hean Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Kanskje ikke helt det du er ute etter men http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29180984&UX_EL_c=ad_selection_car_used_browse2&counterId=6 Ikke helt nei... Men hva kan man si... DRITFET bil!! At man kan dra 6500 kg med en bil er jo helt utrolig. Sikker på at man kan kjøre denne på B? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Sikker på at man kan kjøre denne på B? Avgiftsklasse "lett lastebil" =C1(E) Lenke til kommentar
1915 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 jeg har en chevrolet suburban 1990 og den er godkjent får å dra 2500 kg på kroken. er jo en sterk v8 diesel i den så er ingen problemer å dra 2500 kg med den. jeg vet ikke hva de nyere har lov å dra men tror nokk det er det samme. får jo en bra suburban til 150 lapper men hviss du tenker lovlig og vekt på bilen. så er en suburban ca 2600 kg i egenvekt og du kan dra 2500 kg på kroken. men skal du ha lov til å kjøre en slik bil med 2500 kg på kroken MÅ du ha MINIMUM C1E i førerkortet. disse bilene er regga som C1 finnes de med B reg (slik som min) men har du bare BE kan du fortsatt ikke dra mere enn 750 kg pga du overskrider totaltvekt på 3500 kg. så du MÅ ha C1E for å dra det. Takker for tips... Angående førerkort tar du feil... så lenge bilen er registrert som personbil er BE fult lovlig. har jeg misforstådd da? så hviss jeg har BE i førerkortet og bilen kan dra 2500 kg (som den kan) så kan jeg dra 2500 kg da med BE når bilen er 2600 kg i egenvekt? men jeg overskrider jo totalvekta på 3.5 t da? :S Lenke til kommentar
1915 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Kanskje ikke helt det du er ute etter men http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29180984&UX_EL_c=ad_selection_car_used_browse2&counterId=6 litt gamle bilder av den egentli. med gule oblater... er jo en stund siden det. kan være i annen tilstand den bilen enn på bildene. skal ikke si sikkert, men det jeg har HØRT er at ford dieslene er dyrere i drift en chevy dieslene. er bare noe jeg har hørt så vet ikke om det stemmer. men skal du kjøpe deg litt eldre chevy slik som jeg har. så anbefaler jeg med 350 kasse. 700 kassene er ikke så bra. 350 kassene tåler det aller meste. 700 kassene er noe elektronikk i med 2 speedsensorer og det varer ikke evig osv. gidder ikke forklare alt. men 350 kassene er bedre Kanskje ikke helt det du er ute etter men http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29180984&UX_EL_c=ad_selection_car_used_browse2&counterId=6 Ikke helt nei... Men hva kan man si... DRITFET bil!! At man kan dra 6500 kg med en bil er jo helt utrolig. Sikker på at man kan kjøre denne på B? Sikker på at man kan kjøre denne på B? Avgiftsklasse "lett lastebil" =C1(E) som sagt. så blir det problems der ja ^^ Lenke til kommentar
1915 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1311265;Modified=1308558498;_cmd=similar http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1334870;Modified=1309002948;_cmd=similar Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 ...men jeg overskrider jo totalvekta på 3.5 t da? :S Totalvekt på 3,5 tonn gjelder for bilen, ikke vogntoget. Det er bare med B uten E at du må holde deg under 3,5 tonn tilsammen for bil&henger. Med BE kan du trekke så tung henger som bilen klarer ihht tillatt hengervekt/vogntogvekt i vognkort. Tillatt hengervekt kan ikke være over bilens tillatte totalvekt, dvs at 3,5 tonn bil maksimalt kan godkjennes for å trekke 3,5 tonn henger. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) ...men jeg overskrider jo totalvekta på 3.5 t da? :S Totalvekt på 3,5 tonn gjelder for bilen, ikke vogntoget. Det er bare med B uten E at du må holde deg under 3,5 tonn tilsammen for bil&henger. Med BE kan du trekke så tung henger som bilen klarer ihht tillatt hengervekt/vogntogvekt i vognkort. Tillatt hengervekt kan ikke være over bilens tillatte totalvekt, dvs at 3,5 tonn bil maksimalt kan godkjennes for å trekke 3,5 tonn henger. Dette er feil... har man ikke hengerdelen sier Campingvognregelen at man ikke kan dra mer enn bilens vekt + fører. En bil kan likevel trekke hengere som er langt over bilens lovlige totalvekt hvis man har hengersertfifikatet da mange biler er godkjent for dette. Sikker på at man kan kjøre denne på B? Avgiftsklasse "lett lastebil" =C1(E) Bilen veier sikkert under 3500 kg, kan den da ikke registreres om for å kjøres med B? Endret 26. juni 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 har man ikke hengerdelen sier Campingvognregelen at man ikke kan dra mer enn bilens vekt + fører. Ja, det stemmer, jeg droppet å nevne den delen med at hengerens totalvekt må være under bilens egenvekt , i tillegg til at hengeren+bilens tillatte totalvekter tilsammen må holdes under 3500kg. En bil kan likevel trekke hengere som er langt over bilens lovlige totalvekt hvis man har hengersertfifikatet da mange biler er godkjent for dette. Rykk tilbake til innlegg #8 i denne tråden. Bilen veier sikkert under 3500 kg, kan den da ikke registreres om for å kjøres med B? Det er mulig den kan omregistreres (evt. mot betaling av varebil/personbilavgift) , om det ikke medfører at nyttelasta på bilen blir latterlig lav. Det kan også kreves fysisk ombygging, f.eks. mykere fjærer bak. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Rykk tilbake til innlegg #8 i denne tråden. Det er vel en litt annen sak når kjøretøyet i seg selv er 3500 kg og uttalelsen din jeg har quotet under sier vel det gjelder uansett totalvekt på kjøretøy. Men en bil på 2000 kg kan godt trekke 3500 kg noe som strider mot kommentaren din under her. Totalvekt på 3,5 tonn gjelder for bilen, ikke vogntoget. Det er bare med B uten E at du må holde deg under 3,5 tonn tilsammen for bil&henger. Med BE kan du trekke så tung henger som bilen klarer ihht tillatt hengervekt/vogntogvekt i vognkort. Tillatt hengervekt kan ikke være over bilens tillatte totalvekt, dvs at 3,5 tonn bil maksimalt kan godkjennes for å trekke 3,5 tonn henger. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Men en bil på 2000 kg kan godt trekke 3500 kg noe som strider mot kommentaren din under her. Du har rett, jeg var litt upresis. Hovedregelen er som nevnt i forrige innlegg, men det er et unntak for terrenggående kjøretøy, som innebærer at maksimum tillatt hengervekt på en 2000kg (totalvekt) bil blir 3000 (og ikke 3500...) kg. § 10-1. Generelt om vektgaranti, vektfordeling og dimensjoner 3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Du har rett, jeg var litt upresis. Den er grei... kan visst fire på kravet på grunn av regelen på reell vekt istedefor lovlig totalvekt med hengersertifikat. Får jeg tak i en god bil med rundt 1600-1700 kr trekkvekt skal jeg være fornøyd. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 ...men jeg overskrider jo totalvekta på 3.5 t da? :S Totalvekt på 3,5 tonn gjelder for bilen, ikke vogntoget. Det er bare med B uten E at du må holde deg under 3,5 tonn tilsammen for bil&henger. Med BE kan du trekke så tung henger som bilen klarer ihht tillatt hengervekt/vogntogvekt i vognkort. Tillatt hengervekt kan ikke være over bilens tillatte totalvekt, dvs at 3,5 tonn bil maksimalt kan godkjennes for å trekke 3,5 tonn henger. bilen min er jo 2600 kg i egenvekt originalt er den regga som 3900 kg i totalvekt men er nedklasset til 3495 i totalvekt pga jeg har bare b i førerkortet. bilen har lov å dra 2500 kg i på kroken. så hviss jeg kjører opp til BE. har jeg da lov å dra 2500 kg på kroken? da vill det jo bli 5100 kg. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 hviss jeg kjører opp til BE. har jeg da lov å dra 2500 kg på kroken? da vill det jo bli 5100 kg. Ja. Som sagt før, så er det (med BE) bilen som ikke må være over 3,5 tonn, mens hengeren bare ikke må være tyngre enn det bilen har lov å trekke. Ekstremeksempelet (som jeg også nevnte i innlegget du siterer) for hva man har lov å kjøre på BE er tilsammen 7 tonn, fordelt på 3,5 tonn bil +3,5 tonn henger. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 ahh flott. takker. da blir det oppkjøring til BE. trodde jeg måtte ha C1E Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå