Gå til innhold

bruk av flere stilark


Anbefalte innlegg

Såvidt jeg har forstått så er det mulig å bruke flere stilark på en side.

Eks: all kode som er felles for alle sider f.eks. body ligger i et stilark, mens stiler som er eksplisitt for en side ligger i separate stilark.

Man bruker altså to ulike stilark i samme html dokument.

Stemmer?

Kan noen forklare hvordan dette gjennomføres i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på det samme, og det jeg tror, siden ingen andre har gitt et skikkelig svar, er at du lager dine to forskjellige stilark, også bruker du PHP eller et annet språk til å finne ut den infoen du vil ha. For eksempel hvilken nettleser så blir brukt. Så lagrer du det i en variabel og tar du bare PRINT ("<link href="$stilark.css" type="text/css" rel="stylesheet" />"); der hvor det skal være. Fungerer iallefall, men kanskje det finnes enklere løsninger :)

 

Har du to stilark TROR jeg at det fra den siste vil telle høyest.

Lenke til kommentar

For det første så bruker jeg ikke php :)

Det kan og gjøres "enklere" via javascript (med fordeler og ulemper)

 

Dessuten så er det sånn at begge stilarkene skal være gyldige for samme session. Altså - jeg vil skille mellom stiler som er generelle, såm f.eks. bakgrunnsfarge, og stiler som er ulike fra side til side, som font.

 

Det har seg nemlig slik at med en haug ulike sider, og dynamisk innhold som bruker et uttall forskjellige stilvarianter, så blir det mange stilark å forholde seg til.

Hvis jeg en dag føler for å skifte bakgrunnsfarge så må jeg faktisk inn å redigre alle stilarkene. I mitt tenkte tilfelle ville jeg slippe med det ene generelle...

 

Men det med at et av dem overstyrer basert på rekkefølge høres smart ut. Det må jeg teste imorgen!! Skal poste resultatet her :)

Lenke til kommentar

Ja, en av de mest grunnleggende tingene ved CSS er det at hvis du spesifiserer noe 2 ganegr vil den siste gangen veie mest og siden vil benytte dette.

 

Derfor kan du f. eks si at:

 

p {

size:15

} (ingen anelse om det er slk det lages, bare eksempelkode)

 

og hive det inni en styles.css som er aktiv på alle sidene dine. Så kan du ha f. eks:

 

<p style="size:8">Denne teksten er i størrelse 8</p>

<p>Denne er i 15</p>

Lenke til kommentar

Det er litt feil at det er det siste som overstyrer. CSS er bygget opp i et hirearki hvor eksterne stilark er minst verd. Disse overstyres av interne sitlark (altså samme kode skrevet i head taggen), og disse igjen overstyres av inline stiler (stiler skrevet i selve koden: <span style ="">)

Det var kanskje dette du mente?

 

Det som er tingen her er at jeg vil bruke to eksterne stilark. Disse vil i utgangspunktet være likestilte. Spørsmålet blir da; hvilket av de eksterne stilarkene overstyrer det andre. Og Hvilken logikk ligger bak de (IE hvorfor er det sånn).

Men jeg skal teste ut forrige forslag om et par timer :)

Lenke til kommentar
Det er litt feil at det er det siste som overstyrer. CSS er bygget opp i et hirearki hvor eksterne stilark er minst verd. Disse overstyres av interne sitlark (altså samme kode skrevet i head taggen), og disse igjen overstyres av inline stiler (stiler skrevet i selve koden: <span style ="">)

Det var kanskje dette du mente?

 

Det som er tingen her er at jeg vil bruke to eksterne stilark. Disse vil i utgangspunktet være likestilte. Spørsmålet blir da; hvilket av de eksterne stilarkene overstyrer det andre. Og Hvilken logikk ligger bak de (IE hvorfor er det sånn).

Men jeg skal teste ut forrige forslag om et par timer :)

 

Tja, du har jo selvsalgt 100% korrekt der, men jeg har helt rett jeg også.

 

Skriver du inn URLen til to stilark så vil stilene i det nederste telle mest.

 

La oss nå si at filen "index.html" inneholder følgende to linjer, i samme rekkefølge som jeg skriver de her:

 

<link href="style.css" type="text/css" rel="stylesheet" />

<link href="nystyle.css" type="text/css" rel="stylesheet" />

 

Så, her følger innholdet i de to:

 

style.css



  p.tekst  {

  font-family:"courier new", arial;

  font-size:8pt;

}

 

nystyle.css



  p.tekst  {

  font-size:16pt;

}

 

All <p class="tekst"> i index.php vl nå være formatert følgende: Font Family: Courier New, Font Size: 16pt.

Lenke til kommentar

Men det er jo nøyaktig det jeg spurte om! :D

Det er litt gøy å kverrulere ikke sant?

 

Mange takk for hjelpen!

 

[kommentarer til kommentaren din i shoutboxen]

Skal fikse litt på nyhetene. Vil ikke ha mer farger! Opera nekter å skjule textarea, så derfor blir scrollbarene synlige. Hvis du ser siden i mozilla eller IE så er alt heaven! Har og skrevet nederst på siden at den har små skjønnhetsfeil i opera...

Lenke til kommentar
Kan endel javascript, men kommer ikke på noe som kan brukes. Dessuten så gidder jeg ikke legge mye arbeid i å spesialtilpasse siden min til en browser som ikke følger standardene...

Denne diskusjonen kan bli lang :)

 

Med det sitatet der: JA. Ikke kom her og si at Opera ikke følger standardene. Det er IE som lager sine "egne" "standarder" som ikke er rette og som bare "ser bra ut". Jeg ville heller satset på en annen løsning og fulgt W3C sine standarder :)

Lenke til kommentar
Med det sitatet der: JA. Ikke kom her og si at Opera ikke følger standardene. Det er IE som lager sine "egne" "standarder" som ikke er rette og som bare "ser bra ut". Jeg ville heller satset på en annen løsning og fulgt W3C sine standarder :)

 

Tenkte det ja...

1 Jeg følger w3c standarder (muligens med unntak av litt scripting. Er ikke sikker der)

2 Akurat den feilen jeg viser til i opera er sjekket opp mot w3c, og jeg HAR gjort det riktig! Det er faktisk opera som bugger. Fikk litt sjokk selv.

3 Sidene er testet i mozilla. Skal du slenge dritt om mozilla og?

4 Tester aldri (nesten) sidene mine i IE for å sjekke at de ser bra ut

5 Hvorfor tenker dere opera folk alltid at siden jeg ikke snakker pent om opera så er jeg en dust som bruker IE? Det finnes andre, like gode, alternativer der ute. Åpne øya litt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...