AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Har en gutt på 4år som sliter meg totalt ut! Greit at barn et trassige, men dett begynner å bli litt mye! Igår var det så gale at jeg begynte i å grine inne i bhg når jeg hentet han, har aldri følt meg som en verre mor en da, hvilken mor griner i bhg?? Fra han står opp til han legger seg, så er det skriking og hyling,får han det ikke som han vil, så holder han det gående kanskje en time med intensgrining. Han roter og ødelegger, jeg må låse døre inn til yttergangen, ellers så stikker han, jeg må ha låse kjøkkenet ellers så griser og tømmer han kjøleskapet på 2min!Isted mens jeg ammet hadde han tømt all sminken min på badet og smurt alt utover.. Har fått time på helsestj til uken, for dette sliter meg ut, men om noen har selv hatt aktive barn Lurer jo på om litt av grunnen er at vi har tvillinggutter på 6mnd! Min mann jobber på båt og er lenge vekke om gangen! Men jeg prøver så godt jeg kan å få være alene med han og at han får litt mammatid han og! Postet av anonym: 9f3bd4a01fdffb6b892e905e3af4c71d 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Høres ut som et standard hønemor problem. Gutten mangler retningslinjer og opplever antagelig sjelden at hans oppførsel får konsekvenser, med andre ord så får han det som han vil det meste av tiden. Unger som ikke har retningslinjer å leve etter har lett for å bli slik du beskriver sønnen din. Jeg ville nok satt meg ned og lagt en dags og ukesrutine slik at dagene hans blir mer forutsigbare. Det kan være veldig smart å ha en tavle hvor du skriver opp denne planen slik at han lett kan se hva det er som gjelder de forskjellige ukedagene, og det er viktig at dere hver dag går igjennom dagens plan slik at han har det i bakhodet hele tiden. Gå gjerne gjennom planen flere ganger om dagen. Så kan du introdusere et belønningssystem som er enkelt for han å skjønne, f.eks at hvis han sitter rolig og spiser maten sin f.eks 7 dager så kan han få en liten belønning. Obs, det må ikke være slik at disse dagene skal være sammenhengende for hvis han sklir ut en dag så vil han aldri ha noen sjanse. Klarer han å oppføre seg en dag så får han et synlig bevis, f.eks en stjerne i boka og etter f.eks 7 stjerner så får han en liten ting han har ønsket seg eller noe du vet han vil sette pris på. Og gjør en stor sak ut at det når han klarer et slikt mål, både med stjernene og sluttprisen. Det er viktig at han føler at han har klart noe du setter pris på. Slike mål må være overkommelige og relativt enkle og oppnå. Du kan bruke et slikt opplegg på veldig mye og belønningen kan være at dere f.eks gjør noe han liker, eller at han får en liten ting kanskje noe han liker å samle på eller leke med. Endret 18. juni 2011 av vidarkri 7 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Høres ut som det er en unge som er vandt til å få det som han vil og er blitt dullet alt for mye med - når han da fikk søsken, så blir 100% oppmerksomhet til mye mindre og dette takler han ikke (takket være lite gjennomtenkt barneoppdragelse fra før) Klare grenser, struktur og kjærlighet er oppskriften vi har brukt på våre barn og som jeg er overbevist om er det beste for alle barn. Sørg for å sette grenser og FØLG dem uansett hvor mye styr han prøver på å lage. Ta en prat med han også - han skjønner en god del i den alderen. Ikke jatting, men fortell konkret ting som f.eks hvis han ikke hører etter, så er det timeout på rommet, men hvis han hører etter, så kan dere f.eks gjøre ett eller annet. Det skal lønne seg å oppføre seg og man skal ikke få oppmerksomhet eller noe annet hvis man driter i å oppføre seg. Viktig å følge grensene og ikke gi opp - da gjør du deg selv en bjørnetjeneste og får mer av samme. Husker madammen passet et barn og moren kom for å hente han. Han hadde lungebetennelse og hun ville at han skulle ha på regnjakke for turen hjem - de 'kranglet' i 1 time for så at moren ga seg .... altså 1 time bortkastet og der ungen lærer at hvis han ikke gir seg, så får han det som han vil. Denne gutten oppførte seg eksemplarisk hos oss, for han viste det ikke hjalp en tøddel å krangle. (ungene lærer fort hjem de kan snurre rundt lillefingeren og de utnytter det) Edit: Det merkelige var at ungen holdt et svare styr til mor og far og fikk diagnosen ADHD - Hos oss var han rolig og grei og vi merket ikke tendenser til ADHD. Endret 18. juni 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Unger som ikke har retningslinjer å leve etter har lett for å bli slik du beskriver sønnen din. Jeg ville nok satt meg ned og lagt en dags og ukesrutine slik at dagene hans blir mer forutsigbare. Tja, får håpe han ikke er av typen som misliker å bli manipulert, og reagerer på det ved å sette hardt mot hardt og forsøke å manipulere tilbake. Uansett, unger er enkle sant. Kan godt være han føler seg trua av tvillingparet, som jo får mer oppmerksomhet enn han nå. Jeg vet ikke hva råd jeg skal gi om det, men hvis du ikke har kapasitet til å gi ham samme mengde oppmerksomhet nå som da tvillingene ikke var tilstede, så kanskje du kan sette en liten baby-sitter på saken? Vet igrunnen ikke. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Takker for svar! Ja, jeg må nok bli strengere, men vi har rutiner i hverdagen, men jeg er mye aleine med de, og skal innrømme det at jeg tar ofte enkleste løsning, for å slippe trass og skriking. Min mann er en rutinert og "streng" pappa. Så er ikke noe problemer når han er hjemme! Postet av anonym: dc2a0d4df457fb79dd80f34d71074ead Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Takker for svar! Ja, jeg må nok bli strengere, men vi har rutiner i hverdagen, men jeg er mye aleine med de, og skal innrømme det at jeg tar ofte enkleste løsning, for å slippe trass og skriking. Min mann er en rutinert og "streng" pappa. Så er ikke noe problemer når han er hjemme! Postet av anonym: dc2a0d4df457fb79dd80f34d71074ead Der har du problemet! Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 ...jeg tar ofte enkleste løsning, for å slippe trass og skriking. Du er problemet. Du er svak. Du ødelegger barneoppdragelsen. Du saboterer mannen din sitt arbeid med barna. Du fortjener alt det du får og mer til. 6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 ...jeg tar ofte enkleste løsning, for å slippe trass og skriking. Du er problemet. Du er svak. Du ødelegger barneoppdragelsen. Du saboterer mannen din sitt arbeid med barna. Du fortjener alt det du får og mer til. Wow! Her er man rett på sak! Jeg gjør så godt jeg kan. Men ikke alltid like lett. Postet av anonym: dc2a0d4df457fb79dd80f34d71074ead 4 Lenke til kommentar
Nie Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Okei. Jeg ser også hvordan det at TS gir seg i kampene om sjefsrollen er problemet, og jeg ser også hvordan mennesker ikke er perfekte. Jeg ser at det å se og forstå ett problem er første steg til å fikse problemet. Jeg ser derimot IKKE hvordan å sparke noen som ligger nede fører noe godt med seg, jeg syns ærlig talt det sier mer om den som sparker enn om den som blir sparket. Og ja, det var ett sleivspark til deg, Hippocleides. TS: Du ser jo selv problemet. Som du sier så har dere ikke problemer de ukene mannen din er hjemme, fordi han er fast med gutten. Ta to uker der du virkelig, virkelig står på ditt. Ned til minste detalj. Har du sagt han skal ha ost på skiven, så skal han ha ost på skiven. Det skal gjerne ikke mer til enn noen uker før gutten lærer hvem som er sjefen, først nå kan du begynne å gi ham valgfriheten tilbake. Du er mamma, ikke diktator, så han kan jo alltids få velge mellom leverpostei og ost. Men ikke før han vet du er sjefen. Det kommer jo også frem av innleggene dine at dette er din feil som mamma, noe som absolutt ikke gjør deg til en jevnt over dårlig forelder. Det sier bare at du har en uvane du må ordne på. Du er glad i gutten din, ellers hadde du ikke brydd deg om dette. Nå må du bite tennene sammen og ha tro på deg selv. Lykke til. =) Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg ser derimot IKKE hvordan å sparke noen som ligger nede fører noe godt med seg, jeg syns ærlig talt det sier mer om den som sparker enn om den som blir sparket. Og ja, det var ett sleivspark til deg, Hippocleides. Hvem er det som sier at hun ligger nede? Hun er sliten fordi hun har tre unger å slite med, hun ligger ikke nede bare fordi hun er sliten. Så kommer hun her og spør om råd, og det kommer så smått frem at hun selv legger opp til at eldste ungen tøyer grensene. Ok, egentlig burde mannen også vært tilstede, men javel bite i det sure eplet da og sette klare grenser. Det der med å gi etter holder jo bare ikke, selv jeg fatter det. Og da har det gått langt. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hvem er det som sier at hun ligger nede?Hun er sliten fordi hun har tre unger å slite med, hun ligger ikke nede bare fordi hun er sliten.Så kommer hun her og spør om råd, og det kommer så smått frem at hun selv legger opp til at eldste ungen tøyer grensene.Ok, egentlig burde mannen også vært tilstede, men javel bite i det sure eplet da og sette klare grenser.Det der med å gi etter holder jo bare ikke, selv jeg fatter det.Og da har det gått langt. Igår var det så gale at jeg begynte i å grine inne i bhg når jeg hentet han, har aldri følt meg som en verre mor en da, hvilken mor griner i bhg??Jeg vil kalle det å ligge nede, om enn ikke strak ut død på bakken-nede. Hvem sa hun skulle fortsette å gi etter? Jeg innbilte meg virkelig at jeg sa hun skulle bite tennene sammen, og være streng. Men slik du skriver det så høres det jo ut som om hun pleier å ta ungene sine etter beina og slenge dem i veggen. I alle fall høres det ut som om det er noe så fælt hun har gjort. Og hun har ikke gjort noe annet enn å slække på disiplinen på den eldste, mens hun sitter alene halvparten av tiden med 6 måneder gamle tvillinger. Ja, hun må bite tennene sammen, ja, hun har gjort en feil. Men hun har jo ikke ødelagt alt for mannen sin, hun sgikriver jo selv at det ikke er noe tull når han er hjemme. Hun har gjort en feil, og jeg kan vel egentlig si meg enig at man fortjener det man da får (som man reder ligger man), men mere til? Det er det jeg mener er å sparke noen som ligger nede. Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Det er det jeg mener er å sparke noen som ligger nede. Mnnjo. Så har vi problemet med at en del kvinner utmerket godt vet hva det de tar opp med andre går i, de vil bare ha litt bekreftelse og trøstende kosesnakk. At man tyr til sipping, aka "Kvinnens Hemmelige Våpen" ser ikke jeg på som noe som skulle tale i formildende retning, heller omvendt. Så slutt å klag, legg fra deg det du holder på med når eldstemann lager kvalm, ta ham for deg og sett klare grenser. Så blir alt så meget bedre. Eventuelt tenk over hva din mann gjør, etterlign og skru igjen vannverket. Endret 20. juni 2011 av Hippocleides Lenke til kommentar
Nie Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det er forskjell på å være saklig og ærlig og å være brutalt ærlig på en alt annet enn konstruktiv måte. Jeg sier ikke at man skal koseprate og trøste, men oppmuntring er ikke det samme som å jatte med. Det er å oppmuntre noen til å ta tak, i stedet for å trykke dem ned og senke sannsynligheten for at de klarer å ta i ett tak. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Wow! Her er man rett på sak! Jeg gjør så godt jeg kan. Men ikke alltid like lett. Postet av anonym: dc2a0d4df457fb79dd80f34d71074ead Ikke hør på det der. 1 Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Jeg sier ikke at man skal koseprate og trøste, men oppmuntring er ikke det samme som å jatte med. Det er å oppmuntre noen til å ta tak, i stedet for å trykke dem ned og senke sannsynligheten for at de klarer å ta i ett tak. Og jeg på min side sier da heller ikke at man skal "trykke dem ned". Forskjellen her, slik jeg ser det, er dette med at det er varmt og man svetter litt. Når noen først SIER at det er varmt, først DA begynner folk å kjenne etter, og vrenge av seg. Så jeg er ikke tilhenger av å dulle med folk og spørre om dem kan kjenne etter på om det er vondt eller slitsomt her eller der. Da foretrekker jeg heller å la folk bare "fortsette å gå". Er utrolig hva folk klarer bare dem ikke blir avbrutt av forstyrrende degging. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Okei, la oss gå for "varmt" eksempelet ditt. Slik jeg ser det har så og si alle i tråden sagt til TS at det er varmt. DU har utbrodert hvor innihelvetes forferdelig varmt det er, og at det er helt utilgivelig at noen har skrudd opp termostatet så utrolig. DER ligger forskjellen. Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Nei, jeg har sagt at man kan gi beng i å synes synd på seg selv fordi det er varmt. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Poenget er at hun trenger et spark bak, og det er på høy tid å få det nå slik at hun ikke gjør samme feil med tvillingene som helt sikkert vil gjøre som broren sin. Ta en titt på "Supernanny" på TV2, du er kroneksempelet på en som kunne ha vært på det programmet. Du er ikke alene om å gjøre den feilen, men det endrer ikke at det (mest sansynlig) er bare din egen feil at du har problemer med guttungen din. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Mest sannsynlig er dt nok min egen feil, og selvfølgelig er jeg glad i guttungen! Men blir vel en periode med mere krig, no når ho mor skal begynne å være konsekvent Postet av anonym: dc2a0d4df457fb79dd80f34d71074ead Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Bare husk det blir mest sannsynlig verre før det blir bedre når du nå skal stå på grensene. Men klarer du å følge det uten å gi deg (ikke en gang eller, for ellers tar det mye lengre tid) så sparer du deg utrolig mye styr og bråk. Kort periode nå der det er hard, men resten av tiden lett - heller det enn hardt hele tiden ^^ Lukke til, dette klarer du! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå