UUnreal Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Frister mer og mer med hybrid på grunn av størrelse. Men usikker på om jeg skal gå for canon 600d eller samsung nx 11? Vet at samsung er mindre, veier mindre. Har større sensor. http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Samsung-NX11 Men vet ikke om det veier opp for resten? Fra før av har jeg en 40d som jeg bruker, men syntes er komplisert. Samsung er mye bedre på brukervennlighet enn canon. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Den sensorstørrelsen tror jeg nok ikke du skal bry deg om. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Sensorstørrelse-forskjellen er så liten at den kan totalt ignoreres - det er 1.5x crop vs 1.6x crop - det er 1/7 blendertrinn forskjell, som er neglisjerbart. Problemet med å gå til et annet system er at du skal ha helt nye objektiver. Hvis du først skal gå speilløst - vurder også micro four thirds-kameraer fra Olympus og Panasonic, og Sonys NEX-serie. Se hva du liker å holde i hånden og bruke, og gå for systemet du har best magefølelse for. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Sensorstørrelse-forskjellen er så liten at den kan totalt ignoreres - det er 1.5x crop vs 1.6x crop - det er 1/7 blendertrinn forskjell, som er neglisjerbart. Problemet med å gå til et annet system er at du skal ha helt nye objektiver. Hvis du først skal gå speilløst - vurder også micro four thirds-kameraer fra Olympus og Panasonic, og Sonys NEX-serie. Se hva du liker å holde i hånden og bruke, og gå for systemet du har best magefølelse for. Har du noen linker til de speilløse kameraene? Vet at må ha ny objektiver, men har til nå brukt 18-55. Kjøper flere en vakker dag når jeg får mere skills. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Har du noen linker til de speilløse kameraene? Vet at må ha ny objektiver, men har til nå brukt 18-55. Kjøper flere en vakker dag når jeg får mere skills. Olympus, Panasonic (pluss GF1, som ikke er i listen) og =184&tc[5766]=bool&tv[5766]=&tc[759]=checkbox&tv[759][]=14680&tc[770]=gt&tv[770]=&tc[751]=checkbox&tv[751][]=&sortering=min_price&ppp=25&searchFilter=+&sortering=min_price"]Sony NEX. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Fra før av har jeg en 40d som jeg bruker, men syntes er komplisert. Samsung er mye bedre på brukervennlighet enn canon. Har du lyst på nytt kamera så er det selvsagt bare å handle, men jeg ville ikke forventet at NX11 skulle være mer brukervennlig enn 40D, 600D eller noe annet rimelig nytt speilreflekskamera. Alle har en full auto innstilling (den grønne firkanten på 40D) hvor kameraet gjør alt for deg. Funksjonen forbedres stadig, så en nyere modell kan være litt bedre på full auto, men nesten alle har den muligheten. Hva du synes om menyer og layout av knapper og ratt er i stor grad en smakssak, men personlig synes jeg Canon foreløpig er et hakk bedre enn Samsung på det området. Jeg har ikke prøvd NX11, men jeg oppfattet ikke NX10 som mer brukervennlig enn et Canon speilrefleks. Når det gjelder størrelse har NX11 et klart forsprang (så lenge så lite som mulig er målet). Ellers kan jeg anbefale å se på Panasonic G3 når det kommer i butikkene. Det ligner NX11 på mange områder uten at jeg kan si om det er bedre eller dårligere enn NX11. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Fra før av har jeg en 40d som jeg bruker, men syntes er komplisert. Samsung er mye bedre på brukervennlighet enn canon. Har du lyst på nytt kamera så er det selvsagt bare å handle, men jeg ville ikke forventet at NX11 skulle være mer brukervennlig enn 40D, 600D eller noe annet rimelig nytt speilreflekskamera. Alle har en full auto innstilling (den grønne firkanten på 40D) hvor kameraet gjør alt for deg. Funksjonen forbedres stadig, så en nyere modell kan være litt bedre på full auto, men nesten alle har den muligheten. Hva du synes om menyer og layout av knapper og ratt er i stor grad en smakssak, men personlig synes jeg Canon foreløpig er et hakk bedre enn Samsung på det området. Jeg har ikke prøvd NX11, men jeg oppfattet ikke NX10 som mer brukervennlig enn et Canon speilrefleks. Når det gjelder størrelse har NX11 et klart forsprang (så lenge så lite som mulig er målet). Ellers kan jeg anbefale å se på Panasonic G3 når det kommer i butikkene. Det ligner NX11 på mange områder uten at jeg kan si om det er bedre eller dårligere enn NX11. Budsjett på 4000 så det begrenser litt, men mye spennende på hybridfronten ja. Endret 18. juni 2011 av UUnreal Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Har du vurdert å beholde 40D og heller bruke pengene på litt god optikk? Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Har du vurdert å beholde 40D og heller bruke pengene på litt god optikk? Hva får man av god optikk for 4000 ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Hva får man av god optikk for 4000 ? Hva har du, hva savner du med det du har, hva skyter du mest, er det ok å kjøpe brukt og hva har du mest lyst på? Makro, tele, stativ, blits, vidvinkel, bedre normalzoom? ..Og: "mer enn om budsjettet skal dekke nytt kamerahus i tillegg til ny optikk". Endret 18. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Hva får man av god optikk for 4000 ? Hva har du, hva savner du med det du har, hva skyter du mest, er det ok å kjøpe brukt og hva har du mest lyst på? Makro, tele, stativ, blits, vidvinkel, bedre normalzoom? ..Og: "mer enn om budsjettet skal dekke nytt kamerahus i tillegg til ny optikk". Har kun 18-55. Standard. Vet ikke hva jeg trenger av annen optikk egentlig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Vil du ha noe videre enn 18mm? Vidvinkel. Noe "trangere" enn 55mm til ting lenger unna? Telezoom. Bedre bilder innendørs i dårlig lys? Ekstern blits du kan vri opp i taket (430 EXII). Objektiv til portretter så du får liten dybdeskarphet og bakgrunnen ute av fokus? EF 50/1.8. Bilder av blomster og småkryp enda tettere på? Makroobjektiv. Savner du å kunne skyte med bare enda litt lavere ISO og/eller enda litt mindre dybdeskarphet? Oppgrader objektivet til f.eks. Tamron 17-50/2.8. Savner støtte til å få enda litt skarpere bilder eller bilder når det er skikkelig mørkt ute? Stativ. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Vil du ha noe videre enn 18mm? Vidvinkel. Noe "trangere" enn 55mm til ting lenger unna? Telezoom. Bedre bilder innendørs i dårlig lys? Ekstern blits du kan vri opp i taket (430 EXII). Objektiv til portretter så du får liten dybdeskarphet og bakgrunnen ute av fokus? EF 50/1.8. Bilder av blomster og småkryp enda tettere på? Makroobjektiv. Savner du å kunne skyte med bare enda litt lavere ISO og/eller enda litt mindre dybdeskarphet? Oppgrader objektivet til f.eks. Tamron 17-50/2.8. Savner støtte til å få enda litt skarpere bilder eller bilder når det er skikkelig mørkt ute? Stativ. Vet ikke hva jeg trenger egentlig. Må tenke på saken og se ann behovet. vurderer kanskje å kjøpe 600d hus og minnekort, men det er større igjen o.s.v. jau... Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Budsjett på 4000 så det begrenser litt, men mye spennende på hybridfronten ja. Jeg har ikke sett 600D lavere enn ca 6000 uten objektiv så jeg antok du opererte i den prisklassen. G3 som jeg nevnte ser ut til å havne på rundt 5500 inklusiv objektiv. Lenke til kommentar
drizza Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 ei gikk fra et sony @350 til et samsung nx 11 og er kjempe fornøgd:) du må handle etter følelse og studere kameraet nøye i butikken ei falt for nx pga av at det er et kjapt kamera god film modus og tar kjempe gode bilder Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 ei gikk fra et sony @350 til et samsung nx 11 og er kjempe fornøgd:) du må handle etter følelse og studere kameraet nøye i butikken ei falt for nx pga av at det er et kjapt kamera god film modus og tar kjempe gode bilder Blir nok en samsung nx 11 ja. Det eneste er at den kun kan filme i 720 og ikke 1080. Har du fått tatt opp film og sett det på en hd tv? Åssen vises det da? fullskjerm eller skalert med sort oppe og nede? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Når du synes at Canon EOS 40D er komplisert, må du huske at det er et kamera i en annen klasse enn 600D og Samsung NX 11. 40D er et "semiprofesjonelt" kamera og må læres. Og det er særlig når man forlater automatikk til fordel for manuell kontroll et kamera av denne typen vinner når det gjelder enkel og rask betjening (mange hurtigknapper). Erfaringene dine med 40D kan heller ikke brukes fullt ut for å vurdere f.eks 600D, som er et langt enklere kamera, også betjeningsmessig. 40D er også et stort kamera, også i forhold til xxxD serien. Du skriver ikke noe om du vil beholde 40D, om ikke så får du fort en del tusen om du selger 40D. Men regner med at du vil beholde det. Om det er et lite nr 2 kamera du ønsker, så bør du også vurdere Samsung NX 100 eller noen av de Trondster foreslår. Når det gjelder å vise 720p kontra 1080p på en TV, så vil en moderne 1080 TV skalere opp automatisk. 720p er også 16:9, og f.eks er NRK sine HD sendinger 720p. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 1080p vs 720p er egentlig forholdsvis irrelevant - kikk mer på betjeningen og bildekvaliteten enn den faktiske oppløsningen. En DVD ser flott ut på stor skjerm, og det er bare 576p. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Når du synes at Canon EOS 40D er komplisert, må du huske at det er et kamera i en annen klasse enn 600D og Samsung NX 11. 40D er et "semiprofesjonelt" kamera og må læres. Og det er særlig når man forlater automatikk til fordel for manuell kontroll et kamera av denne typen vinner når det gjelder enkel og rask betjening (mange hurtigknapper). Erfaringene dine med 40D kan heller ikke brukes fullt ut for å vurdere f.eks 600D, som er et langt enklere kamera, også betjeningsmessig. 40D er også et stort kamera, også i forhold til xxxD serien. Du skriver ikke noe om du vil beholde 40D, om ikke så får du fort en del tusen om du selger 40D. Men regner med at du vil beholde det. Om det er et lite nr 2 kamera du ønsker, så bør du også vurdere Samsung NX 100 eller noen av de Trondster foreslår. Når det gjelder å vise 720p kontra 1080p på en TV, så vil en moderne 1080 TV skalere opp automatisk. 720p er også 16:9, og f.eks er NRK sine HD sendinger 720p. Begynte å fikle med avanserte instillinger på 40d, men vil tilbake til noe enklere. Syntes det ble for mye stress. Kommer nok til å beholde 40d. Men greit å vite opp film, da blir det definitivt nx 11 Endret 30. juni 2011 av UUnreal Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Begynte å fikle med avanserte instillinger på 40d, men vil tilbake til noe enklere. Syntes det ble for mye stress. Kommer nok til å beholde 40d. Er det ikke da bare å vri den i grønn firkant og ignorere innstillingene? Og så er stresset borte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå