skikkelig kjøling som dette.

 

Dette er altså grunnen jeg har til å tro at dette er feilmontering...

TS har forøvrig sagt hvilket oppsett h*n har, jeg sier at dette virker noe høyt og at h*n burde prøve å sette på kjøleren på nytt og sjekke om h*n får bedre temperaturer.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv med [email protected] og D-14.

CPU hadde 70 grader @Prime95 tidligere i vår med rundt 20-23 grader i rommet. Spenningen var satt til 1.33V.

Jeg mener selv jeg har fått en dårlig chip, for jeg får den ikke over 4.9GHz uansett spenning.

Edit: Idle temp på 40-42.

 

Jeg er enig i at 60 grader er høyere enn normalt når man kjører stock frekvens,

men det er mange andre variabler enn "feilmontering" som kan spille inn.

 

Tips til trådstarter:

Hvis du ikke skal overklokke er det, som Zamzo sier, ikke noe å beskymre seg for før du når godt over 80.

Du kan evt.deaktivere Hyper Threading for å få en marginalt kjøligere prosessor, eller du kan undervolte den.

Jeg ville ikke brukt tid på det hvertfall.

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Jeg har en 2500K som kjøres på 4,5ghz. Husker ikke vcore i farten, men idle temps var på nerme 30 graders tallet. Romtemp ca 20 grader. Med stock kjøler.

 

Så 40 på idle er mye synnst jeg. Når en stock kjøler er langt under.

Har du stock kjøler du kan teste med for og sammenligne.

 

På mitt vannkjølings setup nå, har jeg problemer med att jeg har 10-15 grader mer på 1 kjerne under load. Selv med en reinstalasjon av den. Det hadde jeg ikke med 2 andre kjøleblokker.

Kan være noe på kjølern som gir dårlig kontakt?

Lenke til kommentar

Hvis det er 10-15 grader forskjell mellom 2 og 2 kjerner kan det være kjøleren som ikke sitter jevnt. Jeg ville dobbeltsjekket dette.

Alternativet kan være en dårlig temperatursensor hvis det bare gjelder en kjerne?

Jeg hadde ikke mer enn 5 grader forskjell mellom kjernene, så 10-15 høres mye ut.

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Jeg misstenker blokka mi. Men tenkte trådstater kunne sjekke med annen kjøler.

Og sjekke om D14 kjøleren var ganske\helt flat. Att det ikke er produksjonsfeil.

 

Han burde få gode temps med den. Har kjørt den gammle TRUE kjøleren og. Da kjørte jeg cpu opp i 5-5,1ghz på luft. Prøve å montere igjenn, og håpe det ordner seg.

Lenke til kommentar

Fikk rota litt med rundt i boksen nå.

 

Ligger på rundt 33 grader etter jeg gikk til innkjøp av ny goop. Muligens at articsilver tuben fra 2005 var litt utdatert dog.

 

Uansett, når jeg kjører prime9 kryper den opp til 60 grader ved full load igjen.

 

Dette er med ca 17 grader i rommet og HAF-X.

 

En ting jeg merket, når jeg byttet goopen på Noctuan, hadde den tre runde avtrykk som ikke ville vekk med rensing.

 

Kunne disse hatt såpass stor påvirking på temperaturen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...