Gå til innhold

Blu-ray film ikke full HD

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i dag mine 3 første Blu-ray filmer. Disse skulle jeg se på mitt nye HD oppsett (LED-TV og Blu-ray spiller).

Jeg ble stort skuffet å se at filmene ikke var i full HD. Det stod at filmene var 1920x1080i, men med en sort stripe over og under filmen var det kanskje knapt 1920*750.

Filmene det er snakk om:

Independence Day

The Chronicles of Riddick

Gattaca

Hvorfor får jeg ikke fullskjerm ved disse filmene? Er det virkelig slik full HD på Blu-ray skal være eller er det bar disse filmene?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TVen har oppløsning 1920*1080, filmen ser ut til å ha 1920*1080, men dekker ikke hele skjermen. Dersom den ikke gjør det kan ikke oppløsningen til filmen være 1920*1080... eller? Det skal såvidt jeg vet også være 1,78:1 (16:9). Kan det være at filmen er 2,35:1 (21:9)?

Nå kaster jeg litt begreper litt rundt her angående aspect ratio, men det er forsåvidt det jeg kunne finne ut av etter å ha googlet litt.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte i dag mine 3 første Blu-ray filmer. Disse skulle jeg se på mitt nye HD oppsett (LED-TV og Blu-ray spiller).

Jeg ble stort skuffet å se at filmene ikke var i full HD. Det stod at filmene var 1920x1080i, men med en sort stripe over og under filmen var det kanskje knapt 1920*750.

Filmene det er snakk om:

Independence Day

The Chronicles of Riddick

Gattaca

Hvorfor får jeg ikke fullskjerm ved disse filmene? Er det virkelig slik full HD på Blu-ray skal være eller er det bar disse filmene?

Filmer er ikke laget for tvskjerm (16:9), men kinolerret. De er derfor smalere enn tven din. For å få fyllt hele tvskjermen måtte de ha kuttet informasjon i bildet på sidene.Det er derfor Philips har laget tver med enda bredere aspect ratio (21:9):

philips_super_wide_tv.jpg

Lenke til kommentar

1920x820 er primæroppløsningen på en film med aspect ratio på 2,35:1.

Det er wide bilde på 16:9 wide skjerm (som gir sorte striper over og under). Dette er et meget vanlig format for filmer.

Skal du unngå sorte striper må du, som nevnt over her, over på Philips fantastiske CinemaScope-skjerm, som har aspect ratio 21:9

PS: Du vil få sorte striper over og under på et lerret også. Hvis du fikser lerret og projektor slik at du ikke får det på film, vil du definitivt få et problem den dagen du skal se en episode med Boardwalk Empire, The Walking Dead eller andre supre tv-serier (som lages og sendes i 16:9).

Lenke til kommentar

Når du sier filmene var i 1920x1080i, hvor så du dette, på TVen?

Da har du ikke stilt inn BD spilleren riktig, denne skal stå til 1080p, kommer nok ferdig innstilt på 1080i fra fabrikk. Men burte ha stilt seg inn korrekt via HDMI CEC.

Det er ytterst få filmer som er utgitt på BD i 1080i.

Alle filmer vil, hvis de er gjengitt korrekt, gi deg sorte striper over og under bildet. Kino filmer er enten spilt inn i 2.40:1 eller 1.85:1. Sistnenvte blir som regel kappet noe ned for å blir 1.78:1 (16:9) for TV skjermen for å ikke få klager.

Hadde Independence Day fyllt hele skjermen din, så hadde du mistet mye avbildeinformasjonen.

Selv sitter jeg meg en 21:9 TV, og kan fylle hele bildet med slike filmer :)

Men får sorte striper på sidene ved bildet på TV sender i stedet. Løsningen kan være å strekke bildet, noe du også kan. Men personlig så greier jeg ikke å se på slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...