AndersT2 Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 jeg trenger desperat mer ram til denne maskinen jeg bruker til nettbruk (ikke den som er beskrevet under), det er en 3 (?) år gammel IBM Aptiva, med beskrivelse 74G. Jeg fant litt om den og HK og sånn på IBM sine sider, og HK skal kunne ta opptil 256MB ram, jeg har nå 128. Jeg prøvde med en 256 brikke, men det funket ikke, så jeg tipper jeg skal pøve med en til på 128, eventuelt kjøpe 2 helt like, men hvilken? Jeg fant ingen så lignet på det som står på den nåvernde ramen på komplett, men jeg vet at det er en 128 mb SDRAM brikke. her er linken til infoen om maskinen: http://www-1.ibm.com/cgi-bin/pc/support/su...ion&subtype=All i rubrikken med "models" se etter 74G Lenke til kommentar
Zink Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Ser at den kan ta 128mb PC100-brikker 36L9100, men tipper den ikke behøver akkurat den ram'en. Har satt inn flere forskjellige ( husker ikke akkrat modellene ). - hadde f.eks. brodern innom her sist uke med en Aptiva med PII450 MHz cpu, og den putta jeg i en ekstra 128mb PC133 av tilfeldig merke. "namnam" sa Aptiva'n og pusta lettere enn før :wink: . Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 For jeg prøvde med kun en 256 brikke, og hoved kortet tar max 256, men har 2 ram plasser, så den tåler sikkert kun brikker på 128 MB. Jeg fant også akkuratt den nummer beskrivelsen på den, og la den inn hos IBM butikken, og fikk den opp der, men jeg syntes den var litt i dyreste laget, fikk pris, med moms 6259.33,-, og det syntes jeg blir litt mye, men jeg tror jeg stikker innom Komplett og tar med en 128mb brikke i morgen, man får jo byttet igjen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 hovedkortet ditt kjører sikkert parvis ram tenker jeg. tror ikke det skal ha så mye å si om du setter i en 133 MHZ eller 100 MHZ ram, men er ikke helt sikker. rart at maskina de ikke skal takle 256 MB brikker. en kompis av meg har hatt en pc i 2 eller 3 år husker ikke helt, å ha klarte fint å sette inn en 256 MB ram brikke han. han hadde også en IBM pc. IBM altså jeg sier ikke mer. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 brodern kjøpte en aptiva maskin ca et halvt år etter, og han puttet greit inn en 512mb brikke. For når jeg puttet inn 256 brikka, og tok ut 128, og starta maskinen, så var alt bare svart, ingenting skjedde, men den funka helt fint igjen når jeg byttet tilbake., tipper at feilen er det jeg beskrev i forrige innlegg. Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 vet det høres dumt ut, men har du satt rambrikken riktig vei da å ikke opp ned eller noe sånt? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 tror jeg stikker innom Komplett og tar med en 128mb brikke i morgen, man får jo byttet igjen. Presiser at den er to-sidet og ikke ECC. . Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 den passet bare en vei. Men selve brikka hadde beskrivelsen "passer ikke til BX" men han på komplett sa at de ikke ville ha noe å si på denne maskinen. hvis jeg kjøper en ny brikke, så har det ikke noe å si om det er forskjellig CL verdi på de 2 brikkene? Eller burte jeg kjøpe 2 like brikker, de er ikke så veldig dyre tenkte på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=4&s=pl det var 256 versjonen jeg prøvde sist tror jeg eller skal jeg teste 2 stk av denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=4&s=pl Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 hmmm, det viser fortsatt at noen av de på de forskjellige databutikkene ikke har peil på det di snakker om. du kan vel stikke ned på komplett å høre hva de har å si, eventuelt ta med pc`en din på komplett så for de fikse det der. Lykke til. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 eller skal jeg teste 2 stk av denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=23069&t=1502&l=2&AvdID=1&CatID=17&GrpID=4&s=pl Kjøp den billigste du kommer over ( gjerne pc100 ) - ZX-chipsettet på hk kjører ikke over 100 MHz likevel, så det er bortkasta penger med noe spesielt kjapt. . Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 det vet jeg, men jeg finner nesten bare 133 Lenke til kommentar
Zink Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 det vet jeg, men jeg finner nesten bare 133 Hvis du absolutt handler på Komplett ( er vel mest lettvint ? ), og har mulighet for å sette manuelt CL2 i Bios så synker nok latency, mrk. hvis begge brikkene er like. - den blir litt kjappere, men syns det var dyre brikker de hadde... . Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 QXL er full av PC100 brikker til billig penger ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå